Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Citroën

1974: Citroën CX, Cd 0.36

Nástupce věhlasného Citroënu DS navazoval na avantgardní myšlenku, ale zároveň musel nabídnout víc místa i vyšší výkon. Příčná zástavba agregátu si vyžádala zavalitější příď, prostornější kabina celkově vyšší stavbu. Přesto nový vůz dosáhl shodného činitele odporu 0,36, a byl po něm dokonce pojmenován. Pomohla mu kombinace klesající střechy s výraznou odtrhovou hranou, výrazně zaoblené čelní sklo, úspora jednoho stěrače i aerodynamické kryty kol.

 

Právě se děje

Další zprávy