Auta, nebo cyklisté? Co slibují politici pražským motoristům před volbami

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2022 6:02
V České republice se budou o nadcházejícím víkendu konat další volby. Tentokrát se nevolí poslanci, ale zastupitelstva měst a obcí, respektive třetina Senátu. Kandidáti jednotlivých stran, hnutí a koalic opět slibují voličům mnohé. Redakce Aktuálně.cz tentokrát prošla programy uskupení s největším volebním potenciálem, kandidujících na pražský magistrát s cílem zjistit, co nabízejí motoristům.

Redakce Aktuálně.cz prostudovala programy sedmi stran, hnutí a koalic, které mají podle průzkumu Data Collect a Kantar pro Českou televizi v Praze největší volební potenciál.

Anna Šabatová v DVTV
Anna Šabatová v DVTV | Foto: DVTV

Solidarita

Solidarita je koalicí hned čtyř stran: ČSSD, Zelených, Budoucnosti a Idealistů, přičemž lídryní kandidátky je Anna Šabatová, bývalá veřejná ochránkyně práv. V programu koalice se objevují mnohé body, které strany aktuálně skládající zastupitelstvo, nemají. Jedním z takových je například zřízení zón s rychlostí omezenou na 30 km/h. Ty by se měly objevit v rezidenčních netranzitních ulicích s dovětkem, že pěší mají mít v těchto částech Prahy přednost. Zvyšovat se má i bezpečnost pěších v okolí škol. Obecně pěší, případně cyklistická a hromadná doprava mají v programu Solidarity výraznou přednost před automobilovou.

Koalice například plánuje rozšiřovat chodníky, chce přebudovat místa, kde dochází k fatálním dopravním nehodám, pokutovat a odtahovat nelegálně zaparkovaná auta a nechybí ani prostor pro legální parkování. "Roční parkovací poplatek by se měl zvýšit, aby se uvolnila místa k parkování. Parkování na okraji Prahy by mělo být výrazně levnější než v centru," píše se v programu. Plocha parkovacích zón by se dle něj měla rozšířit, ale rozdělit na větší počet menších zón, až 50 hodin by pak lidé měli dostat zdarma na parkování svých návštěv a řemeslníků. Bez ohledu na to, jestli mají nebo nemají vlastní auto.

Rozšířit se dle programu Solidarity mají i parkoviště P+R u konečných stanic metra nebo vlakových zastávek i mimo Prahu ve spolupráci se Středočeským krajem. "Každé auto, které ze středních Čech nedojede do Prahy, je dobré auto," tvrdí. Pracovat chce i na dostavbě Pražského a Městského okruhu, stejně jako na zrušení parkovacího minima. To by znamenalo, že by každý stavebník postavil tolik garáží, kolik by sám uznal za vhodné. Vzniknout by tím dle Solidarity mohly i čtvrti úplně bez aut. Naopak u novostaveb by koalice ráda zavedla určitý povinný počet míst na parkování kol v přízemí.

Na rozdíl třeba od koalice Spolu chce Solidarita úplně zakázat vjezd aut do historického centra. Pro širší centrum města pak chce začít s přípravou projektu mýtného, které ho má ochránit před tranzitní dopravou. V plánu jsou i slevy pro obyvatele Prahy. Hlasovat by se o projektu mýta mělo v referendu u voleb za čtyři roky. Nechybí ani slib na výstavbu nabíječek pro elektromobily.

Koalice by také ráda postavila na hlavních ulicích oddělené cyklostezky, přičemž výrazně rozšířit by se měla i parkovací místa pro kola a cyklodepa pro cargokola. Dalším rozvojem má projít i městská doprava (dočasně by v době aktuální krize mohla být dokonce zdarma), a to jak tramvajová třeba se širšími ostrůvky, tak i metro v rámci linky D nebo autobusy, které mají být nízko- nebo bezemisní. "Budeme podporovat preferenci MHD na světelných křižovatkách a oddělený provoz aut a veřejné dopravy," slibuje dále koalice.

 

Právě se děje

Další zprávy