Auta, nebo cyklisté? Co slibují politici pražským motoristům před volbami

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2022 6:02
V České republice se budou o nadcházejícím víkendu konat další volby. Tentokrát se nevolí poslanci, ale zastupitelstva měst a obcí, respektive třetina Senátu. Kandidáti jednotlivých stran, hnutí a koalic opět slibují voličům mnohé. Redakce Aktuálně.cz tentokrát prošla programy uskupení s největším volebním potenciálem, kandidujících na pražský magistrát s cílem zjistit, co nabízejí motoristům.

Redakce Aktuálně.cz prostudovala programy sedmi stran, hnutí a koalic, které mají podle průzkumu Data Collect a Kantar pro Českou televizi v Praze největší volební potenciál.

Jan Čižinský. Záběr z volebního štábu Praha Sobě v Praze. 6. 10. 2018.
Jan Čižinský. Záběr z volebního štábu Praha Sobě v Praze. 6. 10. 2018. | Foto: Honza Mudra

Praha sobě

Další ze stran, která už v končícím volebním období na pražském magistrátě působila, je Praha sobě s lídrem Janem Čižinským. Také její program výrazně myslí na dopravu a mix mezi pěší, hromadnou, cyklistickou a automobilovou dopravou.

V rámci automobilové dopravy má být pilířem výstavba a dostavba Městského a Pražského okruhu, strana plánuje zvýšit kapacitu Průmyslového polookruhu, což by mělo pomoci Hloubětínu, a dostavět Radlickou radiálu. Program mluví i o Aglomeračním okruhu, který by měl centru Prahy odlehčit od kamionové dopravy. Opravovat se mají i další komunikace (třeba ulice Plzeňská, Vrchlického, Turkovy nebo Českobrodská, na Strakonické má vyrůst podchod místo přechodu, naopak jinde mají pro změnu přechody nahradit podchody), přičemž s kontrolou silnic a jejich rychlejší opravou má pomoci i monitorování prostřednictvím umělé inteligence.

Nechybí samozřejmě ani sliby na výstavbu parkovišť P+R, což v podstatě kopíruje programy dalších kandidujících stran. Tato parkoviště jsou navázaná na linky městské a příměstské dopravy, přičemž výstavba některých už začala. "Chceme také zajistit, aby v ročním kuponu na MHD bylo zahrnuté předplatné stání v P+R," dodává Praha sobě v programu. Pokud jde o parkování, objevuje se i poznámka, že maximum aut musí zůstávat ve Středočeském kraji, proto také navyšování kapacit záchytných stání. Cílem dále je zajistit určité parkovací hodiny pro návštěvy rezidentů nebo řemeslníky.

Další parkovací místa se mají objevit na sídlištích, ale mimo uliční prostranství tak, aby auta nezahlcovala chodníky a ulice. Pokračovat by strana chtěla v projektu "Školní ulice", takže do ulic před školou by půl hodiny před začátkem výuky měl být zakázán vjezd autem.

Relativně ojedinělým bodem je v kontextu dalších stran explicitní boj proti autům s vymontovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic, kterých je dnes v Praze zhruba pět procent. Strana proto chce lépe taková auta detekovat a následně postihovat.

Výrazně zlepšit a zrychlit se má i cestování veřejnou dopravou, v plánu je také náhrada současných autobusů za nízkoemisní nebo bezemisní - především s elektropohonem. Praha sobě chce ale na jedné lince testovat i vodíkový autobus. Vrátí se i trolejbusy, bude se pokračovat ve stavbě metra D (v plánu je i okružní linka O), anebo se zlepší kvalita tramvajové dopravy - včetně nových tratí a rozšíření ostrůvků. Dále rozšiřovat se má i síť cyklostezek, v plánu je například do pěti let otevřít trasu spojující Prahu s Kladnem. Více využívat by se v rámci doručování zásilek měla cargokola, mohla by tak pro ně vyrůst další nová cyklodepa.

 

Právě se děje

Další zprávy