Poslední vzepětí Griffina. Před deseti lety přijel krásný Saab 9-5, žil jen dva roky

Poslední vzepětí Griffina. Před deseti lety přijel krásný Saab 9-5, žil jen dva roky
Z některých úhlů dokázal Saab 9-5 maskovat skutečnou velikost.
Ve skutečnosti délka přesahovala pět metrů.
Nekonečná záď působila vskutku rozmáchle.
Kabina s mohutným středovým panelem odkazovala na tradici.
Foto: Saab Automobile
Martin Frei Martin Frei
17. 10. 2020 6:53
Vypadalo to jako happy end. Originální švédská značka aut pro režiséry a architekty, již málem zničili lakomí Američané, přeci jen vstala z mrtvých. K tomu okouzlující auto, jehož klidný a seversky jednoduchý design se tolik lišil od stále agresivnějších a zmuchlanějších Lexusů či Bavoráků. Hotový Mirek Dušín na kolech. Nedožil se ani dvou let, ale za celou historií Saabu to byla krásná tečka.

Že se Saab 9-5 na podzim 2010 přece jen podařilo uvést na trh, byl zázrak, ve který už doufali jen nejoddanější fanoušci značky. Jenže šlo zároveň o několikanásobný paradox, který se po krátké době vymstil. Samotná značka Saab byla kuriózním pozůstatkem starého světa před globalizací, kde ještě bylo trochu místa pro menší automobilky postavené na osobním šarmu. A ty doby byly dávno pryč.

Americký moloch General Motors v roce 1990 švédskou značku koupil spíše z rozmaru, když mu Ford před nosem "vyfoukl" Jaguara. Brzy se ukázalo, že management vůbec netuší, co si s tak výraznou specialitou počít. Po dvaceti letech ztrátové, a ne právě úspěšné snahy o zachování charakteru se schylovalo k nejpřízemnějšímu obchodnickému triku: přebírání hotových modelů jiných značek.

To byl i případ velkého sedanu 9-5. Nejdříve se uvažovalo o architektuře Holdenu a montáži v Austrálii, nakonec padla volba na Opel Insignia a závod v Rüsselsheimu, byť přeci jen s podstatnými úpravami. Saab měl prodloužený rozvor, celkově měřil přes pět metrů a z celé stavebnice platformy Epsilon si mohl vybrat zajímavější komponenty od ramen podvozku po elektronickou výbavu. Mezitím se ale celý koncern General Motors ocitl na pokraji bankrotu a Saab jako ztrátovou aktivitu odepsal.

Tehdy vstoupil do hry výstřední dánský podnikatel Victor Muller. V poslední vteřině dosáhl dohody s General Motors, zaplatil převoz hotové výrobní linky z Německa do Švédska a výrobu 9-5 se mu podařilo rozjet. Za necelé dva roky mu ale došly peníze, a tak automobilka, která podle přísně tržních zákonitostí měla skončit začátkem 90. let, přece jen padla.

Jedenáct tisíc vyrobených sedanů 9-5 je však důstojným rozloučením, nejméně deset jich dodnes můžete potkat i v Česku. Rozměry i seriózním vystupováním budí respekt a jejich nevtíravá elegance stále přitahuje pozornost.

Foto: Saab Automobile

Design moderními prostředky rozvíjí klasické motivy Saabů zlaté éry: výrazně zaoblené čelní sklo se strmými sloupky, "hokejku" bočních oken vypouklou ven, linku zadního sloupku naopak prohnutou dovnitř. A samozřejmě bohémsky donekonečna protaženou záď. Také uvnitř se k tradici hlásí mohutný středový panel přivrácený k řidiči.

Důležitější než popis detailů však je, že tohle auto má duši. Je to na něm vidět zvenčí i zevnitř a každé setkání s ním ukazuje, oč veselejší byl svět, v němž bylo místo pro svérázné okrajové značky vybočující z konformity davu.

Přestože mechanický základ vychází z Opelu Insignia, za jízdy se 9-5 projevovala daleko kultivovaněji. O deset centimetrů delší rozvor, důkladnější odhlučnění, lépe naladěné pérování a u většiny verzí dokonce i sofistikovanější nápravy ukazují, jak dalece se mohou dvě auta na téže platformě lišit.

Až teď po deseti letech vadnoucí kvalita zpracování u některých detailů prozrazuje, že ač měla 9-5 odstartovat novou éru Saabu, pocházela z líhně General Motors a nesla její úspornou filozofii.

Čímž se příběh uzavírá v téměř filozofické rovině. Věčná a nezničitelná auta, jaká Švédi vyráběli do 90. let, už dnes nikdo nezaplatí. A na chrlení bezduchého spotřebního zboží jsou tu přece jiní borci. Odpočívej v pokoji, Saabe. Buď rád, že ses nedožil dneška, kdy charakter aut povinně podléhá nejen diktátu účetních, ale i úředníků a politiků.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 2 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 5 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy