Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Zemřel jeden dospělý a dítě, zraněných jsou desítky.

Pořídili jste, nebo chcete koupit elektromobil? Poradíme, jak se s ním správně sžít

Martin Přibyl Martin Přibyl
30. 9. 2020 14:03
Elektromobil proti autu se spalovacím motorem. V zásadě jsou to dvě plechové „kastle“ se čtyřmi koly a volantem, ale pohonné ústrojí z nich dělá dva pro nezkušeného uživatele poměrně odlišné druhy. Pokud se ale jízdy a života s elektromobilem obáváte, není k tomu žádný důvod. Poradíme, jak se s autem do zásuvky sžít.
Foto: Martin Přibyl

Naučte se rekuperovat

Právě zmíněná rekuperace pohybové energie při zpomalování, je klíčem k optimální jízdě s elektromobilem. V principu funguje tak, že z elektromotoru se v takovém případě stane elektrický generátor a energii, která by se jinak při zpomalování v mechanických brzdách přeměnila na teplo, ukládá do baterií.

Práce s rekuperací se liší auto od auta. Některé značky (BMW) razí zásadu toho, že plný brzdný účinek elektromotoru se dostaví po uvolnění plynu, jiné (Peugeot) se snaží motorovou brzdu v takovém případě ponechat na úrovni brzdění spalovacím motorem a zbytek brzdného účinku rekuperace i s mechanickými brzdami ovládá brzdový pedál, a další (Kia) dávají na výběr. Auto u nich může po uvolnění plynu plachtit (optimální nastavení na dálnici) nebo intenzivně zpomalovat (do města). Správný režim se nastavuje nejčastěji pomocí pádel na volantu.

Využití rekuperace po městě předpokládá předvídání, brzdění na červené se nevyplatí nechat na poslední chvíle, ale místo toho je dobré na světla doklouzat právě na uvolnění pedálu, případně jen s lehkým stlačením brzdy. Právě v takovém případě získáte z auta nejdelší možný dojezd.

 

Právě se děje

Další zprávy