První generace rumunského SUV se začala prodávat v roce 2010. Získala si ohromnou základnu fanoušků nejen v Evropě, ale i v jiných státech po celém světě.
V Česku jde o nejprodávanější SUV, a co je zajímavé, přes 30 procent prodaných aut tu má pohon všech kol, což není obvyklé.
První generaci Dusteru si už ale z fabriky neobjednáte, na skladech mají čeští dealeři dost aut, aby pokryli pauzu, než v lednu naběhne výroba jeho nástupce.
V okolí Atén jsme se svezli novým Dusterem a zde přinášíme bodový seznam toho, v čem se zlepšil.
1. Řekli byste do něj, že každý panel na karoserii je nový? Asi ne, protože je to pořád už na první pohled familiárně známé rumunské SUV. A přesto je to pravda. Nejen vnější tvary jsou nové. Tou nejdůležitější novinkou je interiér.
Duster má kompletně novou kabinu. A to je moc dobře, protože v čem ten minulý pokulhával, byl právě interiér. Jeho zpracování a výběr materiálů se nacházely hluboko pod průměrem, což se samozřejmě dalo ospravedlnit atraktivně nízkou cenou. Lepší interiér, ve kterém nic nevrže, je tedy výrazné plus.
Dražší verze Dusteru mají detaily s chromovanými prvky, třeba tzv. "pianová" tlačítka nebo chromované obroučky ovladačů klimatizace a hlavice řadicí páky.
2. Dostal také lepší sedadla. Nejenže mají kvalitnější a pevnější výplň a lépe drží tělo, sedák je teď trochu delší, a tak lépe podpírá stehna, a sedadlo se dá zvednout ve větším rozsahu než dřív. Také volant má lepší podélné i výškové nastavení.
3. Duster nikdy neohromoval bezpečnostní výbavou, zkrátka jen zahrnoval ve výbavě to nejnutnější. Teď dostal v základu šest airbagů namísto původních čtyř. Kdo si na autech cení technického pokroku a lepší nabídky asistenčních prvků, Duster ani teď nebude autem, které by ho zaujalo, ale tohle zlepšení je fajn.
4. Velmi pomalu, ale jistě se do nabídky výbavy Dacií dostávají prvky, na které její zákazníci nebyli zvyklí. A tak má Duster nově za příplatek bezklíčový vstup a startovací tlačítko. Kartu dobře znají majitelé Renaultů. Vůbec poprvé ji dostal Renault Laguna v roce 2002.
"Od té doby ji dostalo milion aut, a tak už se ta technologie zaplatila. Právě proto ji můžeme nabízet v Dacii za rozumnou cenu," řekl Francois Mariotte, obchodní ředitel značky Dacia, který mimochodem také čtyři roky pracoval pro Dacii v Praze.
Vedle bezklíčového vstupu se do seznamu výbavy Dusteru dostaly například také čtyři kamery monitorující okolí auta (i když neposkytnou stoprocentní pokrytí) a automatická klimatizace.
5. Duster byl vždy schopné, ale stroze zpracované auto jednoduché koncepce. Ruku v ruce s tím šly i limity v kultivovanosti jízdy. I tady se pracovalo na zlepšení, Duster má zesílenou karoserii i další díly, které při jízdě rezonují, použilo se více absorpčních materiálů, které umí utlumit hluk, a tak je teď jízda mnohem tišší.
6. Neměnil se podvozek. A to je ve finále moc dobře, protože v čem Duster vždy vynikal, byla jízda na nezpevněné cestě. Právě proto si ho oblíbili obyvatelé oblastí, kde je občas potřeba jezdit mimo asfalt. Takže například v rumunských kopcích, na ukrajinských pláních nebo u českých chalup.
Duster je tedy i nadále velmi schopný tam, kde skončí hladká okreska. A na silnici je teď kultivovanější.
7. Duster má nově elektrický posilovač řízení namísto původního hydraulického. Někteří z něj možná nadšení nebudou, ale faktem je, že nyní je řízení lehčí a snadnější. Variabilní účinek zajišťuje, že při parkovacích manévrech se volantem točí snadno a méně než dřív.
Skladba motorů zůstává (zatím) stejná, tedy základem je benzinová atmosférická šestnáctistovka, druhou možností zážehové jednotky je 1.2 TCe. Poptávku po dieselu pokrývá 1.5 dCi ve dvou výkonových variantách. Během několika měsíců se má ale nabídka změnit, aby Duster vyhověl přísnějším emisním normám. Jaké motory dostane, Dacia zatím tají.
Otázkou je, jestli tohle modernizování neposune Duster výš nejen kvalitativně, ale především cenově. Neumíme zatím přesně odpovědět, protože ceny nejsou oznámeny, budou až v lednu. Ale vedení Dacie tvrdí, že se od filozofie auta nehodlá odklonit.
"Chceme i nadále nabízet dobré auto za bezkonkurenčně nízkou cenu. Jsme v Evropě nejprodávanější značkou, pokud se bavíme o soukromých zákaznících, nikoliv firmách. Právě proto nejdeme cestou inovací, nemohli bychom pak udržet tak nízké ceny. A to my chceme," řekl Aktuálně.cz Francois Mariotte z Dacie.
Podrobný test nové generace Dacie Duster jsme publikovali tady.