Polovina ojetin v Česku vykázala po koupi skryté technické problémy. Reklamace jsou většinou marné

ČTK ČTK
31. 1. 2017 16:07
Téměř polovina tuzemských zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací skončily z pohledu zákazníka neúspěšně. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).
Téměř polovina ojetých aut se v Česku prodá v bazarech.
Téměř polovina ojetých aut se v Česku prodá v bazarech. | Foto: Jiří Koťátko

Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (15 procent), v motoru (13 procent) a na podvozku (šest procent). Přibližně devět procent zákazníků následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. Náklady na opravu koupených vozidel z druhé ruky se nejvíce pohybují od 20 tisíc do 50 tisíc korun.

V Česku se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen desetina prodejců. Pokud ji vůbec obchodník ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

"Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie," uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 procent kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen deset procent prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 procent kupních smluv.

Průměrná cena za ojetý automobil byla podle průzkumu 176 tisíc korun, nejpreferovanější značka je Škoda s třetinovým podílem na trhu.

Počet prodaných ojetých aut v ČR se loni zvýšil o šest procent na 700 tisíc vozů. Z toho 164 tisíc pořízených vozů představoval dovoz a 536 tisíc aut bylo koupeno v tuzemsku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel.

Ze 700 tisíc ojetin bylo zhruba 374 tisíc prodáno mezi soukromými osobami a 326 tisíc prodali obchodníci. Z toho více než tři čtvrtiny prodaly autobazary a zbytek autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a leasingové společnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy