Až se příští týden rozjedou automobily po nové části Pražského okruhu, bude nad nimi 24 hodin denně bdít zcela nové řídící centrum SOKP (Silniční okruh kolem Prahy). V něm bude stálá čtyřčlenná obsluha.
"Za řízení technologických celků v tunelech zodpovídají dva dispečeři, kteří jsou zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic ČR. Za řízení dopravy v tunelech i na volné trase, včetně systému liniového řízení dopravy, zodpovídají dva operároři dopravy, kteří jsou příslušníky Policie České republiky z pražského krajského ředitelství," informovala deník Aktuálně.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Zda se v budoucnosti budou využívat informace z kamer na okruhu k postihování řidičů páchajících přestupky, mluvčí neuvedla. "K dnešnímu dni není systém měření rychlosti na Pražském okruhu provozován," reagovala pouze stroze.
Podle Vápeníkové zatím nebudou proměnné značky přímo napojené na indukční smyčky, které dokáží sledovat například hustotu dopravy a pak upravit povolenou rychlost. "Ke dni zprovoznění bude systém v takzvaném poloautomatickém režimu, tedy bude reagovat na pokyny operátorů. "Přesné nastavení indukčních smyček lze provést až za běžného provozu. Pokud by byly využity okamžitě po zprovoznění okruhu, mohly by falešně detekovat události a způsobovat řidičům kopmlikace," vysvětlila mluvčí.
Na mostech stovkou, v tunelech 80
Na volných úsecích okruhu se bude jezdit maximální rychlostí 130 km/hod, protože okruh bude označen jako silnice pro motorová vozidla mimo obec. Na estakádě přes údolí Vltavy a Berounky (tedy mezi tunely Cholupice a Lochkov) bude ovšem rychlost snížena kvůli bezpečnosti v běžném provozu na 100 kilometrů v hodině, ve dvou dlouhých tunelech bude povolena maximálně osmdesátka. "Ovšem pokud nastane zácpa, zhorší se viditelnost vinou mlhy, deště či sněžení, vyskytne se dopravní nehoda či jiné komplikace, bude proměnným dopravním značením rychlost náležitě snížena," upozorňuje Vápeníková.
Auta budou na Pražském okruhu jezdit po dvou typech vozovek. Jedna je s cementobetonovým povrchem a druhá s asfaltobetonovým: "Cementobetonový kryt (samotný deska) má tloušťku 27-30 centimetrů, ale celková konstrukce vozovky na hlavní trase okruhu přesahuje 60 centimetrů."
Data o nové části Pražského okruhu:
- Délka: 23 km
- Náklady: 17,3 miliardy Kč
- Počet mostů: 61
- Počet křižovatek: 8
- Počet tunelů: 2 v délce 1930 a 1660m
- Počet protihlukových stěn: 8 v délce skoro 4 km
Cementobetonový povrch je použit na volné trase a také v tunelech, asfaltobetonový povrch je jen na mostech a v jejich blízkosti. Životnost vozovky je plánována na dobu nejméně 25 let, ale to podle Vápeníkové neznamená, že se povrch nebude muset průběžně částečně opravovat.
Práce pro silničářská auta
Údržbářské vozy rozprašující sůl či prohrnující sníh údajně budeme na okruhu vídat každou zimu: "Kvůli nízké spolehlivosti ŘSD nikde, a tedy ani na této stavbě, neinstalovalo systém na rozprašování solného roztoku, a proto bude zimní údržba zajištěna standardně jako na všech dálnicích a rychlostních silnicích." Vozidla budou podle Vápeníkové vyjíždět ze středisek správy a údržby dálnic v Mirošovicích a Rudné.
Přestože se okruh příští pondělí otevře, neznamená to, že by zde všechno bylo hotovo.
Od výjezdu z hlavního města až po 9. kilometr dálnice D1 se začne pracovat na rekonstrukci dálničního informačního systému, kdy bude celý systém převeden z morálně zastaralých zařízení na nová digitální zařízení s přenosem dat po optické trase. Situace tam bude podle Vápeníkové podobná jako od května do července na úseku do Mirošovic.
Příští rok se pak bude stavět křižovatka D1 s okruhem, oficiálně nazvaná mimoúrovňové křížení Modletice. Také se bude stavět nový most na silnici II/101 přes D1 a budou se dodělávat oplocení, vegetační úpravy a likvidovat zařízení stavenišť.