"Extrémně výborný vývoj." Tak zhodnotil loňské prodeje značky BMW Milan Koza, který je v Česku řídí. Mnichovská automobilka prodala loni v Česku o 30 procent aut víc než v roce 2022. "Nejsem si však jistý, jestli je za tím dobrý stav ekonomiky. Spíš se přikláním k tomu, že v loňském roce byly ve velkém množství expedovány starší objednávky," míní Koza.
Český trh je podle něj specifický tím, že zde zákazníci preferují velké a drahé modely. Potvrzuje to i prvenství pro luxusní SUV X5, které si loni pořídilo 1035 zákazníků. Jeho základní cena přitom přesahuje dva miliony korun.
Podstatně levnější model X1 skončil s 647 registracemi až na druhém místě. Přitom právě nejmenší SUV v nabídce bavorské značky patří na západ od nás k jasným favoritům prodejních statistik, obvykle následován dlouhodobě populární řadou 3.
"Čeští zákazníci vyžadují bohatou výbavu a silné motory," potvrzuje tiskový mluvčí značky David Haidinger. Tím se jejich chování liší například od Němců, kde stát silné motorizace zatěžuje vysokými daněmi. Koupi výkonné verze si tak řada z nich rozmyslí.
Slabost mají Češi i o vozy sportovní divize M. I tady platí, že nejlépe se prodává to, co je nejdražší. Loňské prvenství si tak odnáší BMW XM v ceně 4,5 milionu korun, které si dopřálo hned 115 zájemců. Na víc peněz u mnichovské automobilky vyjde už jen elektrický sedan sedmičkové řady.
Když už Audi, tak velké Q
Podobnou zkušenost jako BMW má s českými zákazníky také Audi. I tato značka prodala v roce 2023 o 18 procent aut víc než předloni. "Po delší době jsme předali víc než čtyři tisíce aut, což považujeme za úspěch," zhodnotil situaci na trhu Marcel Archleb, šéf divize Audi společnosti Porsche Česká republika.
Prvenství si pro sebe zajistilo největší SUV v nabídce, model Q8. Ten na svou stranu získal 832 zájemců, o necelé dvě stovky víc než o něco menší Q7. "Model, který Audi poprvé představilo v roce 2018, loni na podzim prošel modernizací a dobře se prodávaly všechny jeho verze. Benzinové, naftové i sportovní varianta RS Q8," uvádí Archleb.
I v případě Q8 jde o jeden z vrcholných modelů značky, jeho cena začíná nad hranicí dvou milionů korun. A také u něj se čeští zákazníci nechtějí smířit pouze se základní výbavou. "V programu Audi Exclusive jsme loni dosáhli nejvyššího obratu na jeden vůz v rámci celé Evropy," potvrzuje Archleb.
Z nabídky Audi Exclusive vybírají zákazníci tehdy, když jim základní ceník neposkytne výbavu podle jejich představ. Nejčastěji jde o speciální lak karoserie, disky kol nebo luxusní materiály v interiéru.
Jakkoliv jsou úspěchy vyšších segmentů pro importéry finančně zajímavé, starosti jim dělá relativně nízký odbyt menších a levnějších modelů. To může signalizovat, že v Česku nemá takzvaná střední třída dost peněz na to, aby si mohla dovolit auto prémiové značky. V rozvinutých zemích přitom tito zákazníci zpravidla tvoří jádro prodejů.