Ani téměř šest let poté, co redakce online deníku Aktuálně.cz poprvé otestovala informační tabule na nejfrekventovanější tuzemské dálnici, se jejich fungování příliš nezlepšilo. Ukázal to test v pátek 13. listopadu, kdy pro mnohé lidi začínal prodloužený víkend spojený se státním svátkem.
Čtyřikrát jsme na dopravních tabulích viděli pouze černou plochu, v jednom případě chybné hlášení a několikrát nepříliš vhodnou formulaci upozorňující na práce na vozovce. Systém by tedy mohl fungovat lépe, přestože jsme na tabulích oproti dřívějšku už nezaznamenali obecné texty jako "Dodržuj bezpečnou vzdálenost“ nebo „Dodržuj povolenou rychlost," ani jsme nenašli výzvu k poslechu dopravního zpravodajství na konkrétní stanici.
Kromě toho je tabulí příliš málo. Na úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou je jich v každém směru jedenáct, celkem tedy 22. „Počítáme s tím, že v příštím roce instalujeme zhruba dalších deset, aby tabule byla přibližně každých deset kilometrů," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Větší množství by pomohlo, protože nyní je na D1 několik více než dvacet kilometrů dlouhých úseků bez kamer. Konkrétně mezi 24. a 44. kilometrem, mezi 44. a 64. a mezi 64. a 88. kilometrem, přitom na každém jsou vždy dva až tři sjezdy z dálnice a stejný počet nájezdů. V ideálním případě by měl řidič najít tabule před každou křižovatkou, aby v případě dopravních komplikací mohl z dálnice včas sjet.
Chybné hlášení jsme zaznamenali na dvou tabulích. Na 24. kilometru upozorňovala tabule na odstavené auto na 49. kilometru, podruhé varování před ním varovala na 44. kilometru. Když jsme tam ale dojeli, žádné auto tam nestálo. Zřejmě už bylo odtaženo, ale pracovníci o tom zapomněli vyrozumět Národní informační centrum v Ostravě, které tabule obhospodařuje. Informace na ně zadává podle informací od záchranných složek, silničářů a třeba i řidičů – zpravodajů rozhlasových stanic.
Na 88. kilometru jsme se pak setkali s hlášením, které řidiče neinformuje přesně o nadcházející situaci. Nápis zněl: "km 91-94 pohyb údržby. Uprav rychlost". Skutečnost? Na 93. kilometru byla doprava svedena ze dvou do jednoho pravého pruhu, protože v tom levém silničářská vozidla pracovala na údržbě zeleně ve středovém pásu. Naštěstí provoz nebyl silný, takže řidiči se včas stačili zařadit. Vhodnější formulací tohoto varování by ale bylo třeba: "Práce v levém pruhu. Provoz jedním pruhem."
Obdobnou situaci jsme zaznamenali zhruba o dvě hodiny později při cestě zpět z Brna do Prahy v opačném směru. Dokonce několikrát. Tabule na 152. kilometru i další na 139. kilometru informovala pouze o pohybu údržby. To, že jsou práce doprovázeny také nutností projet zúženým úsekem, se z ní vyčíst nedalo. Tímto způsobem se pracovalo před polednem na 132. i 90. kilometru. Na další silničářskou činnost (asfaltování výtluků), která se odehrávala na 39. kilometru, jsme už byli připraveni lépe. Tabule na 43. kilometru totiž oznamovala, že se máme připravit na provoz pouze jedním pruhem.
Během testu nás zarazilo, že na třech tabulích po cestě směrem do Brna a na jedné ve směru do Prahy nebylo vůbec nic – jen černo. Řidič si tak nemůže být jistý, zda nejsou třeba porouchané.
Jinak cesta v obou směrech probíhala bez problémů. Za slunečného počasí a na suché vozovce jsme neviděli žádnou nehodu. Český rozhlas sice informoval o nějakých nehodách, ale naštěstí vždy buď v opačném směru, nebo na úseku, který jsme už projeli.
Pomineme-li aktuální dopravní situaci, je v současné době jedinou větší komplikací na D1 modernizace úseku mezi 178. a 182. kilometrem. Pracuje se tam ve středovém pruhu, a doprava je proto v obou pásech vedena ve dvou zúžených pruzích směrem ke vnějšku komunikace.
"V závislosti na počasí se počítá s ukončením prací pro letošek přibližně na konci listopadu," upřesňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Další fáze rekonstrukce pak začne na jaře.
-----------------------------------
Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!