Martin Přibyl
9. 5. 2019 6:03
Jsou tu s námi a mají své výhody. Elektromobily jsou již pár let realitou trhu s novými auty a první kousky se začínají objevovat v bazarech. Ceny startují na nějakých 250 000 korunách. Jistě, jedná se o první generaci vozů s menšími bateriemi, které se nedokážou vyrovnat nejnovější Tesle, ale i tak mají svá pro. Jedná se třeba o speciální značku, která jim umožňuje parkování zdarma v pražských modrých zónách (v budoucnu již nebude platit pro hybridy). Z ojetého elektroauta se najednou stane zajímavá možnost, jak pořídit druhý vůz do rodiny na dojíždění do Prahy. Na co si ale dát pozor?
Kolik baterie stojí?
Důvodem proč důkladně prověřit stav akumulátorů je pochopitelně jejich cena.
Baterie se běžně mění po částech, modulech. V autě jich je několik, v takovém BMW i3 jich najdete dohromady osm. Jeden stojí 55 800 Kč, výměna kompletní baterie by tedy měla stát 446 000 korun v článcích (bez víka baterie a těsnění, což už jsou zanedbatelné položky).
Většinou ale není nutné měnit všechny moduly a v servisu nahradí jen ty, které jsou vadné nebo poškozené (třeba při havárii). "Zatím jsme na přání zákazníka ani s ohledem na opotřebení nevyměnili v Česku žádný modul," říká David Haidinger z BMW.
Podobně jsou na tom u Peugeotu. "Zatím jsme u modelu iOn měnili baterii jen dvakrát v rámci záruky," říká mluvčí značky Radka Matthey. Díl se musí speciálně objednat a jeho cena není běžně stanovena. U nového elektrického modelu 208 plánuje Peugeot speciální centrum určené pro repasování vysloužilých akumulátorů.