Pokud by se Škoda Octavia s pohonem na zemní plyn začala prodávat již letos, jak mladoboleslavská automobilka původně předpokládala, odstartovalo by to podle odborníků na alternativní pohony skutečný boom stlačeného zemního plynu v Česku.
Je to logické, octavia je nejprodávanějším typem vozu u nás, ve velkém si ji kupují především firmy a ty nepochybně osloví možnost utrácet za pohonné hmoty jen poloviční sumu než dosud.
"Octavia CNG se letos s největší pravděpodobností do prodeje nedostane, předpokládáme, že bude uvedena na trh příští rok," uvedl pro online deník Aktuálně.cz mluvčí mladoboleslavské Škody Vítězslav Pelc.
Škoda zatím nabízí s tímto typem pohonu model Citigo, široké portfolio automobilů CNG má Volkswagen, dále také Fiat, Mercedes-Benz a Opel.
Pobídnout firmy k rozhodnutí o nákupu aut spalujících místo klasických ropných paliv stlačený zemní plyn má také rozšířená nabídka veřejných tankovacích stanic. Tento týden otevřela energetická firma E.ON dva stojany v areálu čerpací stanice Benzina u sjezdu z dálnice D1 směrem na Pelhřimov a Humpolec.
Poprvé v Česku jsou výdejní stojany se stlačeným zemním plynem v bezprostřední blízkosti těch klasických s benzinem a naftou. Jelikož auta na CNG mají stále ještě také nádrž na benzin, může motorista při jednom zaparkování natankovat oba druhy pohonných hmot. Stanice je otevřena nonstop. Tankování, které trvá řádově 3-5 minut, zvládne každý. Stačí, když si přečte návod, který je umístěný na stojanu.
Energetici myslí na autobusovou dopravu
"Během následujících tří let hodláme mít takových stanic s nabídkou CNG v Česku zhruba dvacet," uvedl na dotaz redaktora Aktuálně.cz Václav Loula ze společnosti Benzina. V první řadě se řetězec chce podle něho zaměřit na pokrytí dálnice D1, tak aby CNG autobusy jezdící na trase Praha-Ostrava a zpět bez problémů dojely od jedné pumpy se CNG k druhé. Benzina chce obdobně pokrýt i další hlavní silniční tahy v Česku.
Stanic je nyní v Česku, i s tou u Humpolce, 47. "V nejbližší době lze očekávat další veřejné stanice v Ostravě, Jeseníku, Zdibech, Zábřehu a Králově Dvoře," říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV. „Do roku 2015 očekáváme v ČR minimálně 35 dalších nových CNG stanic," dodává Prokopec.
Počet motoristů, kteří využívají zemní plyn jako pohonnou hmotu, stále narůstá. Dnes je u nás již přes 5 500 CNG vozidel celkem, z toho je přes 4 900 osobních a užitkových vozidel.
1m3 zemního plynu, který energeticky odpovídá zhruba jednomu litru benzinu, stojí v současné době u této stanice necelých 19 Kč, je tedy zhruba o polovinu levnější než klasický Natural 95.
To, že se jízda s vozidly na CNG vyplácí, potvrzuje i pekař Zdeněk Velíšek z Kamenice nad Lipou. Rodinnou pekárnu provozuje již od roku 1991.
„První myšlenka na využití alternativního pohonu mě napadla před dvěma lety, kdy se mi do ruky dostal informační leták o CNG pohonu u dodávek," říká Zdeněk Velíšek. Při hledání úspor ve výrobě pak padla jasná volba na tuto alternativu oproti původně používané naftě. Propočet rentability pana Velíška natolik přesvědčil, že v roce 2012 koupil hned dva užitkové vozy Fiat Ducato s pohonem na zemní plyn. A krátce nato i osobní automobil VW Passat na stejný pohon, tedy CNG.
Výsledky po ročním provozu jsou podle Velíška skvělé. S každým vozem při rozvozech čerstvého pečiva ujede 7 tisíc km/měsíc. "Úspora nákladů za pohonné hmoty při přechodu na CNG je tak velká, že za každou dodávku zaplatilo pekařství jen cca 20% akontaci a samotné měsíční splátky leasingu již pokrývají úspory za pohonné hmoty, kterými se stalo CNG, uvádí pekař, který si také další své vozy bude kupovat s pohonem na CNG.