Zvýšení ceny je často viditelnější u levnějších automobilů, jejichž symbolem je už nějakou dobu Dacia. Ta v dubnu opět zdražovala. Ne tedy nějak výrazně, nicméně s tím, že nejde o ojedinělé zvýšení cen, ale spíše o opakující se trend, už to pro některé zájemce může být citelné. Tak například populární SUV Dacia Duster stojí od dubna nejméně 359 900 korun, a to se 66kW přeplňovaným litrovým tříválcem a výbavou Essential. Připomeňme, že už v lednu dovozce vyřadil z nabídky nejchudší stupeň Access. V březnu přitom stejný Duster stál o deset tisíc korun méně a v únoru startoval ještě o tři tisícovky níže. O deset tisíc ostatně plošně zdražila v dubnu celá nabídka Dusteru, výbava vozu se ovšem nezměnila.
Další zvýšení cen postihlo i aktuální horkou novinku, až sedmimístné kombi Jogger. Když Dacia loni v prosinci odhalila ceník, stála základní výbava s pohonem na LPG 358 500 korun s pěti a 377 500 korun se sedmi místy. Už v lednu se cena zvedla na 373 500 korun s pěti místy a 396 500 korun se sedmi místy. To už neplatí, v dubnu se ceny zvedly plošně o dalších deset tisíc, základní verze tak stojí 383 500 s pěti a 406 500 se sedmi místy. Výbava se, podobně jako u Dusteru, nezměnila.
"Zdražovat budeme muset i nadále a plošně, vstupní náklady automobilek se zvedly včetně energií i o 30 procent, a to se musí promítnout do cen vozů," vysvětloval počátkem února šéf českého zastoupení Dacie a Renaultu Zdeněk Grunt tehdejší zvýšení ceny Joggeru. Zdražovaly mimochodem i další Dacie, Sandero o sedm tisíc, takže nově stojí od 282 900 korun, příbuzný Logan začíná na 325 900 korunách a konečně elektrické mini Spring už se dostalo na 476 900 korun. Naproti tomu Renault, minimálně u oblíbených modelů Clio, Captur a Arkana, v dubnu ceny nijak nenavyšoval a i od začátku roku se mírně zvýšily jen u modelu Captur.
Podobně jako Grunt zdůvodňují zdražení i další automobilky. "Výrazné zvýšení cen vstupů se bohužel promítá do růstu cen automobilů," říká mluvčí Volkswagenu David Valenta. Modely německé automobilky v posledních týdnech zdražily prakticky plošně. Třeba Golf Variant podle motoru a výbavy (nepočítáme deriváty R a Alltrack) o 25 až 34 tisíc korun, nejlevnější provedení 1.0 TSI Life tak nyní startuje na 634 900 korunách. Podražil i základní hatchback, ten ve stejné konfiguraci nyní stojí nejméně 602 900 korun. U kompaktního modelu se ale mírně zlepšila i standardní výbava jednotlivých stupňů.
Z dalších populárních modelů německého výrobce můžeme jmenovat malé SUV T-Cross, jehož cena stoupla o 18 až 25 tisíc podle motorizace a výbavy, základní model tak vychází na 521 900 korun. Na druhou stranu to s sebou nese i zlepšení výbavy, třeba osmipalcové digitální budíky jsou už v základní výbavě vozu, stejně jako prodloužená záruka na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů. Další SUV Tiguan, opět nepočítaje sportovní verzi R, zdražilo až o 40 tisíc korun, zvýšení ceny je ale odvislé opět od motorizace a výbavy. Platí však, že základní model nyní stojí 834 900 korun. Dalšími změnami v ceníku jsou například standardní pohon všech kol pro dvoulitrové TSI.
Dovozce zároveň odstranil některé nepříliš populární základní výbavové stupně, naposledy zmizela z nabídky vstupní verze VW Polo s motorem 1.0 MPI o výkonu 59 kW. Nový základ tak představuje výbava Life se 70kW litrovým TSI za nejméně 434 900 korun, což i tak představuje zdražení oproti situaci ještě počátkem roku.
Výrazné zdražení má za sebou i Ford, který nejprve měnil ceny v březnu a pak i v dubnu. Začít můžeme u nejmenšího modelu v nabídce, Fiesta totiž v základní verzi Trend Edition s 55kW zážehovou jedenáctistovkou stojí už 383 900 korun. To je o 36 tisíc více než minulý měsíc, a dokonce o 45 tisíc více než začátkem roku. Fiesta pak zdražovala v porovnání s březnem plošně o 26 až 36 tisíc korun podle výbavy.
Oblíbené malé SUV Puma se na začátku roku vešlo ještě pod půl milionu, v březnu už však základní model s 92kW mildhybridním tříválcem stál 503 900 korun, a v dubnovém ceníku je cena dokonce 527 900 korun. Zdražení o 24 tisíc se týká všech motorizací a výbav. Vetší model Kuga podražil rovnou o 30 tisíc korun, takže základní model se 110kW benzinovou patnáctistovkou vychází za 731 900 korun. Ještě počátkem roku stála stejná verze dokonce 681 900 korun.
U kompaktního Focusu se cena mezi březnem a dubnem zvýšila o 31 až 33 tisíc jen u verzí s dodatečnou akční slevou, nově tak nejlevnější hatchback stojí 496 900 korun a kombi 526 900 korun, přičemž ještě v březnu se auto s 92kW přeplňovaným tříválcem a karoserií kombi dostalo pod hranici půl milionu korun. V případě Focusu, Fiesty i Pumy pak do výčtu není zahrnuta sportovní verze ST.
Jako důvod zdražení zmiňuje country manažer českého Fordu Libor Beneš opět především dražší suroviny a energie. "Naše výrobní kapacity jsou u většiny modelů už v tuto chvíli naplněné zhruba do konce roku, což jinými slovy znamená, že nové objednávky budeme vyrábět až v roce 2023, kdy mohou být vstupní ceny všech klíčových surovin ještě vyšší," dodává s tím, že automobilka však drží cenu platnou v době objednávky, nikoliv výroby. "Věříme, že letos už k dalšímu výraznému nárůstu cenové hladiny nových vozů nedojde, ale proměnných je aktuálně tolik, že se další navýšení nedá vyloučit," uzavírá Beneš. Mezi proměnné pak řadí kurz koruny, nedostatek polovodičů i invazi Ruska na Ukrajinu.
V dubnu zdražila i Kia, třeba Ceed a Ceed SW plošně o deset tisíc korun s výjimkou kombi s plug-in hybridním pohonem, tam se suma zvedla o 20 tisíc korun. Nejlevněji tak hatchback vychází na 404 980 korun a kombi na 429 980 korun se 74kW litrovým přeplňovaným tříválcem. Malé Rio, i díky konci akční slevy, zvedlo svou cenu plošně o 20 tisíc korun, to znamená, že základní verze s 62kW dvanáctistovkou stojí teď od 334 980 korun. Další z oblíbených modelů korejské automobilky, nedávno představené SUV Sportage páté generace, zdražilo plošně o 25 tisíc (i kvůli nižší slevě), takže nejlevněji vychází na 624 980 korun. Výjimku představují hybridy, u nichž se cena zvedla jen o deset tisíc, a plug-in hybrid, který nezdražil vůbec.
Důvodem zdražení Ceedu a dalších modelů Kia jsou, stejně jako u jiných značek, mimo jiné dražší vstupy, to znamená suroviny potřebné pro výrobu automobilu. Mnohé podražily i o téměř třetinu. "V celku nelze opomenout ani přepravu, třeba tu lodní, která vzrostla minimálně na osminásobek ceny před pandemií," zmiňuje mluvčí značky Kateřina Vaňková Jouglíčková další z důvodů zdražení.
Zvýšení cen se dotklo třeba dále také Fiatu Tipo s karoserií kombi, který oproti začátku roku podražil o 35 až 40 tisíc korun, takže jeho cena nyní začíná na 479 900 korunách. Malé SUV Suzuki Vitara dostalo do nabídky nově i plnohodnotný hybrid, základem je ale stále 95kW mildhybrid, který nově začíná na 511 900 korunách, o 22 tisíc výše než v březnu (ceny plošně stouply o 20 až 22 tisíc). Mírného zdražení o deset, respektive dvacet tisíc se od začátku roku dočkaly třeba i Toyoty Yaris a RAV4. Výčet změn v cenících výše nastíněný samozřejmě není kompletní.
Najde se ale i jedna výjimka ze zdražovacího paradigmatu. Peugeot totiž naopak v dubnu ceny snižoval, a to u modelů 208, 2008, 3008 a 5008. "Už několik měsíců se potýkáme s krizí v dodávkách vozů, ať už z důvodu nedostatku čipů, či jiných komponent. Rostou ceny i dodací lhůty a hrozí, že zákazníci, včetně těch, kteří byli dlouho věrni naši značce, se začnou odvracet a hledat lepší podmínky u konkurence. Prioritou vždy bylo se co nejlépe postarat o zákazníky, kterým se snažíme vyjít vstříc. Nyní příznivější cenou a věříme, že brzy i úpravou dodacích lhůt na standardní úroveň," vysvětluje mluvčí českého zastoupení značky Radka Matthey.
Malá 208 zlevnila o 16 až 22 tisíc korun v závislosti na motoru a výbavě, nejlevnější verze tak nyní stojí 378 tisíc korun. Nejmenší z SUV značky, model 2008, zlevnil o 20 tisíc korun a startuje na 440 tisících korunách a konečně kompaktní model 3008 je levnější o 15 až 28 tisíc korun podle výbavy a verze. Výjimkou je pouze plug-in hybrid, u něj se cena nezměnila. Základní 3008 tak vychází nyní na 639 tisíc korun, výčet doplňuje ještě větší 5008 se základní cenou 685 tisíc korun. Současné ceny by se podle Matthey měly udržet přibližně tři měsíce, v červnu pak přijde nový modelový rok a s ním nejspíše i další ceníkové změny.
Že auta zdražují, potvrzuje i cenový index poradenské společnosti EY. Mezi červencem 2021 a únorem 2022 došlo ke zdražení průměrných cen nových aut o 4,6 procenta. Například modely v nejnižší výbavě zdražily v průměru o skoro 37 tisíc korun, v té nejvyšší o 25 tisíc korun. Benzinová auta v nejnižší výbavě pak zdražovala rychleji než naftová, mezi automobilovými třídami se ceny nejvíce zvedly u malých vozů v základní výbavě. A to až o 13,5 procenta.
"Vliv na to (zdražování - pozn. red.) má mnoho faktorů. Jedním z nich je nedostatek nových vozidel z důvodu nedostatku polovodičů na trhu v minulém roce. Druhým důvodem je obecně rostoucí inflace a s ní zvyšující se úrokové sazby. Třetím tradičním a nepolevujícím faktorem jsou stále rostoucí náklady na plnění legislativních požadavků, u kterých se v blízké době pokles také neočekává. Vidině levnějších vozů rozhodně nepřispívá ani současná politická situace na Ukrajině, která bude mít prakticky jistě negativní dopad i na automobilový průmysl," komentuje vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap. Nepředpokládá přitom, že by v následujícím období ceny začaly klesat, spíše naopak porostou ještě rychleji.