Prodeje nových aut dál klesají. V čele zůstává Škoda, výrazně rostly Toyota a Kia

Škoda Octavia je opět na čele prodejního žebříčku.
20. Opel Crossland - 455 kusů (meziročně +2,48 %)
19. Seat Arona - 468 kusů (-18,61 %)
18. Renault Clio - 483 kusů (+35,67 %)
17. Toyota RAV4 - 501 kusů (+29,12 %)
Foto: Škoda Auto
ČTK Jan Matoušek ČTK, Jan Matoušek
6. 4. 2022 17:04
Prodeje nových aut v Česku meziročně opět poklesly. Za první tři měsíce se prodalo o 4,3 procenta osobních vozů méně než před rokem, vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů. V porovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 se registrace propadly dokonce o pětinu. Může za to celkové snížení produkce.

V prvním čtvrtletí roku 2022 se prodalo 47 391 vozů, tedy o 4,3 procenta méně než ve stejném období loňského roku. V březnu pak trh poklesl téměř o 16 procent. Důvodem je i přes vysokou poptávku snížení produkce většiny výrobců kvůli chybějícím dílům. Počet registrací byl o pětinu nižší než v předcovidovém roce 2019. Oznámil to Svaz dovozců automobilů na dnešní tiskové konferenci.

Prodej aut by letos podle poradenské firmy PwC mohl klesnout až o 12 procent na 180 tisíc vozů. A to v případě dlouhodobě negativního vývoje na Ukrajině, inflace a přetrvávajícího nedostatku dílů jako jsou čipy, plastový granulát, kabelové svazky či některé kovy. V případě příznivého vývoje se podle ní odbyt může zvýšit o 1,5 procenta na 210 tisíc aut. "Vývoj prodejů aut v letošním roce bude významně ovlivněn těžko predikovatelným vývojem několika hlavních efektů, zejména války na Ukrajině a nedostatku komponentů," uvedl expert PwC Pavel Štefek.

Nejprodávanější značkou za první čtvrtletí je Škoda s 16 654 registrovanými vozy, což představuje meziroční pokles o sedm procent, následuje Hyundai s poklesem o dvě procenta na 4419 aut a Volkswagen s 3463 vozy, tedy snížením o 29 procent. Čtvrtá Toyota naopak zvýšila prodej o 55 procent na 3172 aut a Kia rostla o 60 procent na 2459 automobilů. Nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia (3887 ks) před Fabií (3276 ks) a Škodou Superb (2059 ks). Mezi třicet nejprodávanějších modelů se vešla i elektrická Škoda Enyaq iV s 311 registracemi.

Největší podíl měla třída SUV s téměř 42 procenty, následuje nižší střední třída s 16 procenty a 14 procent zaujímaly malé vozy. Z hlediska paliva vede benzin s 66 procenty trhu, na druhém místě je nafta se čtvrtinovým podílem. Prodej hybridů (včetně mildhybridů a plug-in hybridů) se zvýšil o 42 procent na 6674 vozů, uvedl svaz. Elektromobilů se letos zatím prodalo 777.

Prodej lehkých užitkových vozů podle něj klesl o 6,8 procenta. Vede Renault s 580 registracemi, následuje Toyota se 494 vozy a Peugeot s prodejem 427 aut. Nejoblíbenějším modelem je Iveco Daily před Peugeotem Boxer a Renaultem Master.

Odbyt nákladních aut naopak vzrostl o 2,9 procenta na 2029 vozidel. Nejvíce prodalo Volvo (447 ks), DAF (372 ks) a Mercedes-Benz (364 ks).

Registrace autobusů klesly o 6,6 procenta na 366 vozů. Nejvíce prodalo domácí Iveco Bus (139 ks), následuje Setra (89 ks) a rovněž česká značka SOR (38 ks).

Prodej motocyklů se zvýšil o 42 procent na 5120 strojů. Proti roku 2019 jde o nárůst o 50 procent. Jedničkou na trhu je Honda s 959 motocykly, druhá skončila čínská CF Moto s 516 prodanými stroji a třetí Yamaha s odbytem 381 motocyklů.

V galerii se podívejte na 20 nejprodávanějších osobních aut za první tři měsíce letošního roku.

 

Právě se děje

Další zprávy