Poprvé jako dvojče Fordu. Čím se nový VW Transporter odlišuje od Transitu Custom?

Nová generace Volkswagenu Transporter.
Kromě Transporteru stojí na stejném základě i osobní Caravelle s devítimístným interiérem.
Oba vozy budou v nabídce s délkou 5050 nebo 5450 mm.
Verze s automatem má na vyvýšením středovém tunelu jen držáky nápojů.
V nákladovém prostoru, který je nově širší mezi podběhy, nechybí třeba praktické násuvky. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Volkswagen
Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 8. 2024 14:15
Poprvé od padesátých let není Transporter svébytným modelem Volkswagenu. Díky spolupráci s Fordem v zájmu uspoření nákladů je totiž T7 dvojčetem Fordu Transit Custom. Znamená to třeba, že Transporter přichází hned se třemi druhy pohonného ústrojí. V čem se ale od svého sourozence odlišuje?

Na úvod je potřeba definovat si aktuální modelovou řadu VW Transporter. Dlouhá desetiletí platilo, že řada T se skládala z užitkového Transporteru, spartánštější osobní verze Caravelle a čistě osobního Multivanu. Všechny přitom stály na jednom základu. U T7 to ale neplatí. Multivan, a z něj odvozená obytná California, stojí na platformě MQB a VW si je vyvíjel sám. Na trhu už navíc Multivan nějakou dobu je.

Naproti tomu Transporter a Caravelle jsou dětmi Fordu, ovšem s logem VW. Vyrábět se budou na jedné lince v tureckém Izmitu. Jde už o třetí auto v rámci širší spolupráce obou značek: Ford Ranger dostal nový kabátek jako VW Amarok, z VW Caddy pak zase Ford udělal Transit Connect. Pro Explorer a Capri navíc modrý ovál dostal platformu MEB.

Tolik k rozdělení rolí v rodině Volkswagenu, čímž je možné se posunout k té nejdůležitější otázce: v čem se Transporter a Transit Custom vlastně odlišují? Začít můžeme uvnitř, kde se VW snažil odlišit už jen použitím jiného volantu. Ten odpovídá novému Passatu či Tiguanu, pravděpodobně tak z něj nepůjde udělat stoleček jako u Fordu. Jenže pak už to jsou víceméně detaily.

Grafika multimediálního systému je samozřejmě jiná, ačkoliv neduh Transitu v podobě pouze dotykového nastavování teploty klimatizace či topení zjevně přebral i Transporter. Soustava dvou displejů v jedné kapličce - přístrojový štít má 12 a multimediální systém 13 palců - ale VW zůstala. Odlišné je také tvarování palubní desky před spolujezdcem, konkrétně pak uzavíratelná úložná schránka. Alespoň tak to vypadá ze zveřejněných fotek. Příjemná je páka manuální převodovky na vyvýšeném místě středového tunelu, stejně jako držáky nápojů tamtéž.

Také tvar karoserie příbuznost s Fordem nezapře, jakkoliv se designéři hodně snažili společné geny zakrýt. Světla, maska a celkově provedení předních partií výrazně evokuje končící T6.1 a osobní Multivan, vzadu jsou skupinová světla alespoň vykrojená do tvaru písmene C. Fešácká pseudoterénní verze s plastovým obložením spodní části karoserie ponese u Transporteru jméno PanAmericana.

Užitkový model bude v nabídce jako klasická skříňová dodávka, dodávka s druhou řadou sedadel pro převoz pasažérů i nákladu, spartánské kombi a také jako valník. Výhradně pro přepravu osob je určený model Caravelle s místem pro devět cestujících, čímž se bude odlišovat od maximálně sedmimístného Multivanu. Na výběr bude délka 5050 nebo 5450 mm s rozvorem 3100, respektive 3500 mm.

Nákladový prostor se oproti T6.1, která vycházela stále ještě z modelu T5 z počátku tisíciletí, rozšířil mezi podběhy, takže se dozadu vejdou i europalety. Prostor pro náklad je celkově delší, základní model tak nabídne 5,8 m3 pro náklad, verze s dlouhým rozvorem a zvýšenou střechou dokonce až 9 m3, k tomu navíc bude za auto možné zapřáhnout až 2,8tunový přívěs. Naftová verze dále uveze až 1,3 tuny, elektrická pak jednu tunu.

Tím se dostáváme k technice, která sice od Fordu odlišná není, ale představuje výraznou konkurenční výhodu. Na výběr je totiž jak čistě naftová, tak plug-in hybridní a naopak čistě elektrická verze. Turbodiesel 2.0 TDI má 81, 110 nebo 125 kW, u dvou nejsilnějších verzí je možné volit pohon všech kol. Osmistupňový automat je standardem u 125 kW a příplatkem u 110 kW.

Plug-in hybrid se skládá z benzinového čtyřválce o objemu 2,5 litru, elektromotoru a 11,8kWh akumulátoru. Celkově má 171 kW a soudě dle dat Fordu, na jedno nabití ujede kolem 54 km na elektřinu. Plně elektrická verze má 64kWh baterku a výkon 100, 160 nebo 210 kW. Síla je, na rozdíl od ostatních verzí, přenášená na zadní kola. Zatím, VW slibuje i elektrickou čtyřkolku, dále také počítá s příchodem menší baterie. Ta aktuální by měla u nejslabší verze poskytnout dojezd kolem 330 km, opět soudě dle informací od Fordu.

Kde se obě auta od sebe také liší, to je cena na německém trhu. Včetně 19 procent DPH tam totiž Transporter s 81 kW a manuální převodovkou startuje na 43 768 eurech (asi 1,106 milionu korun), zatímco Transit Custom stojí od 42 305 eur (asi 1,069 milionu korun). Nejlevnější plug-in hybrid pak u VW stojí 55 258 eur (asi 1,4 milionu korun), zatímco u Fordu 53 074 eur (asi 1,34 milionu korun).

 

Právě se děje

Další zprávy