První jízda s novou Audi A4. Spotřeba klesla, přesto je motor výkonnější

Radek Pecák Radek Pecák
12. 9. 2015 11:25
Vyzkoušeli jsme nové Audi A4, které má na český trh přijít v listopadu. Ověřili jsme si, že oproti minulé generaci výrazně klesla spotřeba při současném čtvrtinovém navýšení výkonu motoru. A hlavní dojem z prvního osobního setkání? Čisté, hladké tvary, které vydrží moderní dlouhou řadu let.
Na prezentaci svého nejdůležitějšího modelu si Audi zvolilo působivé kulisy italských Benátek.
Na prezentaci svého nejdůležitějšího modelu si Audi zvolilo působivé kulisy italských Benátek. | Foto: Radek Pecák

Čisté, hladké tvary, které vydrží moderní dlouhou řadu let. Tak na redaktora online deníku Aktuálně.cz působilo nové Audi A4 při prvním osobním setkání

Prezentace tohoto vozu pro vybraná média se uskutečnila v okolí italských Benátek ještě před oficiální premiérou na frankfurtském autosalonu. O tom, jak je A4 pro automobilku se čtyřmi propojenými kruhy důležité, svědčila i osobní přítomnost předsedy představenstva Audi AG Ruperta Stadlera.

Nejvíce jsme byli zvědavi na praktické testování na silnicích. Tam jsme si především chtěli ověřit, nakolik jsou pravdivá tvrzení inženýrů, že spotřeba klesla oproti minulé generaci o 21 procent při současném čtvrtinovém navýšení výkonu motoru. Jsou to sice maximální možné hodnoty týkající se pouze části motorového spektra, i tak to ale zní velmi působivě.

Při jízdě auto působí velmi stabilně a je snadno ovladatelné.
Při jízdě auto působí velmi stabilně a je snadno ovladatelné. | Foto: Audi

Pro testování na zhruba stopadesátikilometrové trase, která vedla z letiště Marca Pola v Benátkách do vnitrozemí a zpět, jsme si proto zvolili vůz poháněný dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem ve verzi Ultra - tak značka označuje své úsporné verze, které jsou obdobou například Škody Greenline nebo Volkswagenu BlueMotion.

Není to žádný "louda" - technické údaje udávají výkon 140 kW (190 koní). Papírová spotřeba přitom činí pouhých 3,7 litru nafty na sto kilometrů v kombinovaném režimu. V souvislosti s touto hodnotou je navíc třeba si uvědomit, že jde o zástupce automobilové střední třídy, jehož délka je 473 centimetrů. Navíc v prémiovém segmentu, tudíž auto je už v sériové verzi zatíženo velkým množstvím prvků výbavy. Na druhou stranu konstruktéři věnovali mimořádnou pozornost aerodynamice a díky tomu klesl součinitel aerodynamického odporu na špičkovou hodnotu Cx 0,23. Pomohlo i odlehčení karosérie a podvozku o více než sto kilogramů.

Pokud řidič jezdí rozumným tempem a nepohybuje se v extrémně členitém terénu, spotřeba ho příjemně překvapí.
Pokud řidič jezdí rozumným tempem a nepohybuje se v extrémně členitém terénu, spotřeba ho příjemně překvapí. | Foto: Audi

Auto jsme testovali v běžném provozu na silnicích všech možných tříd - od malých venkovských silniček přes autostrády až po městské komunikace.

Klidná, ale nikoli loudavá jízda po rovinatých a přehledných silnicích přináší průměrnou spotřebu pod čtyři litry na sto kilometrů. Ustálená dálniční "stotřicítka" se pak projeví úbytkem paliva pět litrů každých sto kilometrů.

Část trasy ve viničních oblastech, kde vozovka procházela kopcovitým terénem s častými ostrými zatáčkami, jsme pak projeli sportovním stylem. Po tomto úseku svítil na displeji palubního počítače údaj 5,8 litru. Kdybychom ovšem využili asistenční systém, který řidiči - i když nemá zapnutou navigaci - napovídá, že je vhodné snížit tlak na plynový pedál, protože s blíží zatáčka, křižovatka nebo obec, mohli bychom se i v těchto podmínkách dostat někam k hranici 5,5 litru.

V interiéru se objevila i řada prvků z vlajkového SUV Audi Q7.
V interiéru se objevila i řada prvků z vlajkového SUV Audi Q7. | Foto: Audi

Auto je i v této ekologické verzi velmi snadno ovladatelné, nerozhodí ho ani rychle projížděné úseky s rychle se střídajícími pravými a levými zatáčkami s různými poloměry. V této části trasy jsme samozřejmě využili režim Sport adaptivního podvozku, který je za příplatek.

Brzdy jsou připravené spíše na pohodovou jízdu, takže pro razantnější zpomalení je potřeba na brzdový pedál šlápnout důrazněji.

Interiér vozu působí - jak je pro tuto značku typické - velmi moderně. Budoucí uživatele nepochybně nadchnou kovové páčky pro ovládání režimů klimatizace, které reagují už na lehký dotyk, údaje o nastavené teplotě přímo v kruhových ovladačích nebo tenký až osmipalcový displej pro zobrazování funkcí multimediálního systému. Dále Audi Virtual Cocpit s nespočetnými variantami zobrazování přístrojových ukazatelů, navigačních dat a dalších údajů. Ten je rovněž převzatý z většího Q7.

Cestující vzadu mají k dispozici samostatný okruh klimatizace.
Cestující vzadu mají k dispozici samostatný okruh klimatizace. | Foto: Aktuálně.cz

Výčet asistenčních systémů, které do vozu mohou být namontovány, je téměř nekonečný. Z novinek lze jmenovat například zmíněný prediktivní asistent hospodárné jízdy, adaptivní tempomat fungující až do rychlosti 250 kilometrů za hodinu, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, asistent pro odbočování nebo pro upozornění na nebezpečí z vozu při vystupování.

Zpracování sedaček, palubní desky i všech ovládacích prvků je bezchybné. Při poměrně krátkém seznámení s vozem jsme zaznamenali i jeden chytrý detail. Tím je přesně vytvarovaná schránka na středovém panelu sloužící pro uložení klíčku od vozu.

Zavazadlový prostor není rozhodně malý, ale i tak zřejmě velká část zákazníků zvolí variantu kombi.
Zavazadlový prostor není rozhodně malý, ale i tak zřejmě velká část zákazníků zvolí variantu kombi. | Foto: Aktuálně.cz

Vpředu působí nové Audi A4 vzdušným dojmem. Ostatně šířka interiéru v porovnání s minulou generací narostla v prostoru předních sedaček o 11 milimetrů a výška dokonce o více než dva centimetry. Vzadu je také více místa než dříve -  podle automobilky se prostor pro kolena zadních cestujících zvýšil o 23 milimetrů. Díky tomu se sice uvnitř dosadí i dospělí s výškou nad sto osmdesát centimetrů, nadále jim však bude vadit nízký strop. V tomto ohledu by mělo být lepší kombi, které se již také chystá na trh.

Příchod nového Audi A4 je pro český trh naplánován na listopad, ceny dovozce sdělí během několika týdnů. K dispozici by mělo být celkem sedm typů motorů - tři jsou benzinové a čtyři spalují naftu. Jejich výkony sahají od 150 koňských sil (motor 1,4 TFSI) až po 272 koní. I nadále bude možné mít A4 s dieselovým třílitrovým šestiválcem, který prodejci nabídnou ve dvou výkonových stupních.

 

Právě se děje

Další zprávy