Spolupráce s Kamazem je pro Daimler v současné době velkou reputační zátěží. Ruská společnost nejen že staví civilní nákladní automobily, ale dodává i obrněné stroje ruským ozbrojeným složkám. Namátkou třeba obrněné vozidlo ruské pohraniční stráže BPM-97 Vystrel nebo pancéřované vozy Kamaz Typhoon.
Spolupráce s Daimlerem byla podle Handelsblattu vždy omezena na civilní nákladní auta. Kamaz například pro své potřeby upravoval německé kabiny. Do společné továrny v Naberežnyje Čelny v ruském Tatarstánu obě firmy v roce 2019 investovaly 200 milionů eur a kromě Kamazů se zde dosud vyráběly i nákladní Mercedesy pro ruský trh.
Kamaz je však nově na sankčním seznamu západního světa. Takřka z 50 procent ho vlastní státní zbrojařský konglomerát Rostec. Dalším akcionářem je společnost Avtoinvest, kterou uniklé dokumenty Panama Papers propojují s blízkým přítelem Vladimira Putina, violoncellistou Sergejem Rolduginem. Daimler v důsledku toho zastavil veškerou spolupráci s Kamazem.
Bývalý mateřský koncern společnosti Daimler Truck, dnešní skupina Mercedes-Benz, pak podle Handelsblattu v současné době řeší, jak se co nejrychleji zbavit svého patnáctiprocentního akciového podílu v Kamazu.
Přišel k nim trochu nešťastně. Daimler Truck byl jako výrobce "náklaďáků" před třemi měsíci oddělen od divize osobních aut a vstoupil na burzu. Ač byl pochopitelně za spolupráci s Kamazem vždy zodpovědný právě dnešní Daimler Truck, akciový podíl zůstal u Mercedesu s tím, že se pak na nově samostatnou společnost převede. K tomu ale nedošlo, protože ostatní akcionáři Kamazu s tím dosud písemně nesouhlasili.
Byť představenstvo Mercedesu na prodej nechtěných akcií tlačí, zatím není jasné, jak to provede. Bývalá skupina Daimler zaplatila za akcie Kamazu 250 milionů dolarů. Stejně tak je otázka, co bude znamenat konec spolupráce s Kamazem pro Daimler Truck. Ve společném podniku pracuje okolo tisícovky zaměstnanců.
Opuštění ruského trhu s nákladními auty velký zásah pro Daimler nepředstavuje. Vloni se v Rusku prodalo 97 925 "trucků", z toho více než třetina připadla právě Kamazu. "V porovnání se Severní Amerikou nebo Evropou je ruský trh pro globální výrobce nákladních vozů relativně nevýznamný," píše Handelsblatt.