Do statistiky TÜV Reportu pro rok 2024 se tentokrát dostalo 221 modelů, které jsou následně rozděleny do šesti věkových kategorií. Nově je v přehledu také kategorie dvanácti až třináctiletých vozidel, až dosud bývala nejstarší auta v žebříčku jedenáctiletá.
S přibývajícím věkem se také mění skladba problémů, které auta trápí. Zatímco vozy v kategorii do tří let mají zpravidla největší starosti s osvětlením, u starších vozů přibývají problémy s brzdami, výfukovým systémem a hlavně úniky provozních kapalin. V tomto směru je přeborníkem motorový olej, jehož únik trápí 8 procent aut v kategorii do jedenácti let, a dokonce 13,2 procenta v kategorii do třinácti let.
Pochopitelnou výjimkou jsou elektromobily, které však mají zase svoje specifické závady. Vzhledem k tomu, že díky rekuperačnímu systému brzdí převážně motorem, dochází u nich velmi často ke korozi brzd. Ty netrpí nadměrným opotřebením, ale právě naopak - škodí jim dlouhodobá nečinnost.
Z pohledu majitele elektroauta jsou však daleko závažnější časté problémy se zavěšením kol, které jsou pravděpodobně důsledkem vysoké hmotnosti trakční baterie. Náprava v tomto případě nebývá vůbec levná.
Na čelním místě žebříčku největších hříšníků se již poněkolikáté objevuje Dacia Logan, a to napříč všemi věkovými kategoriemi. Pozoruhodný je zejména její výsledek v té nejstarší: kdo má doma třináctiletý exemplář tohoto rumunského bestselleru, může si být na 40 procent jist, že u technické kontroly na první pokus neuspěje.
Patrně největším překvapením letošního TÜV Reportu je nepěkné umístění Tesly 3, která v Evropě vévodí statistikám prodejů elektromobilů. V nejmladší kategorii aut do tří let sesadila Tesla z pomyslného trůnu nejhorších aut Dacii Logan, což překvapilo i techniky z TÜV. A mají pro to své vysvětlení.
"Elektromobily nepotřebují výměnu oleje, i proto automobilka Tesla v roce 2019 zrušila servisní intervaly a spoléhá na vzdálenou diagnostiku a bezdrátové aktualizace. Budoucnost? Ne tak docela. Příklady dalších elektromobilů, jako je Renault Zoe nebo Volkswagen e-Golf, ukazují, že pravidelný servis potřebují i elektromobily. Díky němu pak u prohlídky mají také mnohem lepší výsledky," uvádí zpráva TÜV. V případě mladých Tesel přitom nejde jen o banální závady osvětlení, ale i o potíže s brzdami a zavěšením kol.
Stáří | Model | Podíl vážných závad |
2-3 roky | Tesla Model 3 | 14,7 % |
Dacia Logan | 11,4 % | |
Seat Alhambra | 10,3 % | |
4-5 let | BMW X5/X6 | 17,9 % |
Volkswagen Sharan | 17,7 % | |
BMW řady 2 Active/Gran Tourer | 17,6 % | |
6-7 let | Dacia Dokker | 25,9 % |
BMW řady 5/6 | 24,8 % | |
Dacia Duster | 24,6 % | |
8-9 let | Dacia Dokker | 32,2 % |
Fiat Punto | 29,7 % | |
Dacia Logan | 29,1 % | |
10-11 let | Renault Twingo | 36,2 % |
Dacia Logan | 35,5 % | |
Renault Clio | 34,6 % | |
12-13 let | Dacia Logan | 40,9 % |
Renault Twingo | 39,9 % | |
Nissan Qashqai | 38,8 % |
V porovnáním s loňskem se počet aut, která u technické prohlídky neuspěla, mírně zvýšil. Zkušebna to dává do souvislosti se stárnutím vozového parku v Německu. Zatímco ještě v roce 2011 bylo průměrné stáří aut u našich sousedů 8,1 roku, aktuálně se pohybuje kolem deseti let. Podle generálního ředitele TÜV Joachima Bühlera je to dáno tím, že se zvyšuje životnost vozidel. A také tím, že jsou nová auta čím dál dražší a mnoho spotřebitelů si jejich nákup nemůže dovolit.
Pro srovnání - v České republice je stáří vozového parku téměř 16 let, průměr EU je 12 let.