Původně měl být systém eCall ve vozidlech v Evropské unii instalován již v roce 2010, další datum vypršelo letos a nyní je stanoveno, že ho budou muset mít ve výbavě nové typy automobilů s homologací až po prvním lednu 2015.
Systém se nyní testuje i v České republice. "Jednotky máme instalovány v současné době v devíti vozidlech a během jízd po celé České republice je testována jejich schopnost spojit se s operátorem," uvedl pro Aktuálně.cz v rámci ÚAMK Dne silniční bezpečnosti na pražském Václavském náměstí Vladimír Velechovský z Teléfonicy O2, člen testovacího týmu.
"Zatím nám vychází čas, během kterého dojde k propojení systému s jednotkou eCall v autě, v rozmezí 14-17 sekund," uvedl Velechovský. Podle něho je v současné době systém natolik připraven, že by mohl být propojen s operátory tísňového volání na lince 112 a začít fungovat v ostrém provozu.
Automobilky již příslušné moduly vyvíjejí a některé, jako například Citroën je již do svých vozů montují. Podle odhadů odborníků by cena jednotky v jednom automobilu neměla překročit částku 100 eur.
Záchranáři dostanou kompletní informaci
Vozidla se systémem eCall budou mít v příslušném modulu instalovánu SIM kartu a propojit s tísňovou linkou se bude moci posádka po stisknutí příslušného tlačítka, nebo potřebná data pro záchranáře odešle po nehodě, při níž byly aktivovány airbagy, sám automobil.
Textová zpráva bude obsahovat informaci o poloze vozu, místě nehody (díky jednotce GPS), dále pak VIN kód, z něhož se rozluští typ vozidla a rovněž počet obsazených sedadel. Poslední dvě informace jsou důležité pro zdravotnickou a hasičskou záchrannou službu. Současně se bude informace o nehodě předávat i do Národního informačního centra, které tak bude moci varovat ostatní řidiče.
Systém by měl být schopný akce všude na územi EU, tedy nejen v Česku. Pokud se automobil ocitne v místě, kde není příjem signálu GPS, odešlou se záchranářům data z posledních dvou uložených poloh a díky tomu se tak operátor dozví alespoň to, kterým směrem vůz před nehodou jel. Problém by nastal jedině v tom případě, že by automobil havaroval v místě, kde není signál žádného mobilního operátora.
Testuje se již od roku 2007
Až bude eCall funkční, měl by, podle materiálů Evropské unie, ročně zachránit až 2500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírnit jejich následky a díky včasně přivolané lékařské pomoci také předejít vážnějším zdravotním následkům. Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.
Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy také Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS) a společnost Telefónica úspěšně realizovaly společný pilotní projekt eCall.
Na prvotní národní testování loni navázal evropský projekt HeERO (Harmonised eCall European Pilot) - pilotní projekt systému eCall. Cílem tohoto tříletého panevropského projektu je zajištění interoperability služby eCall a harmonizace napříč jednotlivými státy. Polovinu prostředků hradí program EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT Policy Support Programme jako součást rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).
Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.
Odhaduje se, že cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku sta eur.
--------------------------------------------------------------------------------
Nejbližší odtahová služba?