Místo BMW čínské rodinné sedany. Úpadek ruského autoprůmyslu pokračuje

První kus v Rusku vyrobeného čínského sedanu Kaiyi E5.
Zobrazit 15 fotografií
Foto: Avtotor
ČTK Jan Matoušek ČTK, Jan Matoušek
31. 1. 2023 10:32
Ruská automobilka Avtotor zahájila včera ve své továrně v Kaliningradu výrobu vozů čínské značky Kaiyi. Informovala o tom agentura Reuters. Čínské značky se staly důležitými hráči na ruském automobilovém trhu po odchodu západních výrobců po invazi ruských vojsk na Ukrajinu.

Společnost Avtotor uvedla, že hodlá začátkem letošního roku zahájit prodej vozů Kaiyi E5 a do konce roku spustit výrobu dalších tří modelů této čínské značky. V minulosti Avtotor vyráběl automobily německé značky BMW a jihokorejských značek Hyundai a Kia, do přizpůsobení výrobních prostor čínským autům pak investoval na sto milionů rublů.

Kaiyi E5 je 4670 mm dlouhý sedan s rozvorem náprav o délce 2700 mm. Pod kapotou má přeplňovanou benzinovou patnáctistovkou s výkonem 108 kW v kombinaci s automatickou převodovkou CVT, která má v manuálním režimu možnost řadit devět virtuálních stupňů.

Zahájení výroby modelu značky Kaiyi má pak ještě jednu symbolickou rovinu. Ze 49 procent je tato automobilka stále vlastněná velkým čínským výrobcem Chery, který ji pod jménem Cowin v roce 2014 také založil. Před necelými pěti lety lety nicméně v rámci restrukturalizace prodal 51 procent akcií samosprávě města I-pin, které je domovem značky Kaiyi. Technika ale vychází stále z jeho modelů.

Chery je totiž jedinou ze tří nejprodávanějších čínských automobilek v Rusku, která tam, případně v Bělorusku nemá svůj výrobní závod. Haval vyrábí auta ve městě Tula, Geely má zase podnik nedaleko Minska. Už několik měsíců se tak spekuluje, že právě Chery bude patřit mezi hlavní partnery ruských výrobců, kteří kvůli ruské agresi na Ukrajině a mezinárodním sankcím přišli o evropské či japonské a korejské partnery. Avtotor je tak možná jen jakousi první vlaštovkou.

Společně s některou z čínských značek začne auta ještě letos vyrábět také AvtoVAZ v bývalé továrně Nissanu v Petrohradu. Auta nižší střední a střední třídy se tam budou v licenci dělat pod značkou Lada, část produkce by ale mohla probíhat pod logem čínského partnera. I v tomto případě se spekuluje, že se partnerem Lady stane právě Chery, dalšími kandidáty by mohly být Dongfeng a JAC. Ty už spolupracují i s jinými ruskými automobilkami, třeba Moskvičem.

Avtotor má nyní smlouvy také s dalšími dvěma čínskými automobilkami. Gubernátor Kaliningradské oblasti Anton Alichanov v prosinci uvedl, že podnik plánuje v letošním roce vyrobit zhruba 50 tisíc automobilů. Zatím se jedná z velké části o produkci z dovezených dílů, lokalizace je jen částečná, postupně by ale podle ruského podniku měla být úplná.

Celkový prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí. Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby.

Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě. Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.

 

Právě se děje

Další zprávy