Mercedes zabavil rekordní množství padělků. Většina z nich je životu nebezpečná

Mercedes zabavil rekordní množství padělků. Většina z nich je životu nebezpečná
Brzdové destičky po zátěžovém testu. Falešné jsou vlevo, originální vpravo.
Falešný disk kola (vpravo) po zátěžovém testu popraskal.
Automobilka varuje i před nákupem neprověřených karosářských dílů. Jejich pevnostní vlastnosti nemusí odpovídat originálu, což se může fatálně projevit při nehodě. Zobrazit 3 fotografie
Foto: Mercedes-Benz
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
11. 8. 2022 15:56
Brzdové destičky, co nebrzdí, jak by měly. Litá kola, která prasknou v zátěžovém testu. Na dvou příkladech falešných náhradních dílů automobilka ukazuje, jak nebezpečný může být zdánlivě výhodný nákup na internetu.

Pandemie koronaviru a nové distribuční kanály stojí podle automobilky Mercedes-Benz za novým rekordem v počtu zabavených falešných náhradních dílů. Ty se často tváří jako originály, zpravidla jsou ale životu nebezpečné.

Mercedes dal loni podnět k 650 policejním raziím, při kterých bylo zabaveno 1,86 milionu dílů. To je oproti roku 2020 nárůst o šest procent. Problém s falzy přitom vygradoval zejména v posledních letech; ještě v minulé dekádě úřady běžně zabavovaly "pouhých" 200 tisíc padělků ročně.

"Padělatelský průmysl má strukturu organizovaného zločinu a často přináší vyšší zisky než obchod s drogami," říká Renata Jungo Brünggerová, která je v představenstvu Mercedesu odpovědná za integrační a právní záležitosti. Podle ní se zdaleka nefalšují jen zmíněná kola a brzdové destičky, padělatelé jsou údajně schopni nabídnout cokoliv. Dokonce i díly, které nevyrábí ani sama automobilka.

Mercedes má na vyhledávání padělků vlastní oddělení, díky kterému jen za loňský rok odstranil z internetu 128 tisíc nabídek. Vede jej Lita Silje Jänischová, která se svým týmem čelí stále vynalézavějším metodám padělatelů. "V současné době se obchod přesouvá z velkých platforem na různé aplikace. Jde o malé a rychle rostoucí sítě," tvrdí ochránkyně práv značky a dodává, že takové aplikace vzniknou třeba jen na krátkou dobu, během níž ale generují velké množství uživatelů. "Protože však nejsou veřejně přístupné každému, je pro nás jejich zkoumání časově mnohem náročnější."

Nárůst počtu falz v posledních letech přičítá Lita Jänischová také koronaviru. Zatímco policejní a soudní orgány pracovaly v omezeném režimu, padělatelské dílny měly volné ruce.

Podle statistik pochází 80 % falešných dílů z Číny, kde vznikají často za nelidských podmínek a také bez jakékoliv kontroly kvality. Lita Jänischová vzpomíná na loňskou událost, kdy se majiteli mercedesu na dálnici otevřela přední kapota a rozbila při tom čelní okno. "Následné vyšetřování ukázalo, že řidič nahradil původní masku chladiče zdánlivě módní mřížkou, kterou koupil na internetu. Byla ale špatně vyrobená, takže zámek kapoty nemohl při zavírání správně zaklapnout."

Odhalit padělek není podle Jänischové na první pohled vždy snadné. Existují však indicie, které mohou být varovným znamením. "V případě internetového obchodu se jedná například o to, že prodejce nabízí nápadně velké množství dílů různých značek nebo že ceny jsou neobvykle nízké. Napovědět může i profesionalita obchodu a hodnocení jinými zákazníky," uzavírá Lita Jänischová.

 

Právě se děje

Další zprávy