Velcí a drazí šetří nejsnáz. Hybridní Mercedes třídy S dá sto kilometrů bez benzinu

Velcí a drazí šetří nejsnáz. Hybridní Mercedes třídy S dá sto kilometrů bez benzinu
Klasický sedan je v roli reprezentačního vozu nenahraditelný.
Ovládání prošlo digitální revolucí, na displeji se soustředí vše včetně klimatizace.
Privilegované místo vzadu je elektricky stavitelné, může být vybaveno vyhříváním i v oblasti ramen a zátylku.
Mercedes-Benz S 580e 4Matic
Foto: Daimler-Benz
Martin Frei Martin Frei
30. 7. 2022 6:05
Hybridy nabíjené ze zásuvky mají těžký osud. Spojení velké elektrocentrály se všemi složitostmi spalovacího motoru, katalyzátorů a vícestupňové převodovky se odráží v drastické ceně. Dojezd na proud byl dlouho krátký a úspory nejisté, což odrazuje úřady a odklání dotace. Proto by nemělo zapadnout, kam celou věc dotáhl Mercedes díky lepším bateriím.

Před deseti lety se očekávalo, že plug-in hybrid díky menší a levnější baterii otevře dveře elektromobilu. Připraví průmysl na nové postupy a města na poptávku po nabíjení. Jenže poměr extrémní ceny a skromného užitku nepřesvědčil a když už baterie zlevnily, lidé začali kupovat rovnou elektromobily - aspoň jako druhá auta v rodině.

Plug-in hybrid se stále uplatní tam, kde dvě auta střídat nelze. Typicky ve vyšší a luxusní třídě, kde vůz slouží k reprezentaci i hektickým cestám za obchodem. V této společnosti také panuje úroveň cen, které příplatek za komplikovaný pohon snáze pohltí.

Mercedes-Benz třídy S patří ke klasikům žánru. Od padesátých let byla loni uvedena už desátá generace, typická nadmíru impozantním dojmem i rozměry. Design je však tentokrát zdrženlivý a postavení majitele nechává vyniknout spíše uhlazenými způsoby.

Zato uvnitř má Esko srdce jako kníže Rohan. Testujeme vrchovatě vybavenou variantu s prodlouženým rozvorem, v jejíž zadní části si pan továrník může sklopit křeslo do lehátka, užívat si masáž lýtek a vyhřívání zátylku. Zpracování je dotažené do téměř absurdních detailů, čehož si vrchovatě užije i řidič. Bočnice opěradel se v zatáčkách přifukují, aby držely tělo rovně, obří head-up displej nepromítá šipky navigace do nějakého schématu, ale přímo do příslušných odboček a výjezdů. A když se za tmy blížíte k nějakému rozkopanému místu, chytré diodové světlomety namalují před auto roztomilý bagřík.

Svezení nezůstává pozadu, izolace od okolního světa je za všech podmínek obdivuhodná. Ticho jako v kostele, viditelné hrboly pod autem beze stopy mizí, velký a náležitě těžký vůz se přitom protahuje zatáčkami jako politik mezi loňskými sliby. Podíl na tom má zatáčení zadních kol v neobvykle širokém úhlu až deset stupňů. Ani při rychlé jízdě nepůsobí na řidiče rušivě, zato přijde vhod při manévrování v úzkých uličkách a při parkování. Kam byste se s jinou lodí zašupovali na třikrát, tam esko zajede úplně samo.

Zásadní novinku přináší plug-in hybridní pohon. Zatímco většina konkurentů se v praxi jen zespoda blíží požadovaným padesáti kilometrům bezemisního dojezdu, esko zvládne rovnou stovku. To tu ještě nebylo. Však je také využitelná kapacita baterie 28,5 kilowatthodiny o dost větší, než jakou měl před deseti lety Nissan Leaf. 

Ve skutečnosti lze využít asi 22,5 kilowatthodiny, protože posledních 20 procent si auto nechává jako rezervu pro kombinovaný pohon. Po kopcovité Praze jsme ale sto kilometrů bez potíží ujeli a tomu hlasitě tleskáme. Konečně plug-in hybrid, který splňuje původní myšlenku: bez benzinu přejede velké město tam i zpátky, tudíž se může opravdu významně podepsat na jeho ovzduší. 

Stejně nás potěšila účinnost hybridního režimu na delších cestách. Z Prahy jsme vyrazili jednou do Krkonoš a po druhé na Šumavu. Za 750 kilometrů esko spotřebovalo 42 litrů benzinu a 37 kilowatthodin elektřiny z nabíječek. Což znamená 5,6 l/100 km a 4,9 kWh/100 km. Třílitrový přeplňovaný šestiválec s pohonem všech kol by bez hybridní pomoci jel za devět až deset litrů, důsledné hospodaření s jeho energií i setrvačností vozidla si přesto vystačí s tak skromnou pomocí ze sítě.  

Standardně dodávaná třífázová nabíječka s výkonem 11 kilowatt auto nakrmí asi za dvě hodiny. Za příplatek je dostupné i stejnosměrné nabíjení, kde lze v menu palubního počítače volit výkon 20 nebo 60 kilowatt. Díky tomu je akce velmi rychlá, výrobce však férově upozorňuje, že rychlé nabíjení baterii více namáhá.

Mercedes-Benz S 580e 4Matic Long

Motor: benzinový 6válec, 2999 cm3 + elektro
Výkon: 270 kW při 5500 ot./min + 110 kW
Točivý moment: 500 Nm při 1650 ot./min + 440 Nm
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 1,0 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 370 l 
Cena: od 3 523 500 Kč

Základní cenu verze 580e 4Matic Long 3,5 milionu korun je třeba zasadit do kontextu. V Česku dává většina zákazníků přednost dieselovému provedení, které je o čtyři sta tisíc levnější. Vedle příplatků za další milion - jen nadstandardní metalíza tu vyjde na 185 tisíc - to není velký rozdíl, ale i tak se s pilným využíváním dlouhého elektrického dojezdu bude vracet pomalu. 

Hybrid by tak mohl přitáhnout příznivce nových trendů a technologií. Ti si ale u Mercedesu mohou za 3,2 milionu korun vybrat čistě elektrický model EQS 450 4Matic, jehož reálný dojezd kolem čtyř set kilometrů při houstnoucí síti nabíječek mnoha uživatelům vyhoví. I v této třídě je tedy vidět, že za univerzálnost plug-in hybridu se připlácí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy