Takhle se za socialismu vozili jen papaláši. Tatra byla nejvíc, Západu ale nestačila

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
Foto: Studio Design Král

Co by bylo, kdyby

Tak jako u T603, i o nástupci T613 začala Tatra přemýšlet ještě během životního cyklu luxusní limuzíny. První požadavek zněl na auto s vodou chlazeným osmiválcem vpředu a pohonem zadních kol, designér Václav Král pak dostal na konci 80. let od Tatry zakázku na vůz se stávající koncepcí T613. Král byl také přesvědčen, že při omezených vývojových prostředcích to byla jednodušší cesta k nástupci.

Jiří Španihel, který pracoval třeba i na Tatře 700, proto navrhoval v rámci projektu pojmenovaného Tatra 625 auto s motorem vpředu, Václav Král pak s motorem vzadu. Pro auto s motorem vpředu byl také určený nový osmiválec OHC, který při zkouškách dosahoval výkonu 170 kW, Král pro změnu u svého návrhu oproti T613 výrazně zvedl zadní část kvůli lepšímu chlazení. A vedle černého sedanu přišel i s červeným kupé.

Nic víc než výkresy, skici a makety v měřítku jedna ku pěti ale z Královy práce na projektu Tatry 625 nevzešly. Přišel pád komunistického režimu, tržní hospodářství a místo nového auta Tatra jen dál zoufale modernizovala T613. Na víc peníze neměla. Více si o Tatře 625 můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy