Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
Speciály pro vyvolené
Počty vyrobených T613 se rozcházejí a podle zdroje se pohybují v rozmezí od necelých devíti do asi jedenácti tisíc kusů. Jisté je, že jde o auto výjimečné a dodnes sběratelsky vyhledávané.
O to více v několika specifických verzích, určených jen pro úzký okruh lidí. Mezi nimi ční především T613 S a T613 K. Písmeno S u prvního z nich značí verzi Speciál, která vstoupila do výroby v roce 1979 a poznáte ji snadno - podle plastových nárazníků, masky a obdélníkových světel vpředu. Karoserie byla delší s rozvorem o délce 3130 mm, to aby vrcholní komunističtí představitelé mohli jezdit v naprostém pohodlí.
Tatra 613 K (na obrázku vlevo) pak byla ze Speciálu, jehož výroba skončila v roce 1991, odvozená přehlídková verze s plátěnou stahovací střechou nad zadními sedadly a automatickou převodovkou Borg Warner, aby bylo možné jezdit krokem ve chvíli, kdy politici kynuli lidem v ulicích. Včetně prototypu vzniklo pět přehlídkových kabrioletů, Speciálů bylo 135.
Tatra 613 se objevovala také ve vozovém parku policie před i po revoluci, hasičů nebo záchranářů. Ti kromě sedanu jako doprovodného vozidla dostali i speciální verzi T613 SV či RZP, která měla prodloužený rozvor a specifickou nástavbu pro nosítka i lékařský doprovod. Vzniklo jich v první polovině 90. let jen třiadvacet. Zmínku si zaslouží i v 80. letech v jediném kuse vyrobený sedan T624 se zvýšenou střechou pro autoklub Narex, do něhož se vešla i nosítka.