Před 30 lety se na auta vydělávalo roky a nabídka byla tristní. Lidový automobil by dnes stál milion

Eva Srpová Eva Srpová
4. 9. 2017 6:47
Podle oficiálních ceníků Mototechny sice nabídka automobilů nebyla před třiceti lety úplně beznadějná, skutečnost se ale od teorie dost lišila. Před prodejnou se často stály fronty a na auto celá rodina pilně šetřila celé dlouhé roky. Podívejte se na vybrané vozy z nabídky Mototechny a jejich tehdejší prodejní ceny i přepočet, kolik by stály dnes.

Před revolucí se auta v Československu prodávala pouze v Mototechně, anebo v Tuzexu za bony. Ačkoli oficiální prospekty z tehdejší doby vykreslují poměrně slušnou nabídku automobilů, realita byla jiná.

Prodejci v Mototechně často jen krčili rameny, že na skladě nic nemají. Občas jim pomohlo "všimné" v obálce, mnohdy ale ani to ne.

Auta navíc často stála mnohem víc, než ceníky tvrdily. Vzhledem k průměrnému měsíčnímu platu, který byl před třiceti lety, tedy v roce 1987 přesně 3026 Kčs, na nové auto musela tvrdě šetřit celá rodina, například Škoda 120 L totiž stála 63 620 Kčs, ušetřit na ní z celého platu tedy trvalo 21 měsíců. Výrazně méně než dnes na levné rodinné auto.

Podívejte se do galerie na vozy, které se v roce 1987 nabízely a za kolik.

Přehled aktuálně nejprodávanějších aut v Česku najdete tady.

Foto: Škoda

Škoda 120

Škody byly pochopitelně v chudé nabídce Mototechny nejrozšířenější. A také patřily mezi ty dostupnější. Před třiceti lety se Škoda 120 L (ilustrační foto) prodávala za 65 000 Kčs. Bylo tedy potřeba ušetřit 21 průměrných platů. A to nepočítáme provizi pro prodejce, která byla občas nutná.

Nejlevnějším vozem na trhu byl ale model 105, ten stál před třiceti lety zhruba 57 800 Kčs. Na něj měl československý občan "už" za 19 měsíců, kdyby neutratil ani jednu československou korunu za svého průměrného platu.

 

Právě se děje

Další zprávy