Nejznámější ruská automobilka má 55 let. Připomeňte si deset ikonických modelů Lada

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.
Foto: Lada

Lada Samara

Žigulík sice vydržel až do roku 2012, už ve druhé polovině 70. let ale AvtoVAZ začal pracovat na nástupci rodinného vozu s pohonem zadních kol. A protože doba pokročila, konstruktéři se začali soustředit na auto s pohonem předních kol. Tak vznikla Samara, v polovině 80. let pravděpodobně nejmodernější auto celého východního bloku, na jehož vývoji se podílelo i Porsche. Moderní nebylo jen díky koncepci vše vpředu, ale i karoserii typu hatchback a celkovému ztvárnění, které odpovídalo tehdejšímu západnímu střihu. Že ho kvalita výroby nedosahovala, bylo pro řadu zájemců druhořadé.

18. prosince 1984 se spustila sériová výroba posledního z trojice asi nejikoničtějších automobilů Lada. Původně se třídveřový hatchback doma jmenoval Sputnik a na exportních trzích Samara. Nakonec se ale jméno Samara rychle ujalo i v Sovětském svazu. Přední kola poháněla původně třináctistovka, záhy se přidala i patnácti- a jedenáctistovka.

Rostla také nabídka karoserií - v roce 1987 měla premiéru pětidveřová varianta, v roce 1990 začala výroba čtyřdveřového sedanu. Pro západoevropské trhy se také dělalo několik různých kabrioletů, jejichž produkci měli na starosti většinou velcí dovozci třeba do Belgie nebo Německa.

Samara si svou popularitu udržela i v 90. letech, kdy dostala designové změny nebo vstřikování paliva. V Rusku byla po dalším jednoduchém a levném autě zkrátka poptávka. Samara nakonec skončila až v roce 2004, dohromady vzniklo přes 3,5 milionu kusů tohoto modelu. A to se ještě mezi lety 1997 a 2013 vyráběla Samara 2, která měla být zmodernizovaným nástupcem původní Samary. Nabízela se jen v Rusku a okolních zemích a vznikla v počtu více než 1,7 milionu kusů. Kompletní historii Lady Samara si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy