Velké sedmimístné kočáry přišly na svět v době, kdy se západu dařilo nejlépe, ale téměř obratem se staly obětí přicházející globalizace a mizení střední třídy. Rodin, které si je mohly dovolit, ubývalo. Pohodlný minibus se přitom nedá vyrobit levně, a když jich prodáte málo, vysoké náklady se nemají kde rozpustit.
V bazaru se karta obrací. Zájemců o ojetinu je víc než nově vyrobených vozů, což tlačí ceny vzhůru. Když po roce 2000 evropská nabídka přišla o japonské modely a později i o „Eurovan“ z kooperace Peugeotu a Citroënu s Fiatem, rozdělila si trh tři auta: Renault Espace, Ford Galaxy a Volkswagen Sharan, nabízený také jako Seat Alhambra. O převis poptávky bylo postaráno a vozy v perspektivním stavu se dostaly mimo finanční možnosti většiny českých rodin.
Současný nedostatek aut a obavy z konce spalovacích motorů tedy představují nový fenomén, ale u velkých MPV jen zvýraznily trend posledních deseti let. Sharan je neskutečně prostorný vůz. Ve druhé řadě se vedle sebe usadí i tři dospělí, kufr má v základní konfiguraci objem 885 litrů a i po vyklopení zadních dětských sedadel zbývá místo alespoň na školní tašky. Jenže za 400 000 Kč mívá najeto přes 200 000 kilometrů, což leckoho odradí.
Optimisté chápou, že dobře udržované TDI může dalších sto tisíc „odkroutit“ bez velkých nesnází. Realista ovšem připomene, že kvalitní údržby se všem autům nedostává a pesimista si dokáže zjistit, že filtr pevných částic stojí 52 000 Kč, na dalších 18 000 Kč vyjde dávkovač AdBlue a tak by se dalo ještě chvíli pokračovat.
Resumé je jako obvykle někde uprostřed. Především je třeba mít na paměti, že v letech 2010 až 2015 znamenala zkratka 2.0 TDI staré motory EA189 známé z aféry Dieselgate. Poznáte je podle výkonu 103 a 125 kW. V Sharanu si vyžádaly doplnění katalyzátoru SCR AdBlue, což přineslo problémy s dávkováním roztoku a zejména s kontrolním čidlem ve výfuku. Stálo 15 000 Kč a málokdy přežilo 100 000 km. Typickým pacientem byl také vodou chlazený ventil EGR za 8000 Kč s velmi pracnou demontáží.
Na podzim 2015 přišel motor EA288 s výkony 110 a 135 kW a od té doby je na světě lépe. Z popsaných potíží se výrobce poučil a systémové závady prakticky vymizely. Jediné slabé místo se selhávajícím čerpadlem chlazení výrobce vychytal už rok předtím, kdy motor sloužil v Golfu a Octavii. Kdo po 200 000 kilometrech vymění sadu rozvodového řemene za deset tisíc korun, nemusí mít obavy z jiných než náhodných závad, které se můžou stát na jakémkoli jiném autě.
Tím se ovšem vracíme k penězům. Míra podvodů se stočenými tachometry je přímo úměrná převisu poptávky, takže Sharan je třeba vybírat obzvlášť obezřetně. Nápadně levným nabídkám se vyhněte. Jako aktuální cenové měřítko může posloužit testovaný vůz vypůjčený z AAA Auto. Měl za sebou šest let a 160 000 kilometrů a stál 450 000 Kč. Navzdory tomu se v bazaru dlouho neohřál.
Ojetý Volkswagen Sharan II.
Na trhu: 2010 až 2021
Vnější rozměry: 4854 x 1904 x 1750 mm
Rozvor: 2920 mm
Kufr: 885/2430 l
Motory benzin: 1.4 TSI (110 kW), 2.0 TSI (147 a 162 kW)
Motory diesel: 2.0 TDI (103 a 125 kW později 110 a 130 kW)
Ceny ojetin: 220 000 až 960 000 Kč
Novému majiteli odvede ještě spoustu dobré práce. Kromě natržené koženky na bočnici sedadla řidiče nejevil výrazné známky opotřebení ani v interiéru, ani po mechanické stránce. Prověření historie usnadňoval český původ a modernější z obou dieselů se ukázal jako dynamicky vyhovující, přitom nečekaně úsporný pohon, ani na dálnici nežral přes šest a půl litru.
Oprávněně levnější mohou být jen benzinové verze. Menší 1.4 TSI může být pro někoho přijatelný kompromis, ale i zde hledejte auta vyrobená od podzimu 2015 s novějším motorem řady EA211. Nižší cenu ovšem vyvažuje devítilitrová spotřeba i slabá dynamika na dálnici. Dvoulitr už nejede pod jedenáct na sto a starší ročníky dokážou zradit i spotřebou oleje nebo selháním ventilových rozvodů.
Žádnou výhru přitom neslibují auta s nízkým nájezdem. Nejspíš sloužila jako "mama taxi" s krátkými jízdami za studena a v takových podmínkách se každý moderní benzinový motor zahlcuje karbonem. A zatímco diesel se zaplněným výfukovým filtrem by si rozsvícením kontrolky řekl o delší zdravotní vyjížďku, při níž saze vypálí, TSI schovává problém uvnitř a cukáním či ztrátou výkonu ohlásí až terminální stádium.