Sedmimístná auta kvůli emisním CO2 mizí z trhu. Rodinám zbývají MPV z dodávek

Sedmimístná auta kvůli emisním CO2 mizí z trhu. Rodinám zbývají MPV z dodávek
Vyšší a prostornější záď dodávkového Peugeotu Rifter vynikne při pohledu z boku.
Prodloužený Rifter Long pojme pár zavazadel i za třetí řadou sedadel.
I proto o osobní verze dodávek začínají mít zájem rodiny, které dříve kupovaly klasická MPV.
Mazdu MPV, která se v Evropě prodávala do roku 2002, lze na českých silnicích dosud potkat.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 2. 2020 8:12
Důsledky regulace automobilových emisí CO2 dnes nejvýrazněji cítí početnější rodiny. Ze široké nabídky velkých komfortních přepravníků pro sedm i osm pasažérů, kterých bylo v roce 2000 na trhu přes deset, dnes zůstaly jen dva. Stejný trend dnes sledujeme i o třídu níž, když bez náhrady mizí auta jako Ford C-Max a Opel Zafira. Dokážou je zastoupit osobní verze dodávek?

Úvodem si připomeňme pár starožitností. Kdopak si ještě vzpomene na Mazdu MPV, Toyotu Previa a Avensis Verso, Hondu Shuttle, Opel Sintra, Chrysler Voyager, Peugeot 807, Fiat Ulysse nebo Citroën C8? Tato auta během poslední dekády zmizela z nabídky a dnes je najdete jen v bazarech, většinou už notně opotřebená.

Mazdu MPV, která se v Evropě prodávala do roku 2002, lze na českých silnicích dosud potkat.
Mazdu MPV, která se v Evropě prodávala do roku 2002, lze na českých silnicích dosud potkat. | Foto: Mazda

Příčiny jsou prosté. Trh má větší zájem o SUV. A navíc po výkonných sporťácích a luxusních limuzínách mají právě sedmimístné rodinné přepravníky největší spotřebu paliva, potažmo emise CO2. Poté, co vešla v platnost evropská směrnice přenášející odpovědnost za vaši spotřebu na výrobce, hrozil automobilkám postih za to, že vám taková auta prodají. Většina z nich zaujala pragmatický postoj a z malého, ale těžko nahraditelného kousku trhu se stáhla.

Evropským zákazníkům tak z tradičních modelů této třídy zbyl jen Fordy Galaxy doprovázený dvojčaty Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Průkopník žánru Renault Espace přesedlal na módní vlnu SUV, čímž se jeho praktická využitelnost přiblížila poloteréním modelům jako Kia Sorento a Škoda Kodiaq. Třetí řada sedadel je zde vmáčknutá mezi vyšší podlahu a klesající střechu, takže místa moc není ani na nohy, ani nad hlavou.

Podobný trend se nyní opakuje o třídu níž. Před rokem a půl se odporoučela Mazda 5, loni ji následovaly Opel Zafira Tourer a Ford C-Max. Peugeot 5008 i Renault Scénic opustily myšlenku minibusu a staly se z nich crossovery, podobné modely zaujaly místo i v nabídce dalších značek. Vypadají sexy a dobře se prodávají, ale srovnatelnou užitnou hodnotu nenabídnou.

Záchranou početnějších rodin tedy zůstávají buď poslední přežívající klasici Citroën Grand C4 Spacetourer (dříve Picasso) a Volkswagen Touran, nebo osobní verze malých dodávek. Spacetourer s přátelskou cenou od 540 900 Kč za sedmimístný diesel s manuálním řazením potěší dlouhou kabinou, díky níž se i za třetí řadu sedadel vejde aspoň pár tašek. Mechanicky sofistikovanější a výkonnější, ale o něco kratší Touran (764 900 Kč) ještě více zdůrazní, že při dlouhé cestě v plném obsazení musejí zavazadla do střešního boxu.

Vybrání v podlaze umožňovalo i v menších MPV pohodlně sedět. Na snímku Renault Scénic III (2009-2016)
Vybrání v podlaze umožňovalo i v menších MPV pohodlně sedět. Na snímku Renault Scénic III (2009-2016) | Foto: Renault

Jelikož jsou tato auta o deset centimetrů nižší než velká MPV jako Sharan a Galaxy, musí mít i třetí řadu sedadel uchycenou hodně nízko. Vyhoví tak spíš dětem a drobným postavám do 160 cm. I to je ale podmíněno důležitým detailem: vybráním v podlaze, které umožní pohodlné spuštění nohou dolů. Právě tohle crossovery s vyšší podlahou nabídnout nemohou.

Vedle ceny Spacetoureru i Touranu vynikne výhodnost osobních verzí některých užitkových vozů. Zejména trojčat francouzského původu: Citroën Berlingo XL (sedmimístný diesel od 450 000 Kč), Peugeot Rifter Long a Opel Combo XL (470 000 Kč). Trumfnout je může už jen znatelně menší a užší Dacia Lodgy, s dieselem pod kapotou od 367 900 Kč. Naopak Volkswagen Caddy Maxi (630 000 Kč) a Ford Connect L2 (660 000 Kč) účtují spíš za německou pověst než za pohodlí.

Rovná střecha malých dodávek umožňuje ukotvit zadní sedačky výš nad podlahou, ale už střední postavy na nich musí krčit nohy
Rovná střecha malých dodávek umožňuje ukotvit zadní sedačky výš nad podlahou, ale už střední postavy na nich musí krčit nohy | Foto: Martin Frei

Žádný z těchto pěti vozů se komfortem pérování, zpracováním interiéru ani hladinou hluku nevyrovná osobnímu autu stejné velikosti. Hledáte-li však prostor za minimum ceny, jste na nejlepší adrese. Jak ukazují snímky Peugeotu Rifter Long, který právě dlouhodobě testujeme, celkem pohodlně se zde usadí i rozvětvená rodina. Vybrání v podlaze sice chybí, ale v hranaté zádi s rovnou střechou mohou být sedačky ukotvené o to výš. Pokud tedy vaše děti nedorůstají basketbalových rozměrů, nebudou tu strádat.

Vzrostlé a dospělé osoby už musí do osobních verzí velkých dodávek jako Volkswagen Transporter, Ford Custom, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life (nezaměňovat s již vyhynulou Zafirou Tourer) a Toyota ProAce. Jejich základní ceny se podle typu pohybují mezi 800 000 a 900 000 Kč. Je to méně než za Volkswagen Sharan startující na částce 1 032 900 Kč, ale vybavení bývá vskutku spartánské. Kromě deseti tisíc za třetí řadu sedadel si leckde musíte připlatit ještě jednou tolik za přídavný okruh topení, bez něhož v zimě vzadu zmrznete.

Foto: Martin Frei

Shánět tato auta jako ojetá je ke smůle českých rodin těžké. Sharan a Galaxy díky slabé konkurenci padají z původní milionové ceny pomalu a v perspektivním stavu stojí ke 400 000 Kč, což není daleko od nového Citroënu Berlingo. Osobní verze velkých dodávek za sebou mívají profesionální službu jako různé letištní taxíky s rychlým nájezdem kilometrů. A malých dodávek se v sedmimístné specifikaci prodává k uzoufání málo. Na největším českém inzertním serveru Tipcars dnes najdete od Berlinga i Peugeotu Partner (dnes Rifter) právě po jednom ojetém kusu.

Pokud potřebujete k pořízení nového vozu této kategorie ještě pár korun nastřádat, nezapomeňte sledovat čas. Od roku 2021 totiž zpřísňující limity CO2 dopadnou i na užitkové vozy a celé odvětví se začne posouvat jinam. I dodávky budou jezdit na elektřinu: zdraží a nabídnou dojezd kolem 200 km, což rozvážce e-shopu vyhoví podstatně lépe než rodině s malými dětmi. Mimochodem elektromobilem bude v dohledné době nahrazen i Volkswagen Sharan.

 

Právě se děje

Další zprávy