Praha - Výroba aut a dílů na ně, která tvoří čtvrtinu celkového objemu průmyslové výroby v Česku, už překonala krizi. Potvrzují to čerstvá data od Českého statistického úřadu. Výroba podle nich v září vzrostla o 18 procent oproti stejnému období loňského roku, hodnota nových zakázek dokonce o 43 procent.
"To, že se něco děje, jsem zaregistroval již v létě, když řada zástupců našich členských firem takzvaně přestala brečet," komentuje situaci ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Podle něho sice zatím nelze očekávat nějaké masivní nabírání nových pracovníků a obrovské investice, nicméně zpráv o ukončení nebo omezení výroby ubývá a naopak přibývá pozitivních informací.
Na příští rok je ohlášeno ukončení výroby minimálně ve dvou firmách v oboru. Do Rumunska se definitivně přestěhují šicí stroje sloužící k výrobě airbagů ve firmě GST Jevíčko. Šít autopotahy ve svém závodě v Roudnici nad Labem přestane i firma Johnson Controls, kde bylo dosud zaměstnáno 1600 lidí.
"Zprávy o ukončení těchto typů výroby jsou typické pro právě končící krizi. Jde o její logický důsledek," tvrdí expert na automobilový průmysl, novinář Vladimír Rybecký. Již během první vlny krize se totiž z Česka stáhly firmy, které zaměstnávaly nepříliš kvalifikované pracovníky při té nejtriviálnější výrobě, například montáži automobilových kabelových svazků.
Díly pro BMW, Mercedes i Ferrari
"Naopak nyní se do Česka stěhují nebo zde rozšiřují výrobu firmy, které již mají vlastní výzkum a vývoj a také dokážou ocenit kvalitní pracovníky," podotýká Rybecký. Svědčí o tom i struktura odběratelů. Češi totiž čím dál častěji dodávají díly do aut prestižních značek, včetně BMW, Mercedes či Ferrari.
V říjnu ohlásila svou investici například společnost AGC Automotive, která ve svém areálu v Chudeřicích na Teplicku zahájila výstavbu nové výrobní haly. Investice za více než 100 milionů korun umožní firmě zvýšit kapacitu výroby autoskel. Skupina se během tří let chce stát největším výrobcem autoskel v Evropě.
Již zmíněná Johnson Controls dokonce získala podporu 63,4 milionu korun pro svoji investici na rozšíření výroby autodílů v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Firma chystá investovat během tří let 1,3 miliardy korun a vytvořit přes 500 pracovních míst. Vyrobí zde více palubních přístrojových desek a dveřních panelů. Stejný koncern chce v roce 2015 zahájit výrobu autosedaček na západě Čech - v průmyslové zóně v Boru u Tachova.
Autosedačky, které se za pouhých patnáct hodin od vyrobení ocitnou v některém z modelů BMW vyráběných v závodech v Řezně nebo v Lipsku, již začala produkovat i francouzská Faurecia ve Zbůchu u Plzně. Nyní zaměstnává 400 lidí, postupně by jich měl být dvojnásobek.
Navyšování výroby a investice chystají také výrobci automobilových světel, kterých v ČR působí hned několik. Zástupce společnosti Varroc Group Nový Jičín dokonce na nedávném setkání automobilových designérů vyzýval, aby přicházeli s novými nápady, protože mají k dispozici takové technologie, že výroba jakéhokoli typu světlometu už není problém.
Z nejhoršího jsme venku
Z nejhoršího venku už jsou i takzvaní finalisté, tedy výrobci hotových aut.
Nošovický Hyundai vážnější problémy prakticky nezaznamenal, protože jak vloni, tak i letos vyrábí na hranici svých možností.
Rozjela se i mladoboleslavská Škoda. Po slabším začátku roku nyní předpokládá, že loňský výrobní rekord minimálně vyrovná. Navíc má i řadu rozvojových projektů - staví například novou halu pro svařovnu v Kvasinách, kde bude vyrábět karosérie pro nový superb a pravděpodobně i pro nové velké SUV.
Dobrý rok předpokládají také výrobci autobusů nebo třeba brněnský Zetor. Kopřivnická Tatra oproti loňskému roku vyrobí dvakrát tolik nákladních vozů, s růstem počítá i v příštím roce. "Na druhou stranu chceme rovněž navyšovat ziskovost, takže nechceme za každou cenu vyrábět co nejvíce aut," dodal mluvčí Tatry Andrej Čírtek.