Zatímco Kalifornie a některé další státy plánují od roku 2035 zakázat prodej spalovacích motorů, skupina zákonodárců Wyomingu naopak navrhla, aby se do stejného data nesměly prodávat elektromobily.
"Zákon by řekl: když se vám nelíbí naše benzinová auta, tak nám se nelíbí vaše elektromobily," shrnul podstatu návrhu senátor Jim Anderson. A zkritizoval řadu environmentálních aspektů spojených s těžbou vzácných kovů či jejich recyklací.
Kritici návrhu poukazují na to, že právě Wyoming má silný fosilní průmysl, který ovlivňuje politiku. S tím je těžko polemizovat. Jde o americkou jedničku v těžbě uhlí, dvojku v zemním plynu a křižovatku mnoha produktovodů.
Je tu zkrátka mnoho věcí, které si leckdo spojuje se "starým světem", a politika tomu odpovídá. Například v míře přerozdělování. Jde o jeden z mála států, které dosud nevybírají daň z příjmu.
Návrh na zákaz elektromobilů také dává nepokrytě najevo nechuť měnit stávající poměry. "Zákaz elektromobilů do roku 2035 zajistí stabilitu místního ropného a plynového průmyslu a pomůže zachovat zásoby minerálů pro životně důležité účely."
Zní to jako obrana starých pořádků zaplacená petrodolary. Ve skutečnosti však nejde tolik o obsah jako o rétoriku vypůjčenou z kalifornských předpisů mířících opačným směrem: zajištění zaměstnanosti, ochrana přírody.
"Máme vážné obavy o zdroje surovin v chudých zemích s chabou ochranou životního prostředí a také o zacházení s nebezpečnými odpady," upřesnil Anderson.
Návrh také doslovně zavazuje guvernéra Wyomingu, aby případně schválený dokument poslal svému protějšku v Kalifornii. Čímž by progresivně orientovaný stát na jihu zatáhl do hry. A do diskuse o všem, co pro úplný přechod k elektromobilitě není připraveno: energetikou a nabíječkami počínaje, recyklacemi konče. Kalifornie má v plánu zakázat prodej spalovacích aut v roce 2035, stejně jako Evropská unie.
Těžko si přitom nevzpomenout na nedávná slova Thierryho Bretona, eurokomisaře pro vnitřní trh. "Při přechodu k elektromobilitě zanikne 600 tisíc pracovních míst. Přitom budeme do roku 2030 potřebovat patnáctkrát víc lithia, čtyřikrát víc kobaltu i grafitu, třikrát víc niklu. Spotřeba elektřiny stoupne o 20 až 25 procent a musí to být elektřina bezemisní. Musíme postavit sedm milionů nabíječek. Zatím jich máme 350 tisíc a z toho 70 procent stojí ve třech zemích."
Zatímco wyomingský návrh je politická taškařice a sami tvůrci považují šanci na jeho přijetí za ryze symbolickou, Breton mluví vážně. Přitom říká úplně totéž. Shoduje se i takový detail, že Wyoming má mezi americkými státy jednu nejméně rozvinutých sítí nabíječek.
Rozdíl je ovšem v tom, že Evropská unie do infrastruktury chudších oblastí investuje a na nové formy mobility je připravuje, ať už budou přicházet jakýmkoli tempem. Možná, že i námitky senátorů Wyomingu by vyvolaly serióznější diskusi, kdyby reprezentace zároveň projevila iniciativu a investovala do podobných projektů.