Jan Matoušek
30. 7. 2019 12:24
Kořením každého autosalonu jsou koncepty modelů blízké i vzdálené budoucnosti. Často se však stane, že se designově povedený koncept při cestě do sériové produkce výrazně změní nebo do ní vůbec nezamíří. Pamatujete třeba na koncept Dacie Duster nebo moderní podobu Lamborghini Miura? Přesto stále existují automobilky, které atraktivní koncept při cestě na produkční linku příliš nezmění. To je třeba případ japonské Mazdy.
Kodo
Japonská Mazda měla v průběhu let několik designových filozofií. Možná nejvíce se fanouškům vryl pod kůži styl Zoom-Zoom, který jako heslo provázel i reklamní spoty třeba k první generaci Mazdy 6. V současnosti vyznává automobilka z města Hirošima styl Kodo, který je doprovázený podtitulem "soul of motion" - tedy duše pohybu.
Poprvé tuto filozofii automobilka představila na podzim roku 2010 s konceptem Shinari. Základem jazyka Kodo je stejně jako u předchozího stylu Zoom-Zoom pohyb, u soudobých linií se však návrháři podle tehdejšího (a současného) šéfa designu značky Ikua Maedy inspirovali pohybem zvířat. "Tento pohyb je plný vitality a vyvolává emoce u těch, kteří ho vidí," řekl Maeda při představení nového stylu Mazdy v roce 2010.
Právě emoce je přitom mnohdy to první, co člověka při pohledu na design nových Mazd napadne. Nejsou to auta, která se líbí všem, ale auta, která určitým způsobem vyvolávají emoce - pozitivní i negativní. Ostatně právě za design aktuálních modelů posbírala Mazda řadu ocenění. Svůj podíl na tom má jistě i fakt, že autosalonové koncepty ve většině případů věrně ukazují, jak bude nový sériový vůz vypadat. Produkční podoba tak není významně odlišná od toho, co lze vidět na pódiích světových výstav.