Když mají designéři volnost. Některá auta Mazdy vypadají jako koncept i na silnici

Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 7. 2019 12:24
Kořením každého autosalonu jsou koncepty modelů blízké i vzdálené budoucnosti. Často se však stane, že se designově povedený koncept při cestě do sériové produkce výrazně změní nebo do ní vůbec nezamíří. Pamatujete třeba na koncept Dacie Duster nebo moderní podobu Lamborghini Miura? Přesto stále existují automobilky, které atraktivní koncept při cestě na produkční linku příliš nezmění. To je třeba případ japonské Mazdy.

Nová šestka

Co už budoucnost napovědělo zcela přesvědčivě, byl koncept Takeri z roku 2011. Ten byl v podstatě jen trochu futurističtějším provedením budoucí sériové Mazdy 6 a zároveň druhým vývojovým stadiem modelu Shinari. Sedan Takeri tak dostal prakticky produkční přední i zadní část, od sériové verze se odklonily jen prosklená střecha, provedení nárazníků, množství chromu a velká kola.

Kabina si zachovala trojici samostatných budíků, orientaci na řidiče a minimalismus. Oproti konceptu Shinari přibylo několik tlačítek, stále se však palubní deska výrazně odklonila od provedení kabiny známého z pozdější sériové třetí generace Mazdy 6. Zajímavé je, že design s volně stojící obrazovkou přebral model střední třídy až v době faceliftu v roce 2015. Původně byl displej zakomponován do středové konzole.

Za zmínku stojí i technika založená na technologiích Skyactiv. To ve zkratce znamená například benzinové motory s vyšším kompresním poměrem, ale bez přeplňování nebo platformu naladěnou ve prospěch jízdních vlastností. Koncept Takeri tyto prvky dostal, pod kapotou byl naftový motor 2.2 Skyactiv-D, doplněný o šestistupňový automat a systém regenerativního brzdění i-Eloop. I ten se později objevil v sériové produkci.

 

Právě se děje

Další zprávy