Petr Korbel
29. 7. 2019 6:03
Pokud jste si před třiceti lety chtěli koupit automobil za československé koruny, museli jste zamířit do sítě mladoboleslavské Škody nebo Mototechny, a téměř tři čtvrtiny prodaných nových aut byly Škodovky. Sestavili jsme přehled, co se tehdy ještě dalo koupit.
Daewoo Racer
Československu vznikly potíže, když Libye přestala splácet poskytnuté úvěry. Jihokorejci, kteří s tamním režimem dokázali vyjednávat, pohledávku odkoupili pod podmínkou, že za takto získané peníze si zdejší firmy koupí korejské zboží. Největší položkou se stala objednávka námořních nákladních lodí. Podnik zahraničního obchodu Motokov však nakoupil také automobily Daewoo Racer (což byl licenční Opel Kadett, jenž se u nás prodával jen v Tuzexu).
Vozy Racer, jejichž výrobu spustili v roce 1986, se Čechům a Slovákům představily na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1988. Do prodejen Mototechny přišly v létě 1989. Pohon obstarával řadový kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1,5 litru, který byl umístěný napříč před přední poháněnou nápravou. Maximální rychlost činila 170 kilometrů, spotřeba se v reálném provozu pohybovala v rozmezí 5,1 až 9,6 litru na sto kilometrů. Cena byla 188 900 korun, za metalízu Mototechna požadovala tisícikorunový příplatek. Kontrakt se společností Daewoo zahrnoval tři tisíce kusů.