Rozdíl 30 let. Jaká auta se v Československu prodávala v roce 1989 a kolik stála?

Petr Korbel
29. 7. 2019 6:03
Pokud jste si před třiceti lety chtěli koupit automobil za československé koruny, museli jste zamířit do sítě mladoboleslavské Škody nebo Mototechny, a téměř tři čtvrtiny prodaných nových aut byly Škodovky. Sestavili jsme přehled, co se tehdy ještě dalo koupit.
Foto: Lada

Lada Samara

Lada Samara (VAZ-2108) s pohonem předních kol se v Československu představila na podzim 1986, rok po startu výroby a v době, kdy se již rozeběhl prodej těchto pětimístných vozů v západní Evropě. Jednání o importu do Československa se táhla dva roky. K zahájení prodeje v Mototechně proto došlo až ve druhém pololetí 1988, kdy se navíc jednalo jen o několik stovek kusů.

V letech 1988 až 1990 se k nám dovážely pouze třídveřové Samary s motorem o objemu 1,3 litru a základní výbavou (na fotografii pětidveřový model). Celkem jich bylo necelých pět tisíc a téměř všechny byly určeny pro individuální zájemce. Řadový kapalinou chlazený čtyřválec byl umístěn vpředu napříč, převodovka byla pětistupňová. VAZ-2108 uměl dosáhnout rychlosti 150 kilometrů za hodinu, průměrná spotřeba se pohybovala v rozmezí 7 až 9 litrů na sto kilometrů. Mototechna si za ruskou Samaru účtovala bezmála 85 tisíc korun. V roce 1989 jich mohla nabídnout dva tisíce kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy