Cenou se nová EV3 nepodbízí tolik jako Elroq, to ale neznamená, že by nešlo o zajímavou nabídku mezi elektromobily. 4,3 metru dlouhé SUV totiž začíná na 899 980 korunách, což bylo ještě nedávno skoro nemyslitelné. Pořád je to sice o sto tisíc výše než u škodovky, zároveň ale o dvě stě tisíc níže než u podobně velkého elektrického Nira. Jak přitom prozradili zástupci značky, právě to ve střednědobém horizontu novinka nahradí.
Má přitom výrazně modernější techniku, stojí na platformě E-GMP podobně jako EV9 nebo omlazená EV6, která se v těchto dnech rovněž dostává k prodejcům. Na rozdíl od nich má ale 400V architekturu, nikoliv 800V. Důvodem je právě důraz na nižší cenu, v praxi to znamená především pomalejší nabíjení podle velikosti baterie nejvýše 102 nebo 128 kW.
O funkci V2L, tedy možnost dobíjet z baterky jiné spotřebiče, ale ani kompaktní SUV nepřijde, od prostřední výbavy Earth stojí 25 tisíc korun. Součástí je i V2H, tedy možnost napájet domácí síť, případně V2G s možností vracet nashromážděnou energii zpět do veřejné sítě. Poslední funkce ale v Česku minimálně zatím fungovat nebude.
To jsou ale většinou věci známé i z jiných modelů korejské značky, kde je ale ta zásadní novinka, o níž hovoří titulek? Musíte pro ni do interiéru, kde je sice na pohled stejný, přesto v útrobách výrazně jiný multimediální systém. Dvě sdružené 12,3palcové obrazovky jsou standardní výbavou, stejně jako navigace a malý pětipalcový displej klimatizace. Především ale EV3 (a inovovaná EV6) konečně umí bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto. Z hlediska uživatelského komfortu jde o zásadní inovaci.
Produktová manažerka z českého zastoupení značky Kia Vladimíra Kocábová pak tvrdí, že ambicí je udělat z EV3 první auto v rodině. S délkou 4,3 je sice sotva na spodní části kompaktních SUV, rozvor náprav 2680 mm je ale stejný jako u většího modelu Sportage. K tomu je auto nebývale široké, výsledkem proto je, že vzadu se cestující rozhodně tlačit nebudou. Kufr má 460 až 1251 litrů, to je podobné jako u Elroqu. Oproti němu je tu ale navíc 25litrový přední kufr. Třeba na kabely.
Kia EV3 - výbava
Earth - dvouzónová automatická klimatizace, 12,3palcová navigace, 12,3palcové digitální budíky, adaptivní tempomat, pomocník pro jízdu po dálnici, bezklíčové odemykání a startování, přední a zadní parkovací senzory, diodová přední světla nebo 17palcová litá kola.
Air - vyhřívaná přední sedadla a volant, tepelné čerpadlo, bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, digitální klíč (v Česku zatím pouze zařízení Apple) nebo automatické výsuvné kliky dveří.
GT-Line - elektricky nastavitelná přední sedadla, ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, sledování mrtvých úhlů, nouzové brzdění v křižovatce, elektrické víko kufru, vnější designové doplňky nebo 19palcová litá kola.
Nabídka na českém trhu čítá tři výbavy Air, Earth a GT-Line a dvě verze baterie. Pro obě je shodný jeden elektromotor vpředu o výkonu 150 kW. Menší baterka má 58,3 kWh a dojezd 436 km, mimochodem více než základní Elroq, větší pak disponuje kapacitou 81,4 kWh a udávaným dojezdem 605 km. To je hodnota na úrovni řady aut se spalovacím motorem. O DC nabíjení už byla řeč, AC nabíjení je zatím možné 11 kW. V budoucnu přijde i rychlejší 22kW nabíjení, stejně tak se pro rok 2026 chystá EV3 s pohonem všech kol, tedy dvěma elektromotory.
Na krátké testovací trase jsme mohli vyzkoušet EV3 ve výbavě GT-Line s větší baterkou. Na první dobrou udělalo auto dojem komfortním podvozkem, a to i na 19palcových kolech. Podobně jako příjemně postavenou kabinou, snad až s výjimkou stále trochu utopeného malého displeje klimatizace, a dobrá přední sedadla si auto půjčuje od větší EV9.
Kompaktní SUV se též příjemně řídí, manévrováním by mělo jít o auto takřka ideální do městského provozu. Navíc je možné ho ovládat jedním pedálem, nově dokonce i při couvání. Na měření spotřeby byla trasa krátká a auta sotva zajetá, nicméně na konci asi 30kilometrového okruhu ukazoval palubní počítač hodnoty pod 17 kWh/100 km. V ne úplně teplém počasí celkem slušný příslib do klasického testu.
Ceník - Kia EV3
Air | Earth | GT-Line | |
150 kW / 58,3 kWh | 899 980 Kč | 969 980 Kč | ---------- |
150 kW / 81,4 kWh | 1 024 980 Kč | 1 094 980 Kč | 1 249 980 Kč |
Kromě novinek současných poodhalila Kia i chystané modely pro příští rok. Dva budou mít spalovací motor, byť mluvčí českého zastoupení Kateřina Vaňková zatím nechtěla prozradit, o jaké modely půjde. Dá se ale tušit, že jedním z nich se stane modernizace SUV Sportage. Větší paleta ale přijede s elektrickým pohonem.
Velké SUV EV9 se dočká sportovní verze GT, přijede i elektrické SUV EV5 zasazené právě mezi EV3 a EV9. Tradiční karoserie typu hatchback nebo sedan dostane model EV4, jedna z karoserií - nejspíše hatchback - se bude vyrábět v Žilině. Půjde vlastně o elektrickou alternativu k Ceedu. A s modelem PV5 se Korejci také vrátí mezi dodávky, elektromobil ale bude kromě verze N1 dostupný i v osobní variantě M1.