Když "klekne baterka". Otestovali jsme krabičku, která slibuje rychlou záchranu

Když "klekne baterka". Otestovali jsme krabičku, která slibuje rychlou záchranu
Když je baterie zcela prázdná, nefunguje ani dálkové otevírání dveří. Pak je třeba odstranit záslepku a odemknout auto mechanickým klíčem.
Ani zhasnuté kontrolky na přístrojové desce nebyly u auta stojícího bez hnutí deset měsíců velkým překvapením.
V baterii zůstaly po napětí jen stopy.
Tuto baterii nezachrání ani booster. Červený vykřičník avizuje, že tudy cesta nevede. Zobrazit 12 fotografií
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
27. 12. 2022 6:07
Zimní teploty dokonale prověří kondici baterie v autě. Když není dobrá, startér sice jednou dvakrát otočí motorem, pak ale následuje už jen zlověstné ticho. Právě v tento okamžik může nastoupit malý pomocník ve formě startovacího zdroje, který vdechne povadlému akumulátoru novou sílu. Má smysl si ho pořídit?

Když motor ne a ne chytnout, existuje hned několik možností, jak situaci zachránit. Buď autobaterii připojit k nabíječce, nebo poprosit o pomoc ochotného motoristu s vlastním autem a kvalitními startovacími kabely.

Ani jedna z nich však nemusí být na místě nepojízdného auta dostupná. Naštěstí je tu ale ještě třetí, která se zdá naprosto dokonalá. Stačí mít u sebe malou zásobu energie. Tak akorát, aby motor naskočil. Říká se jí startovací zdroj nebo také bateriový booster.

Malé rozměry krabičky obsahující lithiovou baterii mohou vyvolat pochybnosti, zda něco takového skutečně poslouží jako náhrada mnohonásobně větší a těžší olověné autobaterie. Redakce Aktuálně.cz se proto rozhodla jeden takový přístroj pořízený z vlastních zdrojů vyzkoušet.

Výrobek americké firmy Noco pojmenovaný Boost Plus GB40 patří do střední cenové kategorie těchto zařízení. Za 2850 korun nabízí startovací proud až 1000 A, což je zhruba dvojnásobná hodnota proti běžným olověným bateriím.

Startovací proud však není jediným důležitým parametrem, tím druhým je i kapacita zdroje. A zatímco první údaj lze vyčíst z návodu k obsluze a chlubí se jím i čelní panel samotného přístroje, ten druhý je k nalezení pouze na štítku na spodní straně boosteru. Uváděných 24 Wh je zhruba tolik, kolik má baterie malého notebooku.

Tohle přece nemůže fungovat, svěřujeme své obavy technickému expertu automobilky Citroën Josefu Gambovi. Ten nás však ujišťuje, že lithiové baterie, které booster obsahuje, dokážou poskytnout mnohem vyšší startovací proud než olověný akumulátor v autě. A že jejich kapacita je v tomto případě podružná, protože alespoň na jeden start by postačit mohla.

Napětí je skoro na nule

Úkol, který jsme si na booster v redakci nachystali, snad ani nemohl být těžší: oživit baterii ve Smartu, který stál bez hnutí deset měsíců. A že to nebude snadné, ukázalo hned na samém začátku testu nefunkční dálkové ovládání. Auto nešlo otevřít jinak než mechanickým klíčem a známky života nejevily ani kontrolky na přístrojové desce. Hodnoty z voltmetru už za chvíli ukázaly proč. Na pólech baterie bylo nepatrné napětí dvě desetiny voltu, jen o málo víc, než když měřáky přístroje drží člověk v dlaních. Napětí nabité startovací baterie by mělo být alespoň 12,6 voltu.

Tohle bude asi zajímavé, blesklo nám hlavou, zatímco jme připojili booster k autu a bílá kontrolka signalizující jeho připravenost k akci zůstala zhasnutá. Zkusili jsme proto nastartovat i bez ní. A nic. Jediným výsledkem bylo rozsvícení červeného vykřičníku, který nám důrazně naznačil, že tudy cesta nevede.

Po nahlédnutí do návodu k obsluze bylo hned jasné, proč se tak stalo. Přístroj komunikuje pouze s baterií, která má napětí alespoň dva volty. A ta naše byla hluboko pod tímto limitem.

Na boosteru je však také tlačítko, kterým lze vypnout ochranu proti jiskření a přepólování. Ta slouží třeba k tomu, aby se přístroj nepoškodil, když jeho uživatel zamění póly minus a plus. Po třívteřinovém zmáčknutí tlačítka by měl, alespoň podle návodu, start proběhnout i s baterií vybitou pod stanovenou hranicí. Ani tímto ale motor nenaskočil, zato se opět rozsvítil varovný čtyřúhelník s vykřičníkem.

Zbývá už jen jedna možnost, kterou sice návod k obsluze nezmiňuje, někteří uživatelé boosterů ji však úspěšně vyzkoušeli: vyjmout autobaterii a připojit přístroj ke kabelům auta napřímo. Opět se nám ale zjevil červený vykřičník, který dával jasně najevo, že ani takhle to nepůjde. Nouzový režim s vypnutou ochranou proti zkratu jsme se tentokrát rozhodli nezkoušet, abychom přístroj manipulací, která není v souladu s návodem, nepoškodili.

Vědomi si obtížnosti zkoušky se zničenou baterií, kterou nakonec nedokázala detekovat ani moderní pulzní nabíječka, měli jsme k testu připraveny další tři akumulátory v různé fázi vybití. S napětím od 9,8 do 12,1 voltu daleko lépe simulovaly typický stav starších akumulátorů v zimě u auta, které je alespoň čas od času v provozu. Na tomto místě je dobré zmínit, že ani jedna z použitých baterek v našem testu sama o sobě nebyla schopna auto nastartovat.

Ve všech třech případech neměl booster s baterií nejmenší problém. Hned po pár vteřinách po připojení se na přístroji rozsvítila bílá kontrolka signalizující, že je připraven. Auto pak skutečně bez zaváhání naskočilo. Vlastně až překvapivě lehce na to, že dlouhé měsíce jen nehybně stálo.

Ze samotného boosteru přitom podle kontrolek po třech startech ubyla jen čtvrtina jeho kapacity. Výrobce Noco uvádí, že jeho booster na jedno nabití zvládne až dvacet startů. Nepochybně je však nutné počítat s rozdílnou energetickou náročností při roztáčení dvoulitrového dieselu, nebo malé benzinové jedna-trojky Mitsubishi, jak tomu bylo při naší zkoušce.

Noco Boost Plus GB40
Autor fotografie: Jakub Stehlík

Noco Boost Plus GB40

Baterie: Lithium-iontová
Špičkový proud: 1000 A
Operační teplota: -30 °C až +50 °C
Nabíjecí teplota: 0 °C až +40 °C
Mikro USB (vstup): 5 V, 5,1 A
USB (Výstup): 5 V, 5.1 A
Ochrana: IP65 (se zavřenými porty)
Rozměry (D x Š x V): 17 x 8,1 x 4,3 cm
Hmotnost: 1,1 kg
Cena: 2850 Kč
Poznámka: Testovaný přístroj zakoupila redakce Aktuálně.cz z vlastních zdrojů.

Zdroj: Jakub Stehlík

Může posloužit, ale…

Název bateriový booster nebo také posilovač baterie je pro výrobek vhodnější označení než startovací zdroj nebo startér, jek jej pojmenovává návod k obsluze. Samotný booster je totiž k ničemu, pokud jej nedoplňuje alespoň trochu funkční 12V baterie v autě. Testovaný posilovač Noco Boost Plus GB40 tak lze doporučit jen za situace, kdy baterie sice není motor schopna natočit, zároveň však udrží alespoň malé napětí. Pokud akumulátor postihne "náhlá smrt" nebo se vyzkratuje dlouhodobou odstávkou, booster už situaci nezachrání.

Před použitím přístroje doporučujeme v každém případě nahlédnout do návodu k obsluze. Ačkoli manipulace s boosterem odpovídá zacházení s moderními nabíječkami, je dobré se seznámit s funkcí jednotlivých kontrolek. V návodu jsme však postrádali zmínku o tom, pro jak objemné motory je testovaný booster vhodný. Píše se v něm pouze, že je určen pro automobily, lodě, motocykly, čtyřkolky, travní sekačky, traktory a tahače.

Stránky prodejců jsou přece jen o něco sdílnější: přístroj podle nich dokáže nastartovat až šestilitrový benzinový nebo třílitrový naftový motor. V praxi však bude nepochybně záležet nejen na stavu původní baterie, ale i na třecím a kompresním odporu, který motor při startu klade. A to je zrovna věc dost individuální, která v konečném důsledku může vytvořit dopředu těžko odhadnutelnou hranici mezi bezproblémovým startem a naprostým fiaskem. 

 

Právě se děje

Další zprávy