Nejen množství a hloubka zářezů, ale i směs, ze které je pneumatika vyrobená, rozhodují o tom, jak moc bude auto na podzim a v zimě držet na silnici. Pokud ještě zimní gumy na autě nemáte, měli byste zejména po ránu, večer a v noci jezdit setsakramentsky opatrně.
Jinak budete nebezpeční nejen sobě, ale i chodcům, cyklistům a dalším autům na silnici i kolem ní. Je tady tedy první pravidlo:
1. zásada - Používat zimní pneumatiky.
Zimní guma lépe než letní funguje při nízkých teplotách i na suchu. Na sněhu a ledu pak jsou rozdíly v chování zimních a letních pneumatik ještě markantnější. Například brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik je z rychlosti 50 km/hodině na sněhu 43 metrů a na zimních o osm metrů kratší. Na ledu ze třicítky s autem na zimních gumách zastavíte na 57 metrech a s autem s letními plášti až o dalších 11 metrů dále.
Dalším argumentem pro používání zimních gum je to, že na řadu silnic, které jsou opatřeny značkou zimní výbava, stejně od listopadu na letních nebudeme smět vjet. Připomínáme ještě, že tam je dokonce povinná nejen pneumatika ooznačená na bočnici sněhovou vločkou, ale navíc i čtyřmilimetrová hloubka vzorku.
2. zásada: Mít dobitý akumulátor
Pokud chceme jezdit, potřebujeme nejprve nastartovat. Nebude-li akumulátor řádně nabitý, pravděpodobně budou v zimě se startováním problémy. Proto by se před zimou měla baterie, která ještě má otvory pro dolévání destilované vody, doplnit, případně dobít nabíječkou. Je třeba pamatovat na to, že při krátkých jízdách po městě zvláště v chladném počasí, se baterie alternátorem nestačí dobít a proto je také třeba ji zhruba jednou až dvakrát měsíčně dobít.
Obvykle je životnost baterie 4 až 6 let. Pokud už je starší než pět let, je lépe ji před zimou nahradit novou nebo ji alespoň nechat proměřit. Nejjednodušší je test voltmetrem. Nabitá baterie se pohybuje v rozmezí 12,5 V a více. Naopak hodnota 12,4 V a méně signalizuje částečně vybitou baterii.
3. zásada: Mít tekutiny, kterým zima nevadí
Je jasné, že v zimě se motor déle zahřívá, tudíž je mazán studeným olejem, a to mu pochopitelně nesvědčí. Pokud je olej příliš starý nebo není dostatečně mrazuvzdorný, zkrátíte si životnost motoru. Olej, jehož označení začíná 15W, má totiž náležité mazací schopnosti jen do -20 stupňů Celsia. Zatímco ten, který má na začátku 0W zvládne i mráz - 35 stupňů.
Náležitě čerstvá (nejdéle dva až tři roky) by měla být směs v chladícím okruhu a také brzdová kapalina.
4. zásada: Nenechat zamrznout tekutinu v ostřikovačích
Nutné je mít už nyní v nádobce pro ostřikovače nemrznoucí směs. Teď ještě stačí méně koncentrovaná, v prosinci a v lednu pak raději použijte směs, která je mrazuvzdorná až do mínust 25 až 30 stupňů.
Pokud prší či dokonce sněží a vy jedete v koloně na zašpiněné silnici, asi si solidní výhled jinak než za pomoci ostřikovačů nezajistíte. A když nebudou fungovat, tak....
Je samozřejmě dobré vozit si s sebou alespoň litřík kapaliny pro rezervu s sebou
5. zásada: Stěrače musí stírat
Samozřejmě, že pokud funguje motorek stěračů a ty se v případě potřeby pohybují po čelním skle, je možné jezdit v dešti či při sněžení. Pokud ale budete mít namontovánu novou lištu, bude ježdění o mnoho příjemnější. Stěrače, které spíše rozpatlávají nečistotu po skle, jsou totiž docela k zlosti. Nové lišty byste měli svému vozu dopřát každý rok, lépe i dvakrát ročně. Pře zimou je to ale docela nutnost.
Výměnu zvládne opravdu každý. Je ale před koupí znám přinejmenším značku a typ vozu, ještě lépe pak i rok výroby.
6. zásada: Zajistit si výhled
Ti, kdo parkují v garážích, tuhle radu nepotřebují. Zvláště ve městech je ale takových šťastlivců spíše menšina. Takže pokud ráno přijdete k autu a to bude mít krásně bílá skla, dejte si tu práci a očistěte skutečně celou plochu čelních a bočních okének jak u řidiče, tak i u spolujezdce. Nezapomeňte samozřejmě na zrcátka. Dvě minuty ztraceného času jsou lepší než kdybyste kvůli jízdě s vyškrábaným průzorem narazili do jiného auta nebo srazili chodce, který vešel zprava do cesty.
Pokud spadne ledovka a vy budete mít na sklech centimetrovou krustu, budete si patrně muset vypomoci nějakým sprejem pro rozmrazování. Pokud ho ve výbavě vozu mít nebudete, počítejte s tím, že připravit auto před jízdou bude trvat i několik desítek minut.
7. zásada: Sledovat teploměr
I když mrznout před vaším domem nebude a vy si ušetříte škrábání, měli byste během jízdy sledovat teploměr na palubní desce a pokud jezdíte se starším vozem, měli byste si nějaký, který ukazuje venkovní teplotu, do auta pořídit. Je totiž pravděpodobné, že když vyjedete z města, bude tam teplota podstatně nižší a třeba na mostě či v lesních úsecích může být klidně namrzlá vozovka. Spoléhat na to, že s tím silničáři počítali a aplikovali preventivní posyp, by se nemuselo vyplatit.
8. zásada: Nechávat si větší rozestupy
Jízda v zimě vyžaduje o mnoho větší koncentraci než v letním prosluněném nedělním dopoledni. Pokud na silnici leží sníh nebo je namrzlá, je jasné, že si musíte nechávat od vozidla před sebou daleko větší odstup než za ideálních podmínek. Jinak byste nemuseli stačit dobrzdit, protože brzdné dráhy jsou (viz zásada 1). Také se podmínky mohou v zimě daleko výrazněji změnit. Stačí abyste vyjeli na sto metrů vysoký kopec a bude tam vozovka vypadat jinak, často také podle způsobu ošetření silnice poznáte, v kterém kraji se silničáři starají lépe a v kterém hůře.
Platí, že na kluzké silnici je třeba zejména ve vyšších rychlostech brzdit tehdy, pokud jsou narovnaná kola do přímého směru, nedělat prudké a trhavé pohyby a být připraven jak na nedotáčivý, tak v zimě daleko častější přetáčivý smyk.
9. zásada: Dovybavit auto
To, co byste měli v zimě v autě mít, je jasné už i z předcházejícho textu. Přesto se určitě budou hodit rukavice (například proto, aby vás při škrábání skla nezáblo), kvalitní škrabka, smetáček na ometání sněhu, náhradní tekutina do ostřikovačů, sněhové řetězy, lahvička s rozmrazovačem zámků (ta ovšem v zimní bundě), pro jízdu v horách či do hor se hodí samozřejmě i pytlík s pískem, lopatka a sněhové řetězy. Pokud máte dieselové auto, natankujete dostatečně s předstihem zimní nebo raději arktickou naftu, případně nalijte do nádrže příslušné aditivum.
10. Poznat limity auta
Idelání je, pokud jste před zimou absolovovali školu smyku, pokud ne, můžete si ji při troše snahy zčásti udělat i sami. Zejména je to zapotřebí, pokud máte nový vůz, dlouho jste nejezdili či jste koupili jiné pneumatiky než obvykle.
Stačí počkat například na neděli, kdy má nějaký velký obchod ve vašem okolí zavřeno a na jeho zasněženém prázdném parkovišti si vyzkoušet, jak se vaše auto chová. Dobré je vzít si sebou pár papírových krabic, vytyčit si zatáčku a pak do ní vjíždět postupně se zvyšující rychlostí, abyste zjistili, jaké tempo je ještě bezpečné. A když pak už přetáčivý smyk dostanete, můžete se ho učit zvládat okamžitým natočením volantu do správného směru.
Když už budete trénovat, natrénujte si i nasazování sněhových řetězů. To klidně i v teple garáže.