Dostat 11 dní na návrh auta, 49 dní na představení prototypu a začít ho vyrábět za 75 dní, to zní jako ten nejnaivnější nápad nemožný realizace. A přesto právě tak začal příběh Jeepu Willys. Přitom Willys-Overland první návrh auta nedodal - požádal americkou armádu o více času, nebylo mu ale vyhověno.
Odkud se vzal název Jeep?
Jak přesně vznikl název Jeep, není zcela jisté. Poprvé ho tak pojmenoval na veřejnosti Irving Hausmann, testovací řidič Willysu, když se v roce 1941 auto představovalo novinářům. O autě referoval před novinářkou Katherine Hillerovou z deníku Washington Daily News, a tak se Jeep rozšířil.
Jeepy označovali američtí vojáci stroje využívané k průzkumným misím.
Objevily se ale i spekulace, že snad mělo jít o zkomoleninu zkratky GP, pod kterou si armádní zakázku vedl Ford (G jako Government, P označení auta s rozvorem 80 palců). Prý to ale mohlo být i po komiksové postavičce Eugene the Jeep z příběhů o Pepkovi námořníkovi.
Prototyp ale představila dnes už téměř zapomenutá firma Bantam, která se však nenacházela v dobré finanční kondici. Z pohledu dneška se nakonec armáda zachovala ne zrovna morálně, jenže tehdy, v létě roku 1940, kdy bylo potřeba vybavit vojska schopným terénním autem, nebyl čas ztrácet čas.
A tak prototyp Bantamu jménem Blitz Buggy ukázala Willysu a Fordu a požádala je, aby na jeho základě postavily vlastní návrhy. Výroba se rozběhla u všech tří značek, vznikly Willys MA, Ford GP a Bantam BRC-40. Auta dostali nejen Američané, ale také Rudá armáda i další spojenci.
Rok poté se vše zjednodušilo a ze tří aut se stalo jedno, Willys MB, armáda totiž potřebovala svůj válečný stroj maximálně standardizovat. Celkem se dodávka Sovětům vyšplhala asi na 50 tisíc Jeepů v průběhu války, část aut byla montovaná z dílů přímo v továrně GAZ. Celkově za války bylo vyrobeno asi 650 tisíc Jeepů.
Willys dokázal odolávat sněhu a ruské zimě (i když údajně kvůli nekvalitnímu palivu v Rusku se obvykle po 15 tisících kilometrů zadřel). Na lafetě vozíval kulomet, občas za sebou tahal vozík Jeep (ten nadále vyráběla firma Bantam Company) anebo fungoval jako štábní vozidla. Využívala ho i československá armáda v tehdejším Sovětském svazu.
Zajímavé je, že svislá maska s žebrováním a kulatá světla utopená v přídi jsou designový prvek od Fordu. Kdyby tedy nebylo Fordu, ani současné Jeepy by nevypadaly tak jako dnes.
Tedy ani jako současný Wrangler, potomek slavného válečného teréňáku. Vloni přišel na trh ve čtvrté generaci, poprvé se Wrangler představil v roce 1986 a rázem se stal oblíbeným off-roadem nejen v USA, ale i v Evropě. Ačkoli většina terénních aut se svých schopností pomalu vzdává, Wrangler vyměknout nechce.
Stále má karoserii s rámovou konstrukcí, tuhé nápravy, redukci a možnost volit mezi třídveřovou a pětidveřovou variantou. Rubicon je ještě ultimativnějším strojem do terénu, testovaný prodloužený model Unlimited Sahara je jakýmsi kompromisem mezi běžným autem a schopným off-roadem. Celkově Wrangler uvnitř velmi zcivilněl, kožené příplatkové čalounění, 8,4palcová obrazovka a mnoho moderních detailů působí luxusně.
Naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru je také výrazně kultivovanější, než byla jednotka o objemu 2,8 litru v minulé generaci. V nabídce je ještě benzinový dvoulitr. Ti, kteří mají rádi pravověrné off-roady, mohou nad civilnější technikou spolu s osmistupňovým automatem ohrnovat nos, ale pravdou je, že teď se dá s Wranglerem skutečně jezdit pohodlně a nenuceně každý den, jízda po dálnici není žádné utrpení a uvnitř se posádka cítí komfortně.
Zkoušeli jsme ho v běžném, středně náročném terénu, kde pohon všech kol a dvoustupňová redukce fungují naprosto bezchybně. Rozhodně se nezdá, že by se vzdal svých výjimečných schopností, limitem tak byly pouze pneumatiky, na které se brzy začalo nabalovat bahno. Díky vynikající světlosti 242 mm a skvělým nájezdovým úhlům patří mezi nejlepší terénní auta na současném trhu.
Jeep Wrangler Unlimited 2.2 CRD
Motor: 2143 cm3, turbodiesel
Výkon: 147 kW při 3500 ot./min.
Točivý moment: 4500 Nm při 2000 ot./min.
Převodovka: 8st. automatická
Zrychlení: 9,6 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Hmotnost: 2119 - 2596 kg
Spotřeba: 7,9 l/100 km
Cena: 1 454 900 Kč (verze Sahara)
Jen v nárazových testech vloni příliš neexceloval, navzdory tomu, že působí na silnici jako tank, v testech Euro NCAP získal jen jednu hvězdičku. Boční náraz zvládl velmi dobře, ale ve standardní výbavě nemá tolik bezpečnostních asistentů jako běžná konkurence.
Kdo však chce Wrangler právě pro jeho výjimečné schopnosti, kterými převyšuje běžná SUV s pohonem všech kol, nedostatky v podobě horšího komfortu, hlučnosti a omezené nabídky nejmodernějších bezpečnostních asistentů přehlédne.
Ač je modernější, pořád má v sobě geny prapředka, auta, které bude navždy spojeno s válečným tažením proti nacistům. Na kultovní válečný stroj tak navazuje i současný Wrangler. Mnohem civilnější než dřív, ale stále schopný dojet mnohem dál než kterákoli současná čtyřkolka na trhu. A navíc se vzhledem stále ke svému předchůdci hrdě hlásí. Na silnici si ho tak s ničím nesplete ani automobilový analfabet.