Jeden šofér na několik kamionů. Konvoje náklaďáků mají šetřit palivo i mzdové náklady

Martin Přibyl Martin Přibyl
7. 8. 2019 13:06
Dva kamiony jedoucí těsně za sebou mohou vypadat jako situace, která doslova zavání ošklivou nehodou. Americká společnost Peloton Technology, ale tvrdí, že právě v tom je budoucnost. Její technologie zvaná anglicky platooning (česky bychom jí mohli říkat konvojování) má snížit spotřebu paliva a vyřešit problém s nedostatkem řidičů.
Kamiony v konvoji.
Kamiony v konvoji. | Foto: Peloton

Podle viceprezidenta Pelotonu, Roda McLanea, má ve Spojených státech v roce 2026 chybět přes 170 000 řidičů kamionů. Řešením by mohlo být to, že autonomní propojené kamiony budou zcela samy následovat první náklaďák, který bude řídit člověk. Auta navíc pojedou blíže za sebou, v jakémsi aerodynamickém pytli, což sníží spotřebu paliva. U obou nákladních vozů prý až o deset procent.

Úspory by ale měly být ještě výraznější v oblasti personálních nákladů. Rod McLane hovoří o snížení až o polovinu. Logicky: bude to platit ve chvíli, kdy bude druhý (a případně i další) nákladní automobil v konvoji pracovat zcela sám, bez řidiče za volantem.

Jeho firma totiž zatím nabízí řešení úrovně jedna, kdy v jednotlivých vozech šoféři být musí, je zapotřebí aby ovládali volant. Technika propojí v jednotlivých autech brzdy a plynový pedál, vozy tak drží stejnou vzdálenost.

Mezi technické požadavky patří radarový senzor pro měření odstupu a také zrcátka bez kovové vrstvy - právě ve zpětných zrcátkách jsou antény, které zprostředkovávají komunikaci mezi auty. Systém musí spustit sám řidič, funguje na vybraných úsecích amerických dálnic, a ještě za nízké dopravy a při dobrém počasí. Technologie sama upozorní na možnost spojit se do konvoje s dalším šoférem, který má podobnou cestu. Instalace systému na jeden nákladní vůz stojí 2900 dolarů.

Peloton chce platooning postupně vylepšovat, zatím ale nemluví o tom, kdy by mohl na trh uvést úroveň čtyři bez řidiče v kamionech, které sledují vodící vozidlo s šoférem za volantem. Analytická společnost McKinsey v prosinci loňského roku uvedla, že by plnohodnotné konvojování, tedy řada autonomních kamionů následujících první vedoucí s řidičem za volantem, nemělo na trh přijít dříve než v roce 2022. Plně autonomní náklaďák podle ní má být realitou až v roce 2027.

Podle Automotive News Europe ale Peloton není jediný, kdo na podobné technologii pracuje. Přemýšlí o tom prý Tesla, které se u elektrického tahače Semi bude hodit každá uspořená kilowatthodina energie.

Myšlenka se líbí i Volvu, to v Evropě ujelo v podobných konvojích více než 80 000 kilometrů. Vše přitom fungovalo podobně jako u Pelotonu - propojená auta udržovala sama vzdálenost, řidič ovládal směr jízdy. Podle Johana Larssona, šéfa divize Autonomních řešení v severoamerické divizi Volvo Trucks, jsou ale cílem jeho společnosti konvoje zcela autonomních vozidel, které nebudou mít šoféra ani ve vedoucím kamionu.

Nápad zkoušel v USA, Evropě a Japonsku i Daimler, šéf jeho divize nákladních aut a autobusů Martin Daum je k němu ale skeptičtější. Vloni na výstavě užitkových vozidel IAA řekl, že se platooning možná nikdy nedostane do sériové výroby.

 

Právě se děje

Další zprávy