Staria se měla začít prodávat v Česku už loni. "I když na jiné modely na nás krize s nedostatkem dílů a hlavně čipů tolik nedolehla, na Starii se to projevilo, a tak jsme na vozy určené pro Evropu museli čekat," vysvětluje Marek Trešl, marketingový ředitel Hyundaie, proč vůz přichází s ročním zpožděním.
V Koreji už se nabízí od loňského března a na tamním trhu je to oblíbené univerzální auto, které nahrazuje letitou H1, v níž jezdí rodiny, hotelové taxislužby, řemeslníci, zelináři, hasiči i záchranáři. Staria má doma daleko víc možností při výběru motorizace i verzí výbavy. Evropský trh je pro ni spíše okrajový, zde se bude prodávat jen asi v šesti zemích. "Například v Německu, Rakousku, Švýcarsku či Španělsku, ale třeba v sousedním Polsku nebo na Slovensku ne," dodává Marek Trešl.
Hyundai svou novinku popisuje jako "futuristické MPV pro vaši rodinu, které vypadá jako vesmírná loď". O autě jsme už podrobně referovali zde a ceník i porovnání s konkurencí jsme podrobně prozkoumali tady. Možnost si Starii prohlédnout a poprvé se krátce svézt jsme dostali až teď.
Hyundai má v Česku první exempláře, zatím pouze ve vrcholné výbavě. Stříbrný s nezvyklými bronzovými detaily jsme si krátce projeli. Sestavili jsme seznam devíti věcí, které nás při prvním setkání zaujaly a které byste o autě, jež na sebe strhává pozornost, měli vědět.
1. Jiní odcházejí, Staria přichází
Jezdí na zcela nové platformě M3, kterou sdílí s Hyundaiem Santa Fe, ale také Kiou Sedona či Carnival. Osobní varianta má víceprvkové nezávislé zavěšení vzadu, a tak slibuje komfort úrovně osobních aut. V Česku se prodává s jediným motorem, dieselovým 2,2litrem se 130 kW s manuálem a pohonem přední nápravy, nebo osmistupňovým měničovým automatem, který posílá výkon na přední nebo všechna kola.
"Je spřízněný s motorem v Santa Fe, jen upravený tak, aby byl k neutahání. Příští rok dorazí hybrid a stále se řeší možnost, že se bude nabízet také s vodíkovým pohonem," dodává Trešl. Velkoobjemový dieselový motor z běžných aut na evropském trhu skoro zmizel, ostatně stejně jako typ auta jako takový.
2. Pro taxíky i pro rodinu
V Česku se Staria bude prodávat ve dvou, respektive třech variantách. Jako užitkový model Van se třemi nebo šesti místy nebo osobní verze Tour či Luxury. Liší se zaměřením, zatímco základní osobní varianta má devět míst, kdy prostřední v první řadě je omezené, tak jak je u dodávek vždy zvykem, vrcholná má sedadel sedm, kdy se pasažéři ve druhé řadě povezou jako králové.
Jejich rozměrné kapitánské sedačky se mohou posunovat i do stran, mají vyhřívání, odvětrávání, elektricky ovládanou podložku pod lýtky, dá se na nich relaxovat v téměř vodorovné poloze.
3. Na Multivan Starii trochu schází
Částečně se dá na Starii dívat jako na levnější alternativu k velmi oblíbenému Volkswagenu Multivan. Ale v jedné oblasti má trochu limity, ve variabilitě interiéru. V podlaze nejsou kolejnice, které by umožňovaly posun sedadel po celé vnitřní délce auta, nedají se ani vyndat.
"Víme, že konfigurovatelnost interiéru má limity a v této oblasti tolik nevyniká, Staria je zkrátka určená pro zákazníky, kterým vyhovuje její uspořádání tak, jak je," dodává Marek Trešl. VW Multivan nebo Merceddes-Benz třídy V je tedy univerzálnější, ale také podstatně dražší. Staria začíná cenově na velmi sympatických 900 tisících korunách.
Užitková varianta uveze až neskutečných pět tisíc litrů a tři europalety vedle sebe, výhodou je i to, že už v základu má posuvné dveře na obou stranách vozu, a tak se do ní budou i snadno nakládat.
4. Interiér "naživo"
Podrobnější prozkoumání kabiny vrcholné Luxury pro Starii dopadlo dobře. Potěší, jak moc je auto uvnitř prostorné. Špičkový je výhled, linka bočních oken je velmi nízko a zadní prosklení královské. Za volantem se sedí prakticky stejně jako v Multivanu T7, sedadla jsou velmi pohodlná. Obří schránka mezi sedadly se hodí, ale škoda, že nemá možnost chlazení. Je tu také hodně odkládacích míst.
Ve vrcholné variantě se k třetí řadě sedadel dostanete průchozím tunelem mezi sedadly ve druhé řadě, sedačky samotné se odklopit nedají. Všude je dost USB portů i držáků na nápoje. A aby řidič nemusel na zadní pasažéry křičet, je tu dokonce kamera u stropu a funkce zesilování hlasu prostřednictvím reproduktorů, a tak by mělo jít příjemně během cesty konverzovat. Když ale auto jede, obraz, jenž má i noční režim, se automaticky vypne.
5. Bezpečnostní výbava na úrovni osobních aut
Osobní verze dodávek jsou praktické, ale obvykle nemohou nabídnout úroveň technických vymožeností osobních aut. Staria je v této oblasti "osobák", a tak má adaptivní tempomat, udržování v pruzích, aktivní asistent hlídající mrtvý úhel, který zabrání kolizi, upozornění na výstup cestujících vzadu, pokud se blíží jiné auto, aktivní asistent, který vás zastaví, když chcete vyparkovat a v pruhu jede auto, které nevidíte.
6. Design funguje
Staria už od první chvíle zaujala odbornou veřejnost zajímavým vizuálním zpracováním, působí futuristicky, jako UFO. Přitom design netvořili v evropském designovém centru, ale v Koreji. Přední světelná linka pro denní svícení spolu s obrysovými v jednoduše tvarované přídi přitahuje pozornost, zadní světlomety s pixely u vyšší výbavy jsou motivem převzatým z elektromobilu Ioniq 5. Lidé se za Starií otáčejí. Bude zajímavé sledovat, jestli tento design rychle zestárne, anebo se ukáže jako nadčasový.
7. Jak to jezdí
S vozem jsme jezdili velmi krátce, ale zapůsobil pozitivně. Podvozek je příjemně houpavý, ale měkký tak akorát, třeba Transporter je proti němu při jízdě charakterem blíž k pracovnímu autu. Na dálnici se Staria plavně nese. Diesel podle sluchu poznáte, ale nijak zvlášť neruší. O spotřebě zatím referovat nelze, téměř desetilitrová hodnota u zcela nezajetého auta a po pouhých pár desítkách kilometrech není relevantní.
8. Bude Staria jako obytka?
U aut tohoto typu jsou oblíbené obytné varianty, Mercedes V má své Marco Polo, Volkswagen zase Californii. Staria se jako "obytka" také nabízí, bohužel ne v Česku. Ale zájemci nemusí klesat na mysli, přestavbové firmy už prý samy projevily zájem. "Už nás oslovilo Egoé, že si chtějí auto zaměřit, takže obytná přestavba na míru k dispozici zřejmě bude," dodává Trešl.
9. Chcete ho? Už brzy si ho možná nekoupíte
České zastoupení Hyundaie čestně přiznává, že Staria je zajímavá, ale z prodejního hlediska spíš zajímavé doplnění, zpestření. "Víme, že variabilita není ta úplně nejsilnější stránka vozu v tomto segmentu, ale má dotaženou spoustu jiných detailů. Zaujme designem, je uvnitř velká, má povedený diesel a zajímavou cenu," vychvaluje vůz Marek Trešl z Hyundaie.
Jenže koupit si ho už za chvilku prakticky nepůjde. V Koreji se má sice vyrábět 80 tisíc aut ročně, ale české zastoupení dostalo kvótu kolem sta aut na tento rok. "Už teď máme sto objednávek, zákazníci volí především vyšší verzi Style Premium v devítimístném provedení, zájem je obrovský," tvrdí David Pavlíček, tiskový mluvčí automobilky. Proto nyní Hyundai jedná o navýšení kapacit.