Foto: S čím se závodilo v socialistickém bloku? Monstra pro skupinu B zastínil polský Frankenstein

Škoda 130 RS za volantem s norským pilotem Johnem Hauglandem.
Škoda 966 Supersport vznikla v padesátých letech ve třech kusech. Ty měly zážehovou jedenáctistovku s karburátorem nebo kompresorem, od roku 1953 se pod kapotu dostala zážehová patnáctistovka. Právě s tímto motorem se dvěma kompresory byl v roce 1953 stanoven československý rychlostní rekord 197,8 km/h. Dodnes se dochoval jediný exemplář, vystavovaný po renovaci v muzeu Škoda.
Škoda 200 RS byla prvním mladoboleslavským modelem s pro sportovní deriváty typickou dvojicí písmen v názvu. Pod kapotou speciálu byl dvoulitr o výkonu 120 kW, převodovka pocházela i od Porsche. Vedle 200 RS vznikla i slabší 180 RS se zážehovou osmnáctistovkou. Velkých úspěchů vůz nedosáhl a postupně jej nahradila 130 RS.
Nejslavnějším závodním vozem z Československa je Škoda 130 RS. Její třináctistovka pod kapotou dosahovala výkonu až 103 kW, úspěchy navíc vůz nezískal jen na rychlostních zkouškách světových rallye, ale tak na závodních okruzích.
Když 130 RS vypršela homologace, začala automobilka pracovat na soutěžním nástupci. Tím se stala v roce 1985 Škoda 130 LR, která byla vyvíjena podle pravidel skupiny B (vzniklo i 200 homologačních silničních speciálů). Po sérii tragických událostí ale FIA kategorii zrušila. Z technických parametrů zmiňme především zážehovou třináctistovku o výkonu 96 kW, odlehčenou karosérii a pohon zadních kol. Na snímku je vedle vozu také norský pilot John Haugland, který byl továrním jezdcem mladoboleslavské automobilky. Zobrazit 25 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 1. 2018 7:27
Trabant, Warburg, Volha, Lada. Běžně si s těmito vozy nejspíše nespojíte účast na rallyových "erzetách", závodních okruzích nebo terénních zlomech. Opak je však pravdou a i vozy z bývalého východního bloku se často a poměrně úspěšně zúčastňovaly slavných závodů. Za železnou oponou dokonce vzniklo několik projektů podle pravidel kultovní skupiny B ve světové rallye. V následující galerii si můžete připomenout některé závodní projekty socialistických značek. A často šlo o velmi zajímavé stroje.
 

Právě se děje

Další zprávy