Plány prorazit s elektrickým SUV v Evropě krachly. Fisker míří k bankrotu

Eva Srpová Eva Srpová
18. 6. 2024 10:10
Automobilka Fisker Inc. vyhlásila bankrot. Výrobce požádal americké úřady o ochranu před věřiteli v pondělí večer. Poslední šancí na záchranu byl pokus o spojení se s velkou automobilkou, údajně Nissanem. Jednání ale ztroskotala.
Foto: Fisker

Ani druhý pokus Fiskeru nevyšel. Malá americká automobilka chtěla prorazit s elektrickým SUV Ocean, se kterým vstoupila jak na trhy v USA, tak také do Evropy.

Masivní investice firmy do vývoje, výroby i marketingu, rychlé vyčerpání finanční rezerv a nedostatečná ziskovost ale vedly k tomu, že Fisker požádal 17. června večer americké úřady ve státě Delaware o ochranu před věřiteli a čeká ho bankrot, uvádí oborový web Automotive News Europe.

Odhadovaná aktiva firmy jsou ve výši 500 milionů až jedné miliardy dolarů (11,5 miliardy až 23 miliard korun) a závazky mezi 100 miliony až 500 miliony dolarů. Podle úředního dokumentu má Fisker něco mezi 200 až 999 věřiteli.

K bankrotu firma nevyhnutelně mířila poslední měsíce, poslední šancí na záchranu byl pokus o dohodu s některou z velkých zavedených automobilek, které by s Fiskerem uzavřely partnerství a poskytly start-upu finanční investici. Podle firmy ale tato jednání krachla, jméno nezveřejnila. 

Agentura Reuters nicméně uvádí, že šlo o japonského výrobce Nissan. 

Fisker Inc. založil Henrik Fisker se svou ženou Geetou. Původně automobilový designér pracoval v BMW, později ve Fordu a Aston Martinu. Už v minulosti se pokusil prorazit s výrobou vlastních aut, model Fisker Karma byl plug-in hybridní sportovní sedan, který v mnohém předčil svou dobu, prodejně ale neprorazil. Původní společnost Fisker Automotive tak v roce 2014 zbankrotovala. Její zbytky následně koupili Číňané a postavili na nich značku Karma Automotive.

Novodobý projekt se ale zaměřil na elektromobily. S elektrickým SUV Ocean měl Henrik Fisker velké plány, v USA jej nabízel za dumpingové ceny a pro evropské trhy se rozběhla výroba v rakouské továrně Magna Steyr. V nabídce bylo několik variant, přičemž vrcholná verze nabídla dojezd až 520 kilometrů, výkon 420 kW a byla schopná se nabíjet výkonem 250 kW.

V roce 2023 ale Fisker prodal jen 10 tisíc aut, tedy méně než čtvrtinu toho, co bylo v plánu, a podle Reuters bylo dodáno jen 4700 vozů.

Americký úřad pro bezpečnost automobilů podle Automotive News zahájil vyšetřování některých vozů Ocean, Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA také vyšetřoval několik incidentů. 

 

Právě se děje

Další zprávy