Odvážné cestovatelky chtějí v 65letém Citroënu přejet Ameriku. Čeká je 40 000 km

Fanny Adamová (vlevo) a Gaëlle Paillartová před svým expedičním Citroënem Traction Avant 11B.
Citroën Traction Avant 11B se v červenci vydá na cestu napříč Amerikou po Panamerické dálnici.
V kabině jsou komfortnější sedadla s opěrkami a bezpečnostními pásy, ale také třeba přídavné topení.
Start expedice, jejímž cílem je poznat kulturu 21 domorodých národů, s nimiž se ženská výprava během cesty setká.
Citroën Traction Avant se začal vyrábět v roce 1934 a pokračoval až do roku 1957. Bílý expediční kousek je z roku 1956.
Foto: Citroën
Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 6. 2021 16:12
Citroën má s náročnými expedicemi napříč kontinenty bohaté historické zkušenosti. A v následujících letech se k nim přidá další. Na konci května totiž vyrazila ženská posádka na start expedice Terra America. Během ní plánuje v Citroënu Traction Avant překonat 40 tisíc kilometrů dlouhou Panamerickou dálnici napříč Severní i Jižní Amerikou.

Iniciátorkou a zároveň vedoucí expedice je podnikatelka Fanny Adamová, která se mimo jiné zajímá o domorodé obyvatelstvo. Právě zvýšení povědomí o celkem 21 domorodých národech, které výprava po dobu svého trvání potká, patří mezi její hlavní cíle. Trasa přitom povede doslova napříč Amerikou. Odstartovat má na Aljašce a skončí ve městě Ushuaia v argentinské provincii Ohňová země.

Nejprve musí auto doplout na Aljašku. Tam výprava vyrazila na konci května od muzea Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois na předměstí Paříže. Samotná expedice je pak rozdělená na tři části. První napříč Severní Amerikou začne letos v červenci a skončí v Los Angeles v září. Následovat bude druhá část skrz Střední Ameriku, která začne v lednu 2022 a skončí v květnu stejného roku v Kolumbii. Poslední část v Jižní Americe potrvá od října 2022 do ledna 2023.

Podívejte se na start expedice:

Start expedice Terra America. | Video: Citroën

Celkem tedy za dva a půl roku překoná Adamová ve svém Citroënu více než 40 tisíc kilometrů a dohromady 14 zemí. Jak připomíná francouzský Citroën, trasa kopíruje nejdelší dálnici světa - Panamericanu či Panamerickou dálnici, která vznikla ve 30. letech minulého století a vede z Aljašky až do Ohňové země.

"Jde o největší odkaz, jaký člověk na Zemi vytvořil," říká o dálnici samotná Fanny Adamová. "Je to nejdelší výlet, jaký můžete na této planetě podniknout. I proto je tak neuvěřitelný," dodává. V autě přitom nebude sama. V první části expedice po Severní Americe jí bude spolujezdkyni dělat sportovkyně Gaëlle Paillartová, která se na ní bude zajímat o nejrůznější sportovní aktivity a také bude fotografkou tohoto prvního úseku.

Ve druhé a třetí části Paillartovou nahradí Maéva Bardyová, která se zajímá o přírodu a živí se jako dokumentaristka a reportérka. Také ona se bude starat o obrazovou dokumentaci zbytku výpravy.

Ryze ženská posádka pak celou cestu absolvuje v Citroënu Traction Avant, tedy jednom z nejdůležitějších modelů značky. Jeho výroba odstartovala v roce 1934 a skončila až v roce 1957. Ve své době patřil vůz s pohonem předních kol, ocelovou samonosnou karoserií, hřebenovým řízením nebo nezávislým zavěšením všech kol k těm nejmodernějším. Nejčastěji se lze setkat s karoserií sedan, pod kapotou byl podle verze benzinový čtyř- nebo šestiválec.

Nejde samozřejmě o auto v plně sériovém stavu. Tento konkrétní Traction Avant 11B byl vyroben v roce 1956, tedy už ke konci životního cyklu vozu. Pro dálkové rallye byl upraven v roce 2005 a mezi lety 2006 a 2017 projel prakticky celý svět s tím, že byl postupně zdokonalován a dále vylepšován.

Auto tak má výztuhy karoserie, odolnější motor, pětistupňovou převodovku, lepší elektrickou síť a chladič, 70litrovou nádrž z nerezové oceli, elektrické palivové čerpadlo, zesílené přední trojúhelníkové rameno nebo kotoučové brzdy s posilovačem vpředu. Myslelo se i na to, aby vůz odolal řadě nástrah, které jej na cestě čekají, a byl co možná nejjednodušeji opravitelný. Posádka v něm totiž může převážet jen omezený počet dílů.

Kromě toho nicméně nebyla zanedbána ani bezpečnost a komfort. Nová jsou tak přední sedadla s bezpečnostními pásy a hlavovými opěrkami, auto má přídavné topení, lepší zvukovou i tepelnou izolaci nebo ochranu čelního skla a světlometů.

A proč vůbec padla volba právě na Traction Avant? Adamové prý auto učarovalo už dávno. Používal jej totiž její kolega Gérard d'Aboville, který jako první muž převesloval Atlantický i Tichý oceán a absolvoval i různé dálkové soutěže včetně Rallye Paříž-Dakar. Ten od osmnácti let jezdí právě Traction Avantem a Adamové jej jednou půjčil na účast v navigační rallye. Zřejmě od té doby se datuje její náklonnost k tomuto Citroënu. Mimochodem d'Aboville se podílel i na technické přípravě expedičního vozu.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 43 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy