Škoda Enyaq dostala pohon všech kol. Rozdíl ve spotřebě nás vyvedl z míry

Škoda Enyaq dostala pohon všech kol. Rozdíl ve spotřebě nás vyvedl z míry
Enyaq Sportline (vpravo) se od základní verze Loft odlišuje maskou s černým rámem a odlišným nárazníkem.
Pohon všech kol lze pořídit k oběma výbavám, avšak jen se silnější baterií 77 kWh.
Kufr má v obou případech stejný objem 585 litrů. Pod ním je vždy hlavní elektromotor a rozložitá lichoběžníková náprava.
Prostor pod kapotou je vždy vyplněn příslušenstvím. Přidaný motor verze 4x4 ani není vidět.
Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
7. 6. 2021 6:02
První velký elektromobil Škody se dosud prodával jen se zadním pohonem. Nyní uváděná čtyřkolka zlepšuje dynamické vlastnosti, aniž by zhoršovala využití prostoru – o kufr pod přední kapotou jste nepřišli, poněvadž tu žádný nebyl. Přidaný elektromotor však mírně zvyšuje hmotnost a setrvačnost, a tak jsme hned první prezentaci využili ke krátkému měření spotřeby.

V krátkosti připomeňme, že Enyaq využívá základy elektrických Volkswagenů ID.3 a ID.4, což znamená baterii skoro přes celou podlahu a hlavní motor vzadu. Rám akumulátoru podlahu zvyšuje, proto je zde karoserie SUV mnohem přínosnější než u konvenčního pohonu - výš se dají ukotvit zadní sedadla, hlubší je i kufr.

Zadní pohon zvolili technici kvůli přenosu síly na vozovku. Když auto zrychluje, zaklání se a odlehčuje příď. Což nevadilo, dokud ji zatěžoval dvoumetrákový diesel s vícestupňovou převodovkou. Už dnešní lehké benzinové tříválce však mají problém se rozjet do zasněženého kopce. Natož elektromobil, jehož 450 kg těžká baterie spočívá mezi nápravami.

Zadní kola tedy přenášejí sílu jistěji. Elektromotor nastupující s veškerou razancí už z nulových otáček ovšem dává pneumatikám pořádně zabrat. Proto si teď u Enyaqu iV 80 můžete připlatit za písmeno "x" v názvu a menší elektromotor u přední nápravy, aby se práce rozdělila rovnoměrněji.

Takové provedení čtyřkolky by mělo být energeticky účinnější než konvenční uspořádání se středovým diferenciálem a hnací hřídelí přes celé auto. Není náhoda, že elektromotor na druhé nápravě používají i hybridní Toyoty, jejichž prvotním zdrojem energie je benzin.

Ale to neznamená, že by bylo účinné dokonale. I elektromotor má nějaké ztráty, a tak nás zajímalo, kolik energie musejí zájemci o lepší trakci obětovat. Využili jsme k tomu první prezentaci Enyaqu iV 80x, která proběhla minulý týden na zámku Mcely nedaleko Nymburku, a přivezli si na ni základní verzi iV 80 se stejnou baterií a zadním pohonem.

Kromě loga s písmenem x čtyřkolku zvenčí nepoznáte. V našem případě ji odlišuje ledová modrostříbrná barva a výbava Sportline s agresivnější maskou a nárazníkem. Samotný pohon 4×4 nemá volitelné režimy. Zasahuje samočinně a logika se mění jen podle toho, jak celý vůz přepínáte z komfortního do sportovního módu.

Ze Mcel vyrážíme na stokilometrový okruh kombinující silnice všech tříd i dálnici - přes Jičín a Turnov do Mladé Boleslavi a zpátky. Trasa se nejprve vine úzkými a klikatými okreskami Svatojiřského lesa, na nichž z Enyaqu získáváme respekt. S nízkým těžištěm je sice obratný, ale šířka auta střední třídy a víc než dvoutunová váha nevybízejí ke hravosti. Raději volíme plynulý styl.

Na širokých cestách první třídy protínajících romantiku Českého ráje se Enyaq cítí nejlépe. Stovkou sviští naprosto bezhlučně, do dlouhých oblouků se pokládá s nadhledem a krajina ubíhající kolem jako by se jen promítala na sklo.

Jen kdybychom tak často nemuseli zastavovat u opravovaných úseků a zúžení řízených semafory. Deset kilometrů za Jičínem z dlouhé chvíle porovnáváme spotřebu. Zadokolka vítězí poměrem 18,1 vs 19,0 kWh/100 km. Rozdíl tedy dělá pět procent, trochu víc než tři až čtyři procenta, jež udává výrobce.

Za Turnovem najíždíme na dálnici a se 130 km/h na tempomatu krájíme vzduch směrem na jihozápad. Jízda je stále pohodlně tichá, vysoká hmotnost je ale cítit pokaždé, když nás zpomalí kamion v levém pruhu a musíme znovu nabrat rychlost. Enyaq není Tesla a dieselovým Octaviím neujede.

Poslední kilometry nás vedou zpátky do Mcel po silničce v poněkud horším stavu, a tak oceňujeme pérování naladěné na ideální střed. Pohodlné a poddajné, ale zároveň pevné. Enyaq se nehoupe, ani neskáče.

Za branou zámku znovu porovnáváme spotřebu a nestačíme se divit. Zadní pohon 17,8 kWh, čtyřkolka 18,1. Rozdíl poklesl ke dvěma procentům, přestože na dálnici se už musely všechny motory dostat mimo pásmo optimální účinnosti - aspoň taková je naše laická představa.

Z ní nás ovšem technici Škody vyvedli zajímavou informací. Přední nápravu na rozdíl od zadní roztáčí asynchronní motor, který má dvě výhody. Za prvé klade menší odpor při běhu naprázdno, tedy když čtyřkolka nezasahuje.

Ale za druhé má v některých režimech vyšší účinnost. Konkrétně při vysoké rychlosti a nízkém výkonu, což je typicky jízda ustálenou rychlostí po dálnici. Počítač proto posílá větší podíl energie dopředu, čímž snižuje spotřebu a zároveň vůz směrově stabilizuje.

Když k tomu dodáme, že naše čtyřkolka měla o palec větší kola a na nich o dva centimetry širší pneumatiky, je rozdíl v podstatě zanedbatelný. Záležet bude spíš na tom, kolik vašich cest povede po dálnici. Třeba při cestě za alpskými sjezdovkami spojí Enyaq iV 80x obě výhody: pomůže trakci ve sněhu, ale spotřebu téměř nezvýší. Dieselový Kodiaq 4×4 by proti předokolce spálil o 15 procent nafty víc.

Jiná věc je, jestli se to vyplatí. Nejlevnější Enyaq s menší baterií na 62 kWh stojí 1 072 900 Kč. Silnější baterie 77 kWh je o 130 000 Kč dražší, čtyřkolka o dalších 75 000 Kč. Výbava Sportline s příplatkovým tepelným čerpadlem a světlomety LED Matrix vyjde na 1 408 900 Kč. Podobně vystrojený Kodiaq 2.0 TDI 110 kW 4×4 Style Plus stojí 1 069 900 Kč.

Návratnost bude záležet mimo jiné na ceně elektřiny, což je v delším horizontu velká neznámá. Při reálné spotřebě 18 až 21 kWh/100 km Enyaq s využitelnou kapacitou 77 kWh ujede 360 až 430 km na jedno nabití. Po cestě do Alp tedy přijde vhod nabíjení výkonem až 130 kW, které má čtyřkolka ve standardu. U ostatních verzí je v základu 50 kW, za rychlejší nabíjení se připlácí 13 500 Kč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Dívkám v britském klubu někdo píchl do nohy injekci s narkotiky, policie zadržela dva mladíky

Britská policie zadržela dva muže ve věku 18 a 19 let v souvislosti s vyšetřováním případů žen, které oznámily, že jim v nočním klubu někdo bodnul do nohy injekci s narkotiky, informoval list The Times.

Podle policie v hrabství Nottinghamshire jsou oba muži podezřelí, že ženám podali preparát s cílem "zranit je, obtěžovat nebo jim ublížit". Policisté neuvedli, jakou látku muži údajně ke zdrogování žen použili.

Bezpečnostní síly momentálně vyšetřují 15 případů, ve kterých mladé ženy a muži uvedli, že jim někdo v klubu píchnul do nohy injekci, a nejméně 140 oznámení o drogách v pití. Britská ministryně vnitra Priti Patelová ve středu požádala policii, aby jí urychleně podala informace k těmto případům. Na sociálních sítích se totiž začala množit svědectví žen, kterým se údajně něco podobného stalo, a vznikla kampaň, která vyzývá, aby lidé jeden den v týdnu bojkotovali noční kluby.

"Tato dvě zadržení přicházejí po mé prosbě a po výzvě, aby se lidé přihlásili a nahlásili nám jakékoli incidenty," uvedla šéfka policie v Notthighamshire Kathryn Cranerová. "Pokračujeme v důkladném prošetřování všech oznámení, která nám byla předložena, a tato dvě zadržení ukazují, že pracujeme extrémně tvrdě a spolupracujeme s licencovanými podniky," dodala.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Nejvyšší soud USA texaský protipotratový zákon nezablokoval

Americký nejvyšší soud se bude 1. listopadu zabývat snahou vlády amerického prezidenta Joea Bidena a poskytovatelů potratů zrušit přísný texaský zákon, který zakazuje skoro všechna umělá ukončení těhotenství. Texaský protipotratový zákon nicméně zatím zůstane v platnosti, jelikož soudci odložili rozhodnutí o tom, zda jej na žádost vlády zablokovat. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Soudci nejvyššího soudu uvedli, že budou rozhodovat o tom, zda je federální vláda oprávněná kvůli texaskému zákonu podat žalobu. Odpověď na tuto otázku pomůže při rozhodování, zda by zákon měl být zablokován, zatímco spor pokračuje. Prozatím však zákon zůstává v platnosti. Ústní jednání je plánováno na 1. listopadu. Podle agentury AP soud v kauze jedná neobvykle rychle.

V druhém nejlidnatějším státě USA protipotratový zákon platí od začátku září a je označován za nejpřísnější platné opatření proti interrupcím v zemi. Zakazuje provádět potraty od chvíle, kdy lze zachytit srdeční aktivitu embrya, tedy přibližně od šestého týdne těhotenství, kdy mnoho žen ještě ani netuší, že jsou těhotné. Potrat v Texasu nemohou podstoupit ani ty ženy, které otěhotněly v důsledku incestu nebo znásilnění. Výjimka existuje pouze pro případy krizové zdravotní situace. Texaský zákon je přitom jedním z řady podobných republikány podporovaných omezení potratů, která byla v posledních letech schválena na úrovni států USA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy