V Kladně postavili další supersport z Lega. Lakovali ho přímo v Lamborghini

V Kladně postavili další supersport z Lega. Lakovali ho přímo v Lamborghini
Lamborghini Sián FKP 37 vzniklo v limitované edici 63 kusů. Jméno odkazuje na Ferdinanda Pïecha a rok 1937, kdy se narodil. Na Kladně ale postavili v pořadí 64. kus. Z Lega.
Lubor Zelinka (vpravo v popředí) je hlavním designérem projektu. Navrhoval v minulosti také McLaren Senna i Bugatti Chiron.
Auto je vytvořené z 400 000 kostiček Lega a práce na něm celkem trvaly 8660 hodin.
Je to první Lego auto, které lakovali jako běžný vůz, a to přímo v automobilce Lamborghini v Itálii.
Foto: LEGO
Eva Srpová Eva Srpová
9. 6. 2021 6:02
"Je to první Lego auto v měřítku 1:1, které lakovali přímo v automobilce, aby dostalo stejnou péči jako sériový vůz," říkají tvůrci auta postaveného z oblíbené dánské stavebnice. Lamborghini Sián je v pořadí třetím autem v životní velikosti, které navrhli a postavili v kladenské továrně Lego. Je tvořené 400 tisíci kostičkami a jeho návrh a výroba trvaly 8660 hodin.

Bugatti Chiron, McLaren Senna a teď Lamborghini Sián FKP 37. Co mají společného? Všechny tři postavili v kladenské továrně Lego v životní velikosti, z kostiček oblíbené stavebnice a jsou dokonalou kopií sériových aut. 

Chiron umí jezdit, McLaren ohromoval interiérem, který byl věrnou kopií originálu, Sián je po designové stránce nejpropracovanější. Jeho fotky se zveřejnily teprve včera, my měli možnost si popovídat s dvěma hlavními osobami, které za projektem stojí - designérem Luborem Zelinkou a manažerem projektu Lukášem Horákem. Tým návrhářů, techniků i modelářů čítá asi 15 osob.

Předobrazem Lego auta v měřítku 1:1 je Lamborghini Sián FKP 37, vůbec první hybridní supersport ikonické italské značky, který vznikl jen v omezené edici o 63 kusech. Tedy 64, ten poslední je z Lego kostiček, přesněji řečeno elementů. Použilo se na něj 400 tisíc dílů, 20 se vyrobilo přesně na míru pro potřeby modelářů. Ze sériového auta nemá nic vyjma skutečných kol a dvou log Lamborghini na přídi a zádi vozu. Jeho stavba trvala 8660 hodin. U Chironu to bylo ještě o třetinu více.

"Srovnávat Chiron se Siánem není úplně fér, protože Bugatti jezdilo, proto bylo potřeba mnohem víc dílů a práce nám také déle trvala. Fakt ale je, že jsme se při jeho výrobě hodně naučili, už víme, jak navrhovat auta v životní velikosti efektivněji a chtěli se u Siánu hlavně vyvarovat chyb," popisuje projekt Lubor Zelinka.

Aby vůz mohl často cestovat na výstavy po celém světě, je napevno spojený s kovovou podložkou.  Při stavbě se nepoužila ani kapka lepidla. Samotné auto váží asi půl tuny, z čehož sériová kola váží asi metrák, s podložkou se hmotnost vozu zvedla na 2,2 tuny. Mimochodem, vedle skutečných kol má jen dvě další věci ze sériového vozu - loga Lamborghini na přídi a zádi.

Celý projekt byl poznamenán pandemií nemoci covid-19. Stavba trvala osm měsíců, auto se dokončilo loni v létě. "Na jaře, kdy práce vrcholily a potřebovali jsme se nejvíc posunout, nám všechno zkomplikovala pandemie. Nemohli jsme se osobně potkávat s lidmi z Lamborghini, do Itálie nešlo cestovat a nakonec byl i problém tam posílat díly, na kterých jsme pracovali společně," vysvětluje Lukáš Horák.

Velmi proto pomohlo, že už na začátku projektu se Lubor Zelinka věnoval programování a vylepšil speciální 3D programy, které se při návrhu auta využívaly. Tím se projekt lišil od Chironu, kdy mnoho detailů musel nejdřív nakreslit postaru, ručně do skicáků. 

Pravděpodobně nejzajímavějším detailem je samotný povrch auta tvořený ploškami. "Řešení, které jsme použili u Bugatti, jsme vylepšili. Plošky jsou menší, lehčí a lépe propojené mezi sebou. Díky tomu má Sián jednolitější povrch a lépe drží," popisuje Zelinka. Na projekt se použily díly ze skutečné stavebnice Technic Sián v měřítku 1:8, kterou Lego prodává, konkrétně pokrývají zrcátka vozu.

Díly na míru jsou například průhledné elementy s LED světly, které představují světlomety vpředu i vzadu a také zvýrazňují boky auta. Nejenže svítí, vytvářejí také vizuální efekt připomínající blesk, což odkazuje i na název auta. Sián znamená v boloňském nářečí blesk nebo záblesk.

Lamborghini z Kladna. Je postavené ze 400 000 kostiček Lega.
Lamborghini z Kladna. Je postavené ze 400 000 kostiček Lega. | Foto: LEGO

A ještě jednu novinku má Lego Sián. Jde o první lakované auto z této řady. Díly na karoserii se poslaly do Itálie, kde je speciální barvou a následně bezbarvým lakem opatřili pracovníci v Lamborghini, kteří lakovali skutečný Sián. Myšlenkou bylo, aby Lego auto dostalo stejnou péči jako skutečný Sián a aby lak působil "měňavě" jako na skutečných supersportech.

Barva je navíc unikátní, protože všech 63 sériových aut se zákazníky v Lamborgini dokončovali na míru a žádné není stejné, a tak v automobilce chtěli, aby ani Lego Sián neměl stejnou barvu jako už existující vůz.

Nyní Lego Sián ještě parkuje v kladenské továrně, v létě ale zamíří na výstavu do USA. Lego Bugatti Chiron, které se představilo před třemi lety, také nejdříve cestovalo po světě a pak ho mohli čeští zájemci obdivovat v předvánočním čase v Praze, snad se tedy jedovatě zelené Lambo podívá do Česka koncem roku.

 

Právě se děje

před 31 minutami

ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace tepláren 30 až 40 miliard Kč

Energetická společnost ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace a transformace svých teplárenských lokalit na nová paliva 30 až 40 miliard korun. Největší část půjde do lokality Mělník. Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani na úterní konferenci Institutu pro veřejnou diskusi o budoucnosti českého teplárenství uvedl, že celkové investiční výdaje v Mělníku mohou od letoška do roku 2030 dosáhnout na 20 až 30 miliard korun.

"Lokalita Mělník dodává teplo pro Prahu, je největší a představuje tedy největší část investic. Do transformace ostatních teplárenských lokalit ČEZ na šetrnější zdroje předpokládáme investovat do deseti miliard korun celkem," řekl mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Další teplárny má polostátní energetická společnost v Trmicích, Dětmarovicích, Hodoníně, Poříčí, Dvoře Králové nebo Jindřichově Hradci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy