Nissan plánuje české znovuzrození. Výhodný Qashqai má cenou zatopit Karoqu a Tucsonu

Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 6. 2021 11:39
Japonská automobilka Nissan vyklidila během posledních let na českém trhu s novými auty pozice. Modelová paleta se postupně zužovala a zastarávala, až vlastně nezbylo moc co prodávat. Nový dovozce značky věří, že se karta obrátí s třetí generací modelu Qashqai.
Třetí generace Nissanu Qashqai
Třetí generace Nissanu Qashqai | Foto: Nissan

V těžkém covidovém roce 2020 situaci ani výrazně nezlepšila nová generace malého crossoveru Juke, které sice dealeři prodali více než dvakrát tolik co předloni, ale se 369 registrovanými kusy mohl Nissan jen vzpomínat na doby, kdy statistiky Svazu dovozců automobilů zaznamenávaly každý rok více než 1000 registrovaných Juků. Vloni u nás Nissan celkově prodal pouhých 853 aut.

Nový dovozce Grand Auto Central Europe v roce 2019 převzal od Nissanu zastoupení značky pro Českou republiku a také Slovensko a Maďarsko, kde má i sídlo. Od loňského září společnost pod vedením české ředitelky Petry Růžičkové buduje nový tým a ráda by, aby se Nissan vrátil na své vyklizené pozice.

Základním kamenem úspěchu by měla být v pořadí již třetí generace modelu Qashqai. Kompaktní SUV v roce 2007 stálo u zrodu kategorie, kterou u nás dnes prodejně určují veličiny jako Škoda Karoq a Hyundai Tucson.

Novinka se má u českých prodejců objevit na přelomu srpna a září. Sází na atraktivní vnější design a vývojáři opět zapracovali na provedení interiéru, který působení výrazně hodnotněji. Zlepšily se však i praktické parametry, cestující vzadu mají více místa před koleny a větší je se 461 litry i kufr.

Nový Qashqai je založený na platformě CMF-C, kterou Nissan využívá společně s aliančními partnery z Renaultu. Pod kapotou budou dvě verze benzinové jednatrojky s mildhybridní podporou a 103 nebo 116 kilowatty. Slabší bude k dispozici výhradně s manuálem a pohonem předních kol, silnější pak bude i s automatickou převodovkou CVT a volitelně i jako čtyřkolka.

Verze s pohonem 4×4 dorazí na trh později, a kromě ní přibude i hybrid e-Power. Výhradně přední kola u něj bude pohánět elektromotor, pro nějž bude elektřinu vyrábět atmosférická jednapětka. Qashqai e-Power by měl nahradit diesely a stát se nejúspornější ale se 140 kW také nejsilnější verzí Qashqaie.

Výrobce slibuje rovněž bohatou výbavu asistenčními systémy. Standardně a bez příplatku nemá být k dispozici jen adaptivní tempomat, nouzové brzdění, i základní Qaqshqai by měl navíc sám zastavit i před překážkou při parkování a také varovat před auty ve slepém úhlu. Hlavní konkurenti Nissanu, tedy zmíněný Tucson a Karoq, přitom většinu těchto systémů nabízí za příplatek nebo až ve vyšších výbavách. V rámci vyšších verzích pak Qashqai nabídne třeba maticové světlomety se stálým dálkovým světlem.

Tucsonu a Karoqu se Nissan chce přiblížit i cenou. Zatím je známá jen startovací cenovka pro verzi Visia, která by měla začínat na 539 900 korunách. Za to nabídne kromě zmíněných asistentů také manuální klimatizaci, LED světlomety, zadní parkovací senzory nebo automatické přepínání dálkových světel.

Výbava je to o něco lepší než u konkurentů, cena je jen nepatrně vyšší. Oproti Tucsonu je Qashqai dražší o 10 000 korun, oproti základnímu Karoqu s výrazně slabším litrovým tříválcem jen o devět tisíc.

Jestli se jim vyrovná i jinak, než ceníkovou politikou zjistíme na konci léta. Dovozce Nissanu má v plánu prodat ročně mezi 1500 až 1600 novými auty, a až se jeho prodej rozjede naplno Qashqai by z toho měl tvořit cca tři čtvrtiny.

Dalšímu nárůstu prodejů by pak měly pomoci nové modely. V průběhu roku 2022 dorazí na český trh elektrický crossover Nissan Ariya a v jeho polovině i větší příbuzný Qashqaie, X-Trail. "Uvažujeme o tom, že bychom do Česka vrátily i užitkové Nissany," říká Petra Růžičková. Mělo by jít o modely NV300 (přeznačkovaný Renault Traffic) a NV400 (Renault Master).

Z nabídky naopak zmizí jedna z užitkových ikon Nissanu, model Navara končí s uzavřením továrny ve španělské Barceloně v prosinci letošní roku. Nástupce se přitom podle informací britských médií do Evropy nechystá.

 

Právě se děje

před 29 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 32 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy