Návrat francouzského bonvivána. Citroën C4 je delikátní a dostupný jako alsaský sekt

Návrat francouzského bonvivána. Citroën C4 je delikátní a dostupný jako alsaský sekt
Splývavou záď dávných liftbacků C4 kombinuje s velkými koly a zvednutou podlahou crossoverů.
Povrchy karoserie hýří neklidem, absence prvoplánové líbivosti je osvěžující.
Interiér jde za funkčností nejkratšími cestami, na estetiku se při tom hledělo už méně.
Povrchové úpravy nešlechtí ani dveřní výplně.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
27. 5. 2021 6:02
Citroën v minulosti zvládal pozoruhodně odlišné úlohy. Na jedné straně luxusní a inovativní typ DS, na druhé spartánská „Kachna“ 2CV. Nová C4 spojuje oba světy: výstřední design se splývavou zádí, filigránské zkratky v kabině i gurmánsky pohodlnou jízdu. Jako byste na čtyři kola postavili lahev Crémant d’Alsace. Jen znalci ho rozeznají od šampaňského, přitom je mnohem levnější.

Co nabízel Citroën ve zlaté éře 50. až 70. let, nebylo jen hodně malé a hodně velké auto. Byly to úplně nesmiřitelné pohledy na život. Avantgardní a aerodynamická vlajková loď DS dala světu hydropneumatické pérování a její jízdní komfort i stabilita byly nedostižné.

Kachna měla blíž k Trabantu - vzduchem chlazený dvouválec řval, nejel a netopil, karoserie tenká jako skořápka se nejistě kolíbala a nedostižně nízká byla jen cena.

Nová C4 si bere z obojího něco. Na módu přizvednutých crossoverů roubuje odkaz klasických Citroënů se splývavou zádí. Povrch důsledně obsypává křivolakými elementy, až na karoserii téměř nezbývá klidné místo. Estetika je to lehce výstřední a jistě ne líbivá na první pohled. Hrdá neochota splynout s davem ale bude jistě části publika imponovat.

Nastoupení dovnitř ukazuje druhou tvář avantgardy. Tady se nehraje žádné "hogo fogo", funkčnost má přednost před formou. Šedý plast s nejobyčejnější povrchovou úpravu, tvary jako podle pravítka a před volantem se krčí displej ještě menší, než byl rychloměr v Kachně. Dohromady s odbytým a nepřehledným komunikačním systémem to dojem z auta zbytečně sráží.

Jinak se totiž v C4 žije příjemně. Přední sedadla mají dobře navržený tvar i tuhost čalounění a kabina je pohodlně široká. I v druhé řadě je díky dlouhému rozvoru hodně místa na nohy a sedák je pohodlně zakloněný, aby pasažérům podepřel nohy. Klesající střecha ovšem nechává nad hlavami pasažérů jen minimální rezervu. Kufr odpovídá standardu třídy - stejný objem 380 litrů má Golf i Mégane.

To nejlepší ale přijde po rozjezdu. V čem se totiž Citroën vrátil ke kořenům nejdůsledněji, je plavně pohodlné a tiché pérování. Pneumatiky s vysokou bočnicí, kvalitní tlumiče a jejich uložení do karoserie přes hydraulická lůžka izolují karoserii ode všeho zlého. Po panelové dálnici, záplatované okresce i městské dlažbě C4 jen lehce cupitá, znatelně se otřese až na mamutích dírách, jaké na našich silnicích nadělala letošní zima. V této třídě těžko hledat něco pohodlnějšího.

Ruku v ruce s tím jde tichý projev benzinového tříválce 1.2 PureTech. Testovaná varianta 96 kW zabírá srdnatě v tak nízkých otáčkách, kdy nevydává skoro žádný zvuk a vibrace jsou potlačeny ještě lépe než v předchozí generaci. Při klidné jízdě po městě a okolí motor za celý Boží den ani nezaslechnete, na dálnici jen spokojeně vrní.

Na sportovní jízdu takové auto samozřejmě neužije, ale dlouhý rozvor a dobře naladěné pérování mu dodává suverénní nadhled a stabilitu. V rychlých zatáčkách se naklání a při prudších manévrech brzy zasahuje počítačová stabilizace. Vyznáváte-li však plynulý styl, dostanete se do takové situace jen vzácně, zatímco konejšivě hladká jízda vás bude těšit každý den.

Také diodové světlomety odvádějí dobrou práci, jsou přitom standardem prostřední výbavy Feel, která dále obsahuje vše, co bychom od auta pro každodenní službu očekávali: kožený potah volantu, samočinnou klimatizaci, stavitelnou bederní opěrku u řidiče a zadní parkovací senzory.

Se základním benzinovým motorem o 75 kW to vše může být vaše za 414 900 Kč, tedy o 167 000 Kč levněji než srovnatelně vybavený Golf. Nad takovým rozdílem dostává francouzsky bohémský pohled na svět úplně jiné barvy. Čert vem plasty v interiéru, když celé auto funguje tak harmonicky, jezdí tak příjemně a vejde se do něj celá rodina.

Ostatně chtěli byste raději bydlet levně v Paříži, nebo okázale v takovém tom uměle vytvořeném městě uprostřed polí před Braunschweigem?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Čtyřiačtyřicetiletý bek Chára pokračuje v NHL, dohodl se s Islanders

Čtyřiačtyřicetiletý slovenský obránce Zdeno Chára bude i nadále působit v NHL, kde se dohodl na roční smlouvě s New York Islanders. Vítěz Stanleyova poháru z roku 2011 s Bostonem se chystá na 24. sezonu v nejlepší lize světa. Loni 205 centimetrů vysoký rodák z Trenčína opustil po 14 letech Boston, kde byl kapitánem, a zamířil do Washingtonu.

V minulé sezoně měl Chára základní příjem 795 tisíc dolarů a na bonusech si mohl vydělat dalších až 730 tisíc dolarů. Islanders, kde začal v roce 1997 svou kariéru v NHL, finanční podmínky jeho kontraktu nezveřejnili. Klub z Long Islandu jej draftoval v roce 1996 ve třetím kole na 56. pozici.

Sedminásobný účastník Utkání hvězd a držitel Norris Trophy pro nejlepšího obránce z roku 2009 hrál také za Ottawu. S 1608 zápasy v NHL je Chára 13. v historickém pořadí a v nadcházející sezoně by se mohl posunout až na 7. místo před Marka Recchiho (1652 utkání).

V minulém zkráceném ročníku kvůli pandemii koronaviru si Chára v základní části připsal za Washington v 55 zápasech 10 bodů za dvě branky a osm asistencí. V pěti duelech play off nebodoval. Celkově v NHL nasbíral 666 bodů (207+459). V bojích o Stanleyův pohár sehrál rovných 200 utkání a zaznamenal 70 bodů (18+52).

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Pozůstalým po civilistech zabitých při útoku USA v Kábulu omluva nestačí

Omluva nestačí, řekl v sobotu Afghánec Ímal Ahmadí, který při útoku americké armády v Kábulu přišel na konci srpna o deset příbuzných. Pentagon původně útok bezpilotního letadla vydával za akci proti autu s atentátníky, v pátek se ale omluvil a přiznal, že zemřelo deset civilistů. Mezi oběťmi útoku z 29. srpna byla i tříletá Ahmadího dcera. Z deseti mrtvých bylo sedm dětí.

Střela z bezpilotního letounu zasáhla auto Ahmadího bratra. Rodina požádala Washington, aby incident vyšetřil a aby byli potrestáni vojáci, kteří jsou za incident zodpovědní.

"Omluva nám nestačí, Spojené státy by měly najít toho, kdo to udělal," řekl Ahmadí. Rodina podle něj také bude požadovat finanční odškodné a převoz několika členů do jiné země, kterou Ahmadí ale neupřesnil.

Zabitý řidič a Ahmadího bratr pracoval delší dobu pro americkou humanitární organizaci. Americká média hned po útoku uváděla, že mrtví jsou civilisté a že nic nepodporuje tvrzení Pentagonu o tom, že v autě byly výbušniny. Raketa auto zasáhla, když řidič vjížděl na příjezdovou cestu k domu a děti se rozběhly řidiče přivítat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy