"Klesající nabídka a rostoucí ceny hrají ve prospěch těch, kteří se chtějí zbavit svého stávajícího automobilu. Za poslední dva roky klesl počet dní, po které jsou automobily v inzerci, v nabídce na českém trhu o 39 % na 32 dnů. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodá za 29 dní, před dvěma lety to trvalo 47 dní," uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holding, kam patří i AAA Auto.
Firma ve své zprávě uvádí, že čím dál tím víc v případě ojetých aut platí, že kdo dřív přijde, ten dřív jede. Ukazuje to na statistikách ze svého průběžného sledování trhu pro deset vůbec nejoblíbenějších ojetin v Česku, doba vystavení v inzerci se v jejich případě zkrátila i na polovinu.
Přesto tyto modely nejsou vůbec těmi nejobrátkovějšími vozy na českém trhu, tomu absolutně "nejžhavějšímu" zboží stačí dva dny a auto mizí k dalšímu majiteli. Dvacítku těchto nejobrátkovějších aut přinášíme v galerii.
Jednotlivé modely většinou spojuje to, že se již nevyrábí, případně z trhu mizí i další vozy dané třídy a majitelé se jich odmítají zbavovat, protože je nemají čím nahradit. Za typický příklad v tomto směru platí Renault Grand Espace, který si nového majitele najde v průměru za čtrnáct dní. Podobných velkých sedmimístných aut již na trhu moc není a kupující jsou tak ochotni přijmout i problematickou spolehlivost tohoto rodinného kočáru.
Ve statistice se objevují také jednoduché vozy na dojetí. Absolutní rekordman je Peugeot 106 s dvoudenní obrátkou. V průměru více než dvacetiletá auta se prodávají ani ne za dvacet tisíc, mají ale jednoduchou techniku, a když se v inzerci objeví, je po nich sháňka. To samé platí i o Daewoo Matiz nebo Seatu Arosa. Mezi novějšími auty pak zájemci velice rychle koupí podobně jednoduché Suzuki Baleno.
V žebříčku top obrátkových aut jsou také vozy pro fanoušky, ať už je to americké SUV Jeep Patriot, případně sportovní Subaru BRZ. To se přestalo vyrábět v roce 2020 a i na trhu ojetin představuje unikátní cestu, jak se dostat k dostupnému sportovnímu vozu s pohonem zadních kol a řidičsky nekomplikovanou mechanikou.
Dalšími typickými zástupci jsou pak nejrůznější off-roady pro lesníky, které na trhu nové nejsou a v rukou svých dosavadních majitelů doslouží do roztrhání těla. Jedná se například o Ford Maverick (tedy Nissan Terrano), Mitsubishi Pajero a další. Velice rychle se prodávají také některé velké vozy, jejichž cena spadla na dno, příkladem budiž Opel Signum nebo o Jaguar X-Type. Taková auta se vloni prodávala maximálně dva týdny.
Na opačné straně jsou pak vozy, které naopak v bazaru stráví třeba čtyři měsíce. Často se jedná o exkluzivní ojetiny, na které se komplikovaně hledá kupec. Takové Ferrari 488 strávilo v inzerci vloni v průměru 132 dní, Lexus LS 99 dní. To samé platí i o elektrických vozech. Dlouhou obrátkovost má VW ID.3 (114 dní), Tesla Model X (84), Renault Zoe (75) i Škoda Enyaq iV (65 dní).
Pravidlo, že jednoduchá laciná auta mají krátkou obrátkovost, však nemá neochvějnou platnost. Zatímco Peugeot 106 se prodává dva dny, technicky identický Citroën Saxo naopak v inzerci visí 81 dní. Proto žebříček berte jako zajímavost, ale s určitou rezervou.
Podle informací Aktuálně.cz se ostatně nedá spolehnout na to, že dvacet uvedených typů aut bude vždy těmi nejobrátkovějšími a nejrychleji se prodá. Spíš se ve statistikách na prvních místech objevují podobné charaktery aut. Vždyť před dvěma lety se nejrychleji prodávala Škoda Felicia následovaná lesáckým Suzuki Jimny.