Suzuki S-Cross je nenápadný všeuměl. Ojeté se vyplatí navzdory vyšší ceně

Suzuki S-Cross je nenápadný všeuměl. Ojeté se vyplatí navzdory vyšší ceně
Lehce pompézní maska a oplastované blatníky odvádí od pozornost od skutečné výšky karoserie, jíž S-Cross vděčí za výbornou prostornost.
Verze před faceliftem z let 2013 až 2015 vypadala citelně skromněji.
Jenoduše pojatá palubní deska a ustupující středová konzola přispívají ke vzdušné atmosféře kabiny.
Hodně bazarových aut má na tomto místě specifické originální rádio. Dvoudinová jednotka s navigací a mobilní konektivitou se dodávala do vyšších výbav.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
18. 5. 2021 6:01
Tohle auto navrhla chytrá horákyně. Tváří se jako SUV, ale vlastně je to hatchback. Vypadá zálesácky, ale nemusíte do něj namáhavě šplhat. I vzadu má pohodná sedadla a kufr o dost větší než Golf. Až do roku 2016 se prodávalo s jednoduchým benziňákem bez turba a celkově skoro nezlobí. Jen jich holt není na trhu moc, a tak se nesmíme divit vyšší ceně.

O německých autech se někdy říká, že jsou nudně dokonalá, o japonských, že jsou dokonale nudná. Takovému pohledu na svět notně nahrávala první verze Suzuki S-Cross z roku 2013. Než ji osvěžil facelift s pompéznější maskou, vypadala zejméně v levnějších verzích jako šedá myš zatoulaná odkudsi z 80. let.

Jen neobvyklé proporce s vyšší střechou a oplastovanými blatníky prozrazují příslušnost k módnímu žánru crossoveru neboli křížence SUV s hatchbackem. Což je první důvod, proč S-Cross stojí za pozornost.

Do většiny SUV se totiž nenastupuje moc pohodlně, musíte šplhat přes zvýšenou podlahu a zároveň se hrbit pod skloněným sloupkem. S-Cross má vlastně blíž k malému MPV. Má vyšší celou kabinu, zatímco podvozek je zálesácky vyšponovaný spíš symbolicky. Světlá výška 170 mm je srovnatelná s Octavií Scout a pohon všech kol má méně než polovina vozů.

Uvnitř panuje vzdušnější atmosféra než v Golfu, Astře nebo Méganu. Řidič má skvělý výhledn ven a pohodlná křesla podrží na delších cestách nejen vpředu, ale i vzadu, kde se na rozdíl od většiny dnešních aut nesedí tak nízko u podlahy. Také kufr objemem 430 litrů obyčejné hatchbacky přerůstá, odpovídá spíš menším SUV jako Nissan Qashqai a Mitsubishi ASX.

Výbava byla v prvních letech dosti strohá, narazit můžete na vozidla bez připojení bluetooth, dokonce i bez zásuvky USB. Nadšení nebudí ani výkon základních halogenových světlometů. Plně vybavené kusy jsou ale také na zvážení. Panoramatická střecha citelně snižuje tuhost už tak velmi odlehčené karoserie, jež se o to hůř brání rázům pérování na hrbolech. Vytrestat vás může i adaptivní tempomat, jemuž chronicky odchází radar za 30 000 Kč.

K pohonu první roky nejčastěji sloužila stará dobrá benzinová šestnáctistovka bez turba o výkonu 88 kW. Závodníka z S-Crossu nedělá, lehoučkou karoserii ale rozpohybuje snadno a ani na dálnici netrápí posádku nadměrným hlukem.

Od faceliftu v roce 2017 ji vystřídaly nové přeplňované motory BoosterJet. Tříválci 1.0 (82 kW) ani větší čtrnáctistovce (103, později 95 kW) není co vytknout. Chovají se spolehlivě, běží tiše a jsou naladěné nezvykle lineárně - netrpí překotným "rozfoukáním" v nejnižších otáčkách, což je ideál citlivého řidiče. Jen holt jako všechny motory s přímým vstřikováním vyžadují výhradně kvalitně aditivovaný benzin a nemají rády trvalý provoz na krátké vzdálenosti.

Pod zkratkou 1.6 DDiS se v S-Crossu nabízel diesel od Fiatu. Jako nový jezdil krásně, ale dnes nad ním děláme otazník. První dva ročníky s emisní třídou Euro 5 už mívají svoje najeto a novější Euro 6 nyní prochází už druhou akcí na úpravu emisního softwaru. Konkrétní zkušenosti s ní zatím nejsou, ale ze zkušeností u Volkswagenu i Mercedesu obecně soudíme, že "učení starého psa novým kouskům" neprospívá životnosti okruhu recirkulace spalin. I bez nich je třeba dodat, že originální filtr pevných částic má šestimístnou cenu a druhovýroba neexistuje.

Zájemce o automat naopak potěší desetiletá záruka bez omezení kilometrů na převodovku CVT u benzinového motoru 1.6 l, samozřejmě podmíněná plnou servisní historií. Jak u této, tak u pozdějšího planetového automatu s motory BoosterJet doporučujeme výměny oleje po 60 000 km, přestože je servisní plán výrobce nevyžaduje.

Co vám některé opravny Suzuki nabídnou samy, jsou preventivní protikorozní nástřiky spodku karoserie. Přestože se S-Cross vyrábí v Maďarsku, jeho odolnost proti rzi o moc nepřevyšuje asijskou ligu. Kritická je zejména zadní část podlahy, přední pomocný rám, dlouhodobě pak dutiny nosníků.

Obzvlášť odolný není ani lak, a tak se po zimě vyplatí pozorně zkontrolovat všechny ťukance po odletujících kamíncích, aby od nich auto nezačalo kvést.

Ojeté Suzuki S-Cross

Na trhu: od 2013
Ceny ojetin: 280 000 až 450 000 Kč
Vnější rozměry: 4300 x 1785 x 1580 mm
Rozvor: 2600 mm
Kufr: 430 l  
Motory benzin: 1.6 VVTi (88 kW), 1.0 BoosterJet (82 kW) 1.4 Boosterjet (103 kW, od 2020 95 kW) 
Motory diesel: 1.6 DDiS (88 kW) 

Vyšší cena dílů a jejich omezená nabídka představují obecně hlavní nevýhodu japonských značek. U čtyř- nebo pětiletého vozu to ovšem není velká potíž. Zejména když benzinové verze Suzuki S-Cross dělají to, co dělávali jeho předchůdci odjakživa: patnáct let bezstarostně jezdili jen za palivo, olej a svíčky.

Sečteno a podtrženo jde o velmi zajímavou koupi, a to i za ceny, kterým se moc nechce pod 350 000 Kč. Potvrdil to i tříletý zlatohnědý exemplář z AAA Auto, který stál ještě o čtyřicet tisíc víc. Také měl ovšem najeto jen 35 000 km. Inu, kouzlo vozu s původem u soukromé klientely. Kromě nevelkého výběru v bazarech ceny odrážejí současný hlad po ojetinách i zdražování nových vozů. Za S-Cross jako "funglovku" dnes u dealera necháte přes půl milionu korun. 

 

Právě se děje

před 34 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 37 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy