Vyšel čerstvý přehled nejucpanějších měst. Ukazuje, jak si vede Praha, Brno a Ostrava

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 2. 2023 6:02
Z pandemie vyplývající pokles dopravy je, zdá se, definitivně pryč. Nizozemská společnost TomTom, která mimo jiné vyrábí GPS navigace do aut, ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že až ve 62 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Jinými slovy, doprava houstne. A to nejen ve světě, ale i Česku. Do galerie se podívejte, jak moc.
Foto: Wikimedia Commons - Penguin9 (CC-BY-SA 4.0)

V Brně strávil řidič za volantem během dopravní špičky v centru za rok 123 hodin - z toho 36 hodin kvůli zácpám. Zůstaneme-li dále v centru a dopravní špičce, pak průměrný roční provoz benzinového i naftového auta znamenal vypuštění 749 kilogramů CO2 za rok. V případě benzinu řidič utratil za rok 13 530 korun, v případě nafty pak 12 611 korun. A kdyby náhodou jezdil trasu elektromobilem, spotřeboval 967 kWh elektrické energie.

Platí, že ve výpočtech vychází TomTom z předpokladu, že řidič udělá za den dvě desetikilometrové cesty - obyčejně jednu z bydliště do práce během ranní špičky a druhou zpět během večerní špičky. Celkem tedy 20 km.

V porovnání s Prahou by řidič za dobu strávenou v autě stihl přečíst "jen" 24 knih a aby zneutralizoval svou uhlíkovou stopu, musel by nechat ročně vyrůst 75 stromů.

Kdy v Brně nevyjíždět? Čistě statisticky do centra ve středu mezi čtvrtou a pátou odpolední a mimo něj v pátek mezi třetí a čtvrtou hodinou odpolední. To je doprava nejhustší. A kdyby chtěl motorista ušetřit čas, peněženku i přírodu a ve středy pracoval doma, ročně by jen jízdou po městě ušetřil 25 hodin času, 149 kilo CO2 a skoro 2700 korun (benzin), respektive 2500 korun (nafta).

Kompletní statistiky pro Brno najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy